Hoe controleer je of iemand alcohol heeft gedronken?

Ik maak me zorgen over iemand waar ik om geef. Ik had haar al één keer betrapt op het drinken, maar dit wil ik absoluut niet. Nu denk ik dat ze het stiekem doet. Hoe kan ik controleren of ze de vorige avond alcohol gedronken heeft? Ze is bijna 18.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb het al eens gevraagd, maar ze ontkende het zo goed dat ik haar geloofde, maar nu weet bijna zeker dat ze het stiemem doet. Vragen helpt dus niet..

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik heb jullie ook te weinig verteld, kijk zo zit het:

Ik ben haar broer, en ik maak met zorgen omdat als mijn moeder erachter komt dat ze echt maar dan ook echt niet leuk gaat vinden, namelijk omdat we inderdaad door onze religie niet drinken.

De tips die ik verwacht zijn dingen zoals:
-kijk of haar gedrag is veranderd
-als ze vaak dit of dat doet dan kan ze gedronken hebben..

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt het weten omdat je je zorgen maakt dat je moeder erachter komt? In dat geval zeg ik meteen: back off! Hoe meer mensen weten dat/of je zus wel eens alcohol drinkt, hoe groter de kans dat het geheim uikomt. De beste manier om iemand te helpen om een geheim te bewaren, is door het geheim niet te kennen. Als je het wilt weten omdat je je zus wilt tegenhouden, dus dat ze van *jou* geen alcohol mag drinken, zeg ik: ze heeft er de leeftijd voor, het gaat jou geen bal aan, en ik ben niet van plan een broer te helpen om het leven van zijn bijna volwassen zus te controleren. In beide gevallen is je zus het beste af als jij je met je eigen zaken bemoeit in plaats van met die van haar. Ze is een grote meid, accepteer dat.

Het beste antwoord

kijk hoe de desbetreffende persoon zich gedraagt de ochtend daarna. dorstig? chaggo? hoofdpijn? enig verschil met vergelijking van haar ''normale'' gedrag kan erop wijzen dat ze drinkt. als ze 18 is, is het legaal voor haar om te drinken.(met mate)

vertel haar wat de gevolgen kunnen zijn van te veel drinken en stel duidelijke eisen op tegen haar. de jeugd van tegenwoordig is lekker rebels; altijd het tegenovergestelde doen van wat je ouders zeggen, want dat is ''cool'' wees altijd op je hoede daardoor

het is misschien ook beter om te vertellen waarom je niet wilt dat ze drinkt. is dat door religieuze omstandigheden? of gewoon bezorgdheid?

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Vraag het haar.Je ziet aan haar reactie of ze de waarheid spreekt.Zeg haar dat je je zorgen maakt omdat je om haar geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij mag geen alcohol drinken,
Ik weet jullie verhouding niet, en snap het probleem eerlijk gezegd niet!

De enige mogelijkheden die ik weet om te controleren of ze alcohol op heeft
Is haar laten blazen op zo'n blaasding zoals de politie heeft.
Of haar urine opvangen en daaruit controle doen.
Of iemand die wel bij haar is jou vertellen wat ze die avond gedaan heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAt is nu het probleem?
Jullie religie, waarbij het verboden is om te drinken?
Of ben je bang dat ze alcoholiste is?

In het eerste geval kan ik er weinig anders over zeggen dan dat Jezus ook gewoon dronk. Of jullie zijn Moslim, ja dan moet je het zelf weten. Ik ken ook veel Moslims die ook best af en toe een glaasje drinken.

Als je vermoedt dat ze overmatig drinkt, dan kan je het er een keer met haar over hebben. Ze is nog jong, misschien zit haar iets dwars. Ze kan er misschien beter met iemand over praten. Verwijs haar naar de huisarts, als ze dat wil.

Een echte alcoholist help je niet door controle, maar juist door vertrouwen te geven, zo normaal mogelijk mee om te gaan en de aandacht op iets anders proberen te richten.
Als er voldoende probleembewustheid is, kan de alcoholist naar de AA. Maar dat lijkt me hier niet aan de orde.

Ik zou me trouwens, ook al ben je haar broer, er niet mee bemoeien. Zij weet ook wel dat jullie moeder het niet goed vindt. Je maakt het met je goedbedoelde bezorgdheid alleen maar moeilijker.

(Voor wat het waard is, dit antwoord, want het gaat met nogal wat giswerk gepaard, haal eruit wat je past en gooi weg wat je niet past).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze overmatig zou drinken, zou dat wel te merken zijn zónder vreemden te vragen op welke tekenen je moet letten. Het 'probleem' is dus dat ze überhaupt alcohol zou kunnen drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het eerlijk gezegd schokkend te zien hoeveel mensen bereid zijn om hier antwoord op te geven. Van mij krijgt hij nog geen kruimel informatie waarmee hij zijn zus kan controleren. Dat meisje is verdorie bijna 18, mág ze eens een glaasje drinken zonder dat broerlief zich er - zogenaamd voor haar eigen bestwil - mee bemoeit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met jullie eens hoor. Ik ben bang dat het zo n moslimbroercontrole is. Hoop dat ik dat toch duidelijk genoeg gemaakt het. Ik moet daar niets van hebben!!!
Als je veel drinkt, verandert de coördinatie. Kijk hoe makkelijk ze loopt, een deurklink vastpakt, haar telefoon hanteert, zulke dingen. Die dingen lgaan vaak wat minder snel of minder soepel.
Verder kan je het vaak ook ruiken, zelfs de dag erna, maar als je de geur niet kent dan wordt het een beetje moeilijk om te herkennen.
En de ogen gaan vaak iets dicht, ga maar eens foto's kijken van uitgaansavonden. Daar kan je vaak goed zien wie (veel) alcohol heeft genuttigd.

En misschien heeft ze een vriendin met wie ze goed kan praten. Je kan tegen haar een keer zeggen dat je je zorgen maakt en vermoedt dat zee drinkt. Misschien maakt zij zich ook zorgen of kan ze vertellen dat ze het een keer heeft geprobeerd en het heel vies vond.
En als ze drinkt, dan moet ze het ook ergens bewaren. Niet heel aardig, maar er zouden toch ergens blikjes of flesjes te vinden moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf niet gedronken hebt,ruik je op zeker alcohol bij een ander.Indien je het ruikt kun je diegene daar op attent maken.En het er over hebben.Maar zoals je zegt is ze bijna 18,dus succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, en dan? Ja, en dan?

In jullie religie mag je niet drinken, maar zijn jullie zélf echt gelovig? Jij? Je zus? Is het een levenswijze waar je achterstaat, of leef je zo, omdat het zo 'hoort'?

Een mens mag in zijn/haar leven zélf de meest belangrijke keuzes maken - niemand kan een ander voorschrijven, wat hij/zij moet, mag, of niet mag : vanaf je 18e ben je voor de wet volwassen, en dan kan je het als familie jammer vinden, als een gezinslid een ander pad kiest dan de rest van het gezin, maar je kan er helemaal niets aan doen. En ik vind, dat je daar ook niets aan moet wíllen doen....

Het wezenlijke van een mens zit'm niet in wat hij/zij eet, drinkt, of welke godsdienst hij/zij heeft of niet heeft.

Dus ik zou je willen aanraden, je voelsprieten in te trekken, en je bezig te houden met je eigen leven. En haar de ruimte te geven, háár leven te leven zoals zij dat graag wil.

En als het je brandend interesseert, kan je eens met haar praten, en vragen, of zij je wil vertellen, welke keuzes ze maakt, en waarom.
Mét de mogelijkheid, dat zij daar helemaal niets voor voelt.

Je moeder gaat het misschien niet leuk vinden....
Iedere moeder (en vader) wordt met volwassen-wordende kinderen geconfronteerd met dingen, die ze niet leuk vinden.
Dat hoort bij het ouder-zijn.
Ouders bevallen eigenlijk twee keer van hun kinderen : één keer bij de geboorte, en bij hun volwassen worden, en zelfstandig zijn, en verantwoordelijk voor zichzelf voor de tweede keer : de navelstreng moet dan eigenlijk nóg een keer doorgeknipt worden...

Dus mijn raad zou zijn: stapje terug, leef je eigen leven zoals jij dat kiest, en laat je zus ook de ruimte haar eigen keuzes te maken....het zijn jouw zaken niet, dus laat het met rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich begrijp ik wel dat je je zorgen maakt. En dat schat ik ook wel goed bedoeld en zuiver in, alleen: bedenk eens wat je ermee wilt.
Stel dat je vast kunt stellen dat ze inderdaad drinkt: wat denk je dan te kunnen doen?
Een meisje van rond de 18 drinkt als ze dat wil en niemand kan haar dat (op termijn) verbieden.
Het enige wat je doen kunt, is, je zorg om haar uitspreken. Doe dat vooral beknopt , zonder ingewikkelde preken, want ze weet echt wel wat alcohol met mensen doet en wat alcoholmisbruik uitricht in strenge geloofsgemeenschappen.
Jij kunt haar niet redden en jij draagt er dus ook geen enkele schuld aan als zij een alcoholprobleem heeft of ontwikkelt.
Je maakt je ook zorgen over (het reageren van) je moeder, (is er geen vader?) , maar ook daar draag jij geen verantwoordelijkheid. Dat je moeder (kennelijk) een religie aanhangt die botst met gebruik van alcohol, is geheel aan haar. De meeste meisjes (en jongens) van die leeftijd drinken - vooral in het weekend- alcohol en invloed van ouders op dergelijk gedrag, is dan wel zo ongeveer afgelopen.

Je had , denk ik, liever iets anders gehoord, maar dit is hoe ik erover denk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga jou echt niet vertellen hoe jij je zus kan controleren.
Het gaat jou niets aan.
En het is bijna eng, dat jij je daar zo druk om maakt.
Jij hebt toch niets over haar te vertellen?

Het is echt alleen de verantwoording van je zus.
En als je moeder er achter komt, zal jouw zus de
gevolgen horen en daar heb jij niets mee te maken.

Jij laat toch ook jouw zus niet al jouw doen en
laten controleren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste broeder in geloof, ik begrijp je zorg, maar je bent haar broer, niet haar vader of moeder en ze is bijna 18.
Op tuchtmaatregelen zal ze verkeerd reageren.
Ook zij zal haar eigen weg in dit leven en in haar geloof moeten vinden.
Als je haar tot 18 jaar in sterke bescherming houdt en ze met 18 jaar wettelijk en volledig haar eigen besluiten zal nemen, is het handig dat ze niet zo wereld vreemd is , dat ze daar niet mee om kan gaan.

Dit is een persoonlijk antwoord en is niet geformuleerd voor andere lezers.

Zelf heb ik een dochter van 17 en haar heb ik gedoceerd laten wennen en leren omgaan met dingen die ik zelf niet als handig beschouw om te doen (zoals veel drinken)
Veel gelovigen drinken NIET. Dat staat echter niet in de BIJBEL als leefregel, we mogen niet verslaafd zijn aan alcohol, een wijntje op zijn tijd wordt n.b. zelfs in de BIJBEL aangeraden, zowel als medicijn (tegen al uw ongesteldheden, Paulusbrieven) als wel het eerste opgetekende wonder van Jezus en dat was absoluut GEEN gewone druivensap waarin hij het water veranderde.
Ook bij het avondmaal gebruikte Jezus WIJN.

Kijk dus uit dat -niet BIJBELSE- regels of verboden bij je zus geen weerzin opwekken.
Daarmee wek je verzet in de hand.
Ik weet uit rijke ervaring waar ik over praat.
Liefde, begrip en een bemoediging in de juiste richting naar je zus (je) toe werken beter en houdt de band tussen je zuster en jou goed. DAT IS HEEL BELANGRIJK.
Je kunt dan meer voor haar betekenen dan wanneer je -met de beste bedoelingen- je te sterk poogt haar te "redden", dat is er immers maar EEN DIE dat kan.
Helaas moeten we allen onze fouten maken, opdat we leren en weten dat we zonder Genade niet kunnen.
Veel wijsheid.
Andy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is bijna 18 en mag zelf weten wat ze doet, ik heb een bloedhekel aan een religie die mensen dingen verbied zodat zelfs familie je in de gaten houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor maar als ik lees wij drinken niet door onze religie dan vind ik dat geen goed argument om je zus aan te spreken over het drinken van alcohol.. het zou wat anders zijn als je je werkelijk zorgen maakte om haar gezondheid omdat ze zo te keer gaat met drank dat ze haar gezondheid in gevaar brengt.
En dan nog ze zal zelf moeten beslissen wat ze met haar leven doet en het enige wat je kunt doen is haar helpen met dingen waar zij hulp bij wil hebben.
Niet met dingen waarvan jij denkt dat goed voor haar is.
Ik zie hier maar weinig respect voor de jong volwassene die ze nu is en die haar eigen weg moet gaan.
Terwijl ze juist daar de meeste steun bij zou kunnen gebruiken denk ik.
zij is niet wij zij is een individu..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een verschil of iemand 1 glaasje wijn drinkt of een hele fles natuurlijk, als drinken in jullie relegie niet mag dan zou 1 glaasje al te veel zijn in jouw ogen. Maar hieronder een paar tips en weetjes kijk maar wat je er aan hebt.

Alcohol ruik je, ook de volgende ochtend nog bij meerdere glaasjes dus wat doet iemand die drinkt terwijl het niet mag, deze poetst overdreven, spoelen met mondwater en veel kauwgom of frisse snoepjes eten. ( in mondwater zit ook alcohol dus vergis je je daar niet in als de dus na het spoelen een lucht alcohol heeft, deze trekt wel snel weg.)

Ook is inderdaad haar gedrag waarschijnlijk veranderd, bij overmatig alchol gebruik.
Ze zal toch stiekem ergens haar "drank"moeten hebben verstopt, en anders zeker haar lege flesjes. Ook kan ze het in plastic flesjes overgieten. Er zijn genoeg mensen die van die water flesjes mee nemen overal naartoe.
Ook zal ze stiekem gaan doen, meer opzich zelf etc etc.
let wel dit is bij overmatig alcohol gebruik, niet bij 1 glaasje natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom help je deze broer om zijn zus te controleren op iets dat hem geen bal aangaat???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom bemoei je je met mijn keuze omdat te doen.... je doet precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, iemand vragen waarom hij iets doet is niet hetzelfde als je zus bespioneren en proberen te controleren. Maar als deze vráág al zo'n erge bemoeienis is, vraag ik me alleen nog maar veel sterker af waarom je die jongen in vredesnaam zou helpen dergelijke controle over het leven van zijn zus uit te oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder zijn mening in vind het een prima antwoord.
Zer is achttien jaar en dus oud genoeg om te drinken. Het haalt absoluut niet aan dat een broer of andere persoon haar daarop zou willen 'controleren', om welke reden dan ook. Dat jullie moeder/ ouders 'not amused' zullen zijn als ze er achter komen dat ze drinkt, is evident : mijn vader stond OOK niet te juichen toen hij er achter kwam dat ik wel eens een glaasje dronk, al deed hij dat zelf ook met mate.

En hoewel ik zelf al jaren bewust vrijwel geheelonthouder ben, en ook geen voorstander ben van alcohol, hoort het drinken van een glaasje nu en dan wel door en door bij onze cultuur ; de cultuur waarin ze leeft en opgroeit en thuishoort. En zolang het blijft bij een glaasje voor de gezelligheid, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn en ook niet te worden. Wellicht is het zelfs gewoon een onderdeel van de normale tiener-rebellie.

Ik zou me er dus niet al te druk om maken, maar haar eventueel hooguit wel vertellen dat ze moet oppassen voor tevéél drinken, omdat jullie ouders het dan aan haar gedrag kunnen gaan merken of aan haar adem kunnen ruiken. En spelen met vuur is leuk, zeker op die leeftijd, maar je branden natuurlijk niet. En gun haar de vrijheid waar ze recht op heeft ; een vrouw van achttien is in Nederland meerderjarig, en hoeft door niemand gecontroleerd of gestuurd te worden. of ze uit religieuze overwegingen niet wil drinken, is uitsluitend en alleen haar eigen beslissing, die ze helemaal zelf en uit eigen beweging zal moeten nemen.