Sinds kort ben ik bevriend met iemand die mogelijk een narcist is. Zij praat heel veel over haarzelf, hoe veel vrienden ze heeft en hoe geliefd ze is.

Ik ben erg op haar gesteld en zelfs afhankelijk van haar. Ze is heel lief maar ook egocentrisch, ze dringt haar wil op. Hoe moet ik hier mee omgaan en klopt het dat deze mensen gevaarlijk zijn??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat niet maar ik weet zeker dat zij ze wel heeft Ook vind ze het heerlijk om bewonderd te worden. Het vervelende is dat ik me zo afhankelijk voel van haar. Bel haar vaak op en ze is onbereikbaar, altijd het antwoordapparaat. Ik weet dat ik het niet moet doen maar ik heb mezelf gewoon niet in de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is een narcist?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom ben je "afhankelijk" van haar?

Antwoorden (9)

Ik ga er maar even vanuit dat je geen arts/psychiater bent, dus jouw 'diagnose' dat deze persoon misschien een narcist is, is toch redelijk uit de lucht gegrepen.

Veel mensen praten graag over zichzelf en vinden zichzelf heel belangrijk en laten graag iedereen weten hoe populair ze wel niet zijn. Dat maakt iemand nog niet gelijk een narcist. Vaak is het meer een vorm van onzekerheid.

Wat ik zou doen is gewoon omgaan met deze persoon, maar de nodige afstand bewaren, maak je vooral niet afhankelijk van een ander, dat is sowieso niet echt goed.
Laat je niks opdringen wat je niet wil, zorg dat je stevig in je schoenen staat tegen over deze persoon.

Lukt dit niet dan zou ik meer afstand nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij narcisme is er ook een (onderliggende) onzekerheid hoor. Maar dat is inderdaad nog geen reden voor diagnose, alhoewel de vraagsteller ook "mogelijk" in de vraag zette.
Als je afhankelijk van haar bent, is het geen vriendin. dan is het je leider/baas/voorganger, of hoe je het maar wilt noemen. Echte vriendschap maakt niet afhankelijk.
Dus kom voor jezelf op, het gevaar in "deze mensen"is dat jij willoos wordt, en naar hun pijpen danst.
13 jaar geleden
Wat in deze vraag het belangrijkst is, ben JIJ!
Je schrijft; ze dringt haar wil op.
Als jij je er niet prettig voelt, bij hoe zij met jou omgaat, is het belangrijk om heel goed je eigen grenzen te bewaken. Doe niet iets waar jij niet achter staat. Soms voelt het heel veilig om aanhankelijk te zijn, maar afhankelijk zorgt meestal voor verdriet en onveiligheid.
Zolang jij je prettig voelt en jullie gezellig vriendinnen kunnen zijn zit het denk ik wel goed.
Het lijk me ook dat als jullie vriendinnen zijn, dat je hier ook met haar over kunt praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste kan alleen een behandeld arts/psychiater dit vaststellen.

Het DSM-IV definieert de narcistische persoonlijkheidsstoornis als een pervasief patroon van grootsheid (in fantasie of gedrag), behoefte aan bewondering en gebrek aan inlevingsgevoel, meestal beginnend in de vroege volwassenheid en aanwezig in verschillende situaties. De stoornis kan worden gediagnosticeerd als sprake is van vijf of meer van de volgende criteria:

- De persoon heeft gevoelens van grootsheid en eigen belangrijkheid (hij overdrijft bijvoorbeeld zijn prestaties, talent, kennis, contacten en persoonlijke eigenschappen en eist als superieur beschouwd te worden, ook als zijn prestaties hiertoe geen aanleiding geven).
- De persoon is geobsedeerd door fantasieën over succes, roem, (al)macht, genialiteit (de cerebrale narcist), schoonheid of seksuele prestaties (de somatische narcist) of een ideale, blijvende liefde.
- De persoon ziet zichzelf als uniek en meent dat hij alleen begrepen kan worden door even unieke of speciale mensen (of instellingen).
- De persoon heeft enorme behoefte aan bewondering, aandacht en bevestiging of wil gevreesd en berucht zijn.
- De persoon gelooft dat hij meer rechten heeft dan anderen. Hij wil dat anderen zich aanpassen aan zijn "onredelijke" verwachting van een voorkeursbehandeling.
- De persoon is manipulerend en gebruikt anderen om zijn doel te bereiken.
- De persoon heeft een onderontwikkeld inlevingsvermogen. Hij of zij kan of wil geen rekening houden met de behoeften of opvattingen van anderen.
- De persoon is vaak jaloers, wat gepaard kan gaan met woede. Dit leidt tot paranoïde wanen, omdat hij denkt dat anderen jaloers zijn op hem en zich op dezelfde manier gedragen als hij.
- De persoon gedraagt zich arrogant. Hij voelt zich superieur, boven de wet verheven en alom aanwezig (magisch denken). Hij wordt kwaad als hij wordt tegengesproken door mensen die hij als minderwaardig beschouwt.

Of iemand een narcist is wordt niet alleen dmv deze criteria vastgelegd. Maar door testen en observaties.
Over het algemeen kunnen narcisten in de maatschappij functioneren tenzij het een gevaar voor zichzelf of zijn/haar omgeving vormt.

Natuurlijk kan het erg ergerlijk zijn voor de mensen om haar heen.
Daarom is het belangrijk om te weten wat er met haar is. Praat er een keer met haar over. Maar val haar niet aan en toon begrip.

Succes ermee, maar wees wel voorzichtig met je conclusies!

Toegevoegd na 36 seconden:
DSM IV
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt het zelf al, je bent "sinds kort" met haar bevriend. Goed dat je dit nu al ontdenkt. Deze persoon is manipulatief en hoogstwaarschijnlijk niet je vriendin.... dat kan ook niet echt als je elkaar zo kort kent.

Afstand nemen, niet te veel meer mee bemoeien, stop met afhankelijk zijn en wordt weer lekker zelfstandig. Deze persoon is duidelijk niet goed voor jou, en beter nu afkappen, dan nog maanden doorgaan, tot het misschien escaleert!
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk narcist? Is ze onder behandeling? Praat er met andere vrienden over? Wellicht is dit niet een ideale vriendin voor je. Op zich niet erg. Voorkom dat je je overige vrienden kwijtraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, een narcist is niet gevaarlijker dan een ander persoon.

wel kunnen ze emotionele schade aanrichten omdat ze altijd alles naar zich toe willen trekken, hun doelen willen bereiken, zich niet willen.kunnen inleven in de gevoelens en ideeën van anderen, en geen rekening houden met anderen.

hou er dus rekening mee dat deze persoon zich ziet als het centrum van de wereld, en jij je als persoon niet gewaardeerd zal voelen op een gegeven moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is dat een probleem voor jou? En wat maakt dat je dit niet deelt met haar?
Vriendschap kan niet gekocht worden door over je grens te laten gaan. Mijn advies is haar duidelijk te maken wat jouw behoefte is en wat jouw grenzen zijn. Mogelijk kan je beginnen met de vraag wat vriendschap betekent en daar zou jij zelf ook een antwoord op moeten geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achteraf zeggen mensen meestal, hoe kan ik dat niet gezien hebben!!!

Ik zou zeggen niet te veel nadenken en gewoon je "intuitie" vertrouwen.

Deze mensen zijn niet gevaarlijk, ligt er gewoon aan hoe sterk jezelf bent.

Dus zoals ik al zeg, hou jezelf niet voor de gek en vertrouw op je intuitie