Wat zijn de symptomen van de overgang voor vrouwen en mannen? En hoe kan de partner hier het beste mee omgaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor vrouwen is de menopauze een duidelijk moment. De laatste menstruatie is geweest. Een grote verandering in de vrouwelijke hormoonhuishouding. Hier horen een heleboel ongemakken bij; van opvliegers tot stemmingswisselingen.

Er zijn mannen die rond diezelfde leeftijd ook last krijgen van klachten. Dit wordt andropauze genoemd of minder serieus ook wel penopauze. De klachten zouden komen doordat mannen steeds minder mannelijke hormoon aanmaken, oftewel testosteron. Extra testosteron slikken lijkt een goede oplossing.

Met andropauze wordt het moment bedoeld waarop mannen minder testosteron gaan aanmaken. Maar in werkelijkheid is dit geen moment. Bij mannen begint de afname van testosteron soms al als ze eind dertig zijn. Dit gaat geleidelijk zo door, met 1 procent per jaar, tot ze ongeveer 75 jaar zijn.
Klachten als impotentie, vergeetachtigheid en stemmingswisselingen hebben hier dan ook maar zijdelings mee te maken. De afname van testosteron valt toevallig samen met het normale verouderingsproces bij mannen. Er is vaak meer aan de hand. Mannen worden op oudere leeftijd geconfronteerd met beperkingen en chronische ziekten. Hier moeten ze mee leren omgaan. De meeste ongemakken hebben dan ook een psychische achtergrond.

Toch kan het testosterongehalte bij sommige mannen veel lager zijn dan bij anderen. Dit kan erfelijk zijn, maar ook iemands levensstijl kan er invloed op hebben. Rokers hebben minder testosteron. Overgewicht, stress of veel drinken kunnen zorgen dat u minder van het mannelijke hormoon hebt. Dat wil dan niet per se zeggen dat u last hebt van andropauze.

Een tekort aan testosteron kunt u aanvullen. Er zijn verschillende producten te koop waarmee dit kan. Van testosteron is bekend dat het een heleboel gunstige uitwerkingen heeft. Het verbetert onder andere de hartfunctie, de stemming en ook het libido. Maar omdat er vaak veel meer aan de hand is dan alleen een tekort aan hormonen, is het lang niet zeker dat het aanvullen van testosteron zal helpen. Het tekort is vaak maar een heel klein onderdeeltje van het probleem.

Ook heeft testosteron waarschijnlijk invloed op het ontwikkelen van prostaatkanker. Het is dus niet verstandig om dit zomaar te gaan gebruiken. Een arts kan helpen om de precieze oorzaak van de klachten te vinden.

Hoe de partner hier het beste mee om kan gaan? Dat is om het gewoon te aanvaarden, en er samen mee te leren leven, je zult je er toch bij neer moeten leggen. Hoe moeilijk dit soms ook kan zijn.