Kun je je als ouder ('s) vrijwillig uit de ouderlijke macht laten zetten?

Toegevoegd na 7 uur:
Even voor alle duidelijkheid,dit is een algemene vraag die ik me afvroeg door een artikel wat ik heb gelezen.Het heeft (gelukkig) niks met mijzelf te maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Het heet dan: 'ontheven uit de ouderlijke macht'.

Ontzetten is met dwang. Ontheven is op basis van vrijwilligheid.

Dit kan de weg vrijmaken naar andere oplossingen om het kind goede kansen te bieden.

De familiale verbanden blijven hetzelfde, en ook de erfenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Andere antwoorden (2)

Nee dat kan niet. het is een zware maatregel die de rechter bepaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan wel, maar alleen door je kind op te geven ter adoptie. Je raakt dan niet alleen het ouderlijk gezag kwijt, maar ook het juridisch ouderschap en feitelijk elke familieband met het kind.

Dat is geen eenvoudige zaak. Als je er meer over wil weten, kun je contact opnemen met de FIOM.

Als het er enkel om gaat dat je de zorg voor je kind niet goed aan kunt/denkt te kunnen, dan kun je ook daarvoor hulp zoeken, zonder dat je het ouderlijk gezag direct hoeft te verliezen.