Ik kan gewoon niet accepteren dat mijn huwelijk voorbij is. Ik worstel hier al 6 jaar mee. Hoe kan ik het beste te werk gaan om verder te gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord,Loenie!
Je kan er lang en kort over praten maar voorbij is voorbij.
Acceptatie is de eerste stap.
Ieder ander advies wordt hierdoor eigenlijk overbodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wou het net zeggen...!
waarom WIL je niet accepteren dat het huwelijk voorbij is. heb je dit wel helder naar jezelf? misschien zit hier de aanwijzing in waarom het zo moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gezegd allemaal!

Het beste antwoord

Wat een nare situatie. Toch goed van je om deze vraag te stellen want dat betekent dat je open staat voor suggesties, tenzij ik me vergis. Als mens heb je een aantal keuzemogelijkheden. Echter, er zijn altijd beperkende omstandigheden. Een stukgelopen relatie is zo'n omstandigheid die je, zeker na zes jaar, beter kunt accepteren zoals die is. Als dat niet in je eentje lukt dan hoef je je daarvoor niet te schamen. Maak een afspraak voor een dubbel consult met je huisarts en laat je voorlichten over de mogelijkheden voor hulp. Het is een soort rouwproces waarin je bent blijven hangen. Ga liever geen relatie aan voordat je dat achter je gelaten hebt. Maar ga in ieder geval in je toekomst investeren in plaats van je energie te verspillen aan een voltooid verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gast, wat triest...

Zolang je dit niet hebt kunnen verwerken, een plek in je leven hebt kunnen geven, zal het als zware ballast meegesleept worden en je beletten op een goede manier verder te gaan.

Een boek over verwerking lezen, helpt. Afscheid nemen, rouwverwerking..is ook van toepassing op een gestrand huwelijk.
Maar omdat het helaaas al zolang je leven beheerst zou ik gewoon professionele hulp zoeken. Een aantal sessies en gesprekken bij een psycholoog om je weer de goeie richting op te krijgen.
Het wordt werken jezelf. Inzien waarom het fout ging. Pas dan kun je verder. En dat moet, want jij wilt ook JOUW leven leven...

Heel veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Dit is een nuttig antwoord. Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn eigen moeder helaas. Die heeft haar eigen scheiding ook nooit kunnen verwerken. Sterkte Gast ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd!
Jamemr van die 6 jaar worsteling, terwijl je ook een aantal jaren meer plezier in je leven had kunnen hebben.
Ik gun het je dat je een vorm van begeleiding of coaching vindt die bij je past, want je leven is te kostbaar om het zo in het slot te laten vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door verder te kijken en niet terug.
waarom is het mis gelopen, wat wat het probleem en waarom was er niets aan te redden.

je kan jezelf afvragen 'maar wat nu als' of 'en had ik of de ander maar....'

acceptatie dus. het is helaas niet gelukt om dit huwelijk stand te laten houden, maar trek je lering hieruit. je leeft nu en niet op de herinneringen van wat is geweest. het verleden kan je niet veranderen, maar te toekomst kan je naar je hand zetten.

kom je hier zelf niet uit dan is het verstandig om hier hulp bij te zoeken. zodat je alle fases doorlopen kan en dit af kan sluiten. het is zo jammer om er nog langer te besteden aan wat is geweest of wat had moeten zijn. je plaatste jezelf hiermee in de wachtkamer van het geluk en al het andere wat er nog komen gaat, je ontneemt jezelf de kans om van het hier en nu te genieten.

succes en sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, én niet in de slachtoffer rol duiken maar verder gaan!
de dingen zijn zoals ze zijn :)
Het is ook moeilijk een scheiding, en dat terwijl je op de mooiste dag van je leven elkaar eeuwige trouw hebt beloofd tot de dood je scheidt! Het is nu echter 6 jaar later en je kan toch niet je hele leven nog blijven treuren om je ex? Dan duurt het leven nog lang hoor. Het beste weet ik niet maar je zou naar een sportvereniging kunnen gaan met een vriendin ofzo, of gewoon eens lekker een avondje uit of je zoekt iets anders waar je nieuwe mensen kan ontmoeten. Dit wil niet zeggen dat je meteen een nieuwe man moet zoeken, dit is niet eens een goeie oplossing want je moet niet aan een andere man beginnen puur om je ex te vergeten. Maar nieuwe vrienden en/of hobby's waar je lekker je aandacht aan kan schenken helpt bij veel mensen al een heel stuk. Sterkte en succes ermee.

Toegevoegd na 38 minuten:
naar een sportvereniging kunnen gaan met een vriendin ofzo, ik bedoel vriend(in). Weet niet of het om een man of vrouw gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reactie van trudydezusvanr is zo gek nog niet.
Maar dan kunt u het beste in zee gaan met een psycholoog.

Voor uzelf kunt u evalueren waar het evt mis is gegaan.
Was u daar debet aan of uw partner?
Ergo, kunt u uzelf de schuld geven of uw partner.

Alles zult u op zijn merites moeten beoordelen.
Zwelgt u in oprecht verdriet of uit zelfmedelijden?
Ontplooit u initiatieven om uzelf weer op de rails te zetten?
Sleept u anderen mee in een neerwaarts spiraal?

U bent de eerste en de laatste niet die zoiets overkomt.

Als u eerst even uw huiswerk maakt en alles op een rijtje zet en dat voor de psycholoog in kaart brengt, bent u al een heel eind op weg om uit het dal te geraken en de vicieuze cirkel te doorbreken.

De 6 jaren van negatieve energie had u allang kunnen omzetten naar positieve energie.

Aan elke relatie moet men blijven werken, sleutelen,
boetseren, bijschaven, temperen, opstoken, blussen,
smeden, af en bijstellen, opladen, stoom afblazen,
opstomen, bijschijnen, consolideren, verstevigen,

aanhalen, controleren, opbouwen en vervullen met liefde, aandacht, respect, zorg, vertrouwen, hoop en geloof.

Men moet de hele relatie waakzaam blijven om het niet alleen goed, maar nog beter te doen voor elkaar.

Wij zijn de jongsten van een grote familie die pas 40 jaar getrouwd zijn. De ouderen hebben al een huwelijk van 50 en 60 jaar achter de rug. (zijn nog bezig)
Dus we weten er wel iets van hoe het ook kan.

Kijk om u heen en zie dat anderen zo niet velen nog meer redenen hebben om te klagen.
Verman u en zorg goed voor uzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga genieten, haal die 6 jaar in, je weet nooit wat er gebeurt in je leven en dan heb je niet genoten.
begin vandaag.
gr didianne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel moeilijk om hier een antwoord op te geven, ook omdat je hier kennelijk al 6 jaar mee worstelt.
Je huwelijk is voorbij, en dit is inmiddels al een hele tijd zo.
Begin eens een lijst te maken van de dingen die goed waren aan je huwelijk/partner, en de dingen die niet goed waren.
Bedenk waarom je huwelijk is gestrand en welke voordelen het alleen zijn je biedt.
Het is makkelijk gezegd; maar jij bent heel veel waard, ook zonder je partner.
Kijk elke dag in de spiegel en maak jezelf een compliment.
Ga eens met een psycholoog praten, want er is een reden voor dat je niet kunt accepteren dat je huwelijk voorbij is.
Schrijf voor jezelf een afscheidsritueel en voer dat ook uit, hoe stom het ook moge lijken.
Schrijf je ex een brief waarin je alles opschrijft wat je voelt, denkt en vermeld daarin duidelijk dat het een afscheidsbrief is, om het eind van jullie relatie te markeren.
Deze brief kun je verbranden, door een rivier mee laten voeren of iets anders wat bij je gevoel past.
Daarnaast kun je een kaars branden die symbool staat voor je huwelijk, en deze helemaal op laten branden, zoals je huwelijk voorbij is....zo is de kaars uiteindelijk ook op.
Draag een gedicht voor dat je geschreven hebt, denk terug aan alle mooie momenten van jullie samen.
Neem erna een douche en visualiseer dat alles wat met je huwelijk te maken heeft met het water meegaat het doucheputje in gaat.
Hiervoor kun je een speciaal doucheschuim aanschaffen, je mag jezelf ten slotte wel even verwennen;-).
Dan kun je bedenk wat je met je "nieuw"verworven vrijheid kunt doen; een nieuwe hobby, wat vaker uitgaan om een nieuwe partner te leren kennen....doe wat jou gelukkig maakt, je hoeft per slot van rekening niet meer de ketenen van je huwelijk te dragen.

Succes!!