Is het normaal om een zwak te hebben voor iemand of meerdere personen, terwijl je in relatie bent?

Ik vind relaties maar moeilijk, omdat er veel gevoel bij komt kijken, maar het allerlastigste ervan is dat gevoel en verstand in conflict kunnen zijn.

Ik weet niet of ik de enige ben.. Maar wanneer ik iemand leuk vind en het is wederzijds en de persoon in kwestie en ikzelf komen op een punt dat we met elkaar een relatie (willen) aangaan, gebeurt het automatisch dat ik anderen niet meer zie staan dan alleen maar mijn partner. Ik negeer en blokkeer mijn gevoelens voor het andere geslacht, schenk geen aandacht aan hen waarvan ik weet dat zij interesse in mij hebben, ga niet in op uitnodigingen, etc., etc.

Maar van het weekend had ik een dicussie met een vriendin (die ook in relatie is) over het feit dat het best moet kunnen om voor iemand of meerdere personen een zwak te hebben, terwijl je in relatie bent. Mijn mening was dat het niet normaal is! Je begeeft je dan gewoon op glad ijs. Een beetje verleiding en je gaat vreemd.

Bovendien heb ik ook het idee dat er dan ook niet iets goed zit in de relatie, wanneer je een zwak hebt voor anderen. Je hoort toch alleen wat te voelen voor je partner en niet voor anderen? En is het normaal dat je dan op iemand waarvoor je een zwak hebt, jaloers wordt, zodra diegene vertelt dat hij/zij met iemand naar bed is geweest? Is het dan niet zo dat iemand die een zwak heeft voor iemand of meerdere personen en ook nog eens in relatie is, nooit zijn/haar partner trouw kan zijn, hoe graag hij/zij dat ook wil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Simpel: je gevoel kun je niet sturen, je handelen wel.
Als je iets voor een ander voelt hoef je je dat niet kwalijk te nemen. Het zegt ook niets over je relatie, want je houdt van je partner.
Zet je je gevoel om in daden, dan zegt dat wel iets over het gevoel en respect tov je partner en dan kun je jezelf wel iets kwalijk nemen.
Als jij van jezelf weet dat je je gevoelens moeilijk kunt weerstaan dan is het betrt om afstand te nemen van de buitenstaander. Dat toont meer respect en verstand. Misschien kan je vriendin haar gevoelens wel weerstaan, glad ijs wellicht, maar haar keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor t beste antwoord! :)

Andere antwoorden (5)

Je kan meerdere mensen leuk vindn in een relatie maar als je er goed mee om gaat is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent er echt over aan het nadenken, heel serieus, en dat vind ik goed van je.

Ikzelf ben ook van mening wanneer je een partner hebt, je met díe partner iets opbouwt. Het begin van jullie gezamenlijke toekomst. Je hebt elkaar uitgekozen om mee verder te gaan.

Je hoeft je dan niet af te sluiten voor anderen en je moet helemaal jezelf kunnen blijven, maar je hoort wel je grenzen te kennen. Leuk om vrienden en kennissen om je heen te hebben. En vriendschap te hebben. Maar die speciale band, die heb je met je partner. Daarom is hij zo speciaal voor jou!

Als er eentje vreemd gaat in een relatie, geeft dat veel verdriet en verlies van vertrouwen. Dan was niet jij, maar een ander belangrijker. Dat tast de relatie aan. Want het is een beslissing geweest van wèl vreemd gaan, terwijl er ook afstand genomen had kunnen worden. Maar het allerergste is, dat je partner dan jouw vertrouwen heeft geschonden. En dan is er een flinke scheur. De start van het wantrouwen. Is voor mij reden om te kappen.

Je vindt relaties moeilijk, schrijf je. Volgens mij hoeft dat helemaal niet. Koester je relaties. Geniet van omgaan met mensen en hun diversiteit. En wees een team met je partner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een relatie met 1 persoon, maar daarnaast kan je nog wel andere mensen (van hetzelfde geslacht als je partner) aardig vinden en (goed) bevriend mee zijn. Dan hoef je niet meteen verliefd op hen/haar te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
normaal is wat doorsnee is, maar idd het komt vaker voor in principe ben je niet abnormaal of per definitie anders in die zin.
heb je je wel eens afgevraagd wat maakt dat je aangetrokken bent door anderen?

is het 'verliefd zijn op het verliefd zijn' ? de gedachte om vreemd te gaan? puur en alleen het tegemoet kunnen komen aan hun eigen behoeften en gevoel?
heeft een ander iets wat je partner niet heeft? voel je je aangetrokken door de spanning en voel je je dus eigenlijk aangetrokken door een kick die je hiervan krijgt?
staat het zwak zijn voor andere in verband met iets missen in je relatie?

je begeeft je niet per definitie op glad ijs als je jezelf onder controle kan houden. maar kan me wel indenken dat het heel lastig kan zijn. je kan je wel op glas ijs gaan begeven als je het weg blijft drukken.

zou je je idd op zwak ijs kunnen begeven. gevoelens (en gevoelens in het algeheel) kan je wel blokkeren, maar op langer termijn werkt dit niet want je houdt jezelf voor de gek.

antw op je andere vragen.
jaloezie is menselijk, maar teveel jaloezie (op deze manier) is niet gezond voor jezelf en je relatie (je zit met een schuldgevoel naar je partner als ik het zo lees)

je kan een zwak hebben voor een ander, zonder dat dit een mogelijke bedreiging kan zijn voor je relatie als je je remmen eraf gooit. en zwak hoeft dus niet verkeerd of bedreigend te zijn.

je kan je partner trouw blijven zolang jij weerstand kan bieden tegen het gevoel, maar of jij je hierbij prettig blijft voelen, of dat je gevoel te veranderen is is de vraag.
hoe lang is het nog leuk op deze manier?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad normaal om tijdens je relatie nog andere leuke mensen tegen te komen, vooral als het gaat om een langere relatie is die kans natuurlijk groot. De keus is aan jou wat je ermee doet, ruil je je partner in voor een nieuwe of blijf je trouw. Ik ben van mening dat juist doordat je andere mensen leuk kan gaan vinden en hier niks mee doet (als je daarvoor kiest natuurlijk) het de band met je partner alleen maar sterker en diepgaander maakt, ondanks het feit dat je dan wel "niks nieuws" hebt natuurlijk maar dit is een keuze van jouzelf.