Hoe vertel ik mijn moeder dat ik me zorgen maak over haar drankgebruik? En of ze hier zelf wel van bewust is?

Ik merk dat me moeder alsmaar meer en meer gaat drinken. Altijd als ik langskom is ze al aan de rode wijn. Dat is al rond 4 uur. En dat gaat zo dan door. Als ik een keer rond half 6 of zo kom merk ik echt wel dat ze al een beetje met dubbele tong begint te praten. Er gaat dus ook zeker wel een fles wijn doorheen elke dag misschien zelfs meer maar kan het natuurlijk moeilijk bijhouden. En als ik dan een keer op bezoek kom en ze is alweer wijn aan het drinken dan irriteert me dat ook mateloos want ze heeft echt wel een probleem. Maarja ik praat lastig hierover met mijn ouders dus hoe breng ik dit nou dat ik me zorgen maak. Mijn broertje maakt er wel eens rake opmerkingen over die heeft het ook wel door maar word niet echt op gereageerd. Nou ja ik hoop dat jullie wat adviezen hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zeg tegen jou moeder:mam jij weet dat ik van jou hou maar ik maak mij zorgen over jou drink gedrag,ze zal alles ontkennen en boos worden en misschien stuurt ze jou wel weg. Maar laat je niet afschepen de aanhouder die wint win informatie in van goede afkick klinieken die bij haar past.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

maak een afspraak met je boertje, bv dat als je moeder nucher is dat je langs gaat en tegen je moeder zegt dat je het drinkgedrag van haar niet accepteerd, en dat ze over alles met je kan praten en dat er altijd een oplossing paraat staat, en helpt dat niet dan moet je hard zijn en stevig in je schoenen staan en tegen je moeder zeggen als je nog 1 keer naar de fles grijpt ben je me voorgoed kwijt,,,, zegt ze dat ze stopt dan schud je al het alcohol weg voordat ze er echt aan verslaafd is! Mijn vader was een alcoholist en doordat ik hem heb gezegt op een harde manier en het alcohol had weg geschud is hij wel al 2 jaar clean!

Toegevoegd na 2 minuten:
ik zou wel samen de alcohol wegschudden zodat jij zelf ook de geruststelling hebt dat ze er achterstaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je eens met ooms, tantes over het 'overmatig' alcohol gebruik praten.

Over het algemeen herkent men 3 vormen van alcohollisten; gelegenheids drinkers (op feesten en partijen) probleem drinkers (dagelijks) en overmatige drinkers (regelmatig dronken). 1e groep is onschuldig. 2e en 3e groep niet.

Jij kan de problemen van je moeder niet oplossen, maar je mag haar hier wel mee confronteren. Let op ontkennend gedrag. Lege flessen verstoppen. Zichzelf afzonderen en afsluiten voor omgeving.

Evt kontakt opnemen met huisarts.

Als je ouders bij jou langkomen geen alcohol aanbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
regel met je vader bijvoorbeeld een gesprek met je moeder en zeg dat je je zorgen maakt om haar en hoe boos ze ook word blijf volhouden en word ze te overstuur laat bijvoorbeeld je vader ingrijpen probeer wel een afspraak te maken met je moeder na het slapen bijvoorbeeld wanneer ze niet zat is zodat ze bewust antwoord misschien komt het wel door een nare gebeurtenis of enge dromen dat ze meer drinkt