Waarom is liefde voor de één zo makkelijk en voor de ander zo moeilijk?

Sommige mensen worden snel "verliefd" en gaan ook van de ene relatie naar de andere. Wat ik me dan afvraag, zoeken die personen wel echte liefde of alleen maar genegenheid?

Toegevoegd na 11 uur:
Bedankt voor de reacties, en ik snap ook wel het het idee van dat je het gevoel van liefde heb(verliefdheid) en het weten van liefde. daarmee bedoel ik dat er een groot verschil zit tussen verliefdheid en liefde zoals anderen ook hebben beschreven.
Maar mijn vraag blijft, waarom word de ene zo snel verliefd en de ander niet? Waar zie je het verschil tussen die twee? Om persoonlijk te worden, ikzelf word namelijk snel verliefd maar ik voel niet snel liefde.
Ik weet vaak binnen 14 dagen of de betreffende persoon wat voor mij is, vandaar ook mijn verbazing dat sommige mensen dit kunnen volhouden zonder dat zijzelf doorhebben dat het geen liefde is maar verliefdheid. Is het verschil tussen die 2 begrippen nu echt zo groot en ook zo verschillend per persoon? Kan je echt 2 jaar(of langer) verliefd zijn op een persoon zonder dat je daar echt liefde voor voelt? Ik snap die gevoelens niet helemaal voor mij is het namelijk zelf zo duidelijk of het een toekomst heeft, dat ik mij met die gevoelens niet snel kan inbeleven in iemand anders.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een vlinder gaat ook van de ene bloem naar de andere en dat heeft niets met liefde te maken. Voor de vlinder is het noodzaak, voor de mens is het wellust, dus het toegeven aan wellustige gevoelens. Ze zoeken geen genegenheid.

Overigens gooi je de begrippen liefde en verliefdheid door elkaar heen.

Liefde is niet gericht op een bepaald belang, laat staan eigen belang. Zij is onbaatzuchtig.
Echte liefde is zuivere, ongemengde betrokkenheid op de ander. Ze verdraagt geen kritisch commentaar langs de zijlijn, laat staan preciese rekenmeesters die precies bijhouden hoeveel winst en verlies de relatie oplevert.

Verliefdheid is een gevoel dat iemand heeft in het begin van een liefdesrelatie of eenzijdig zonder relatie, alhoewel sommigen (vaak levenspartners) het voor de rest van hun relatie ervaren met elkaar. Er worden hormonen en neurotransmitters (oa. fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine) in de hersenen aangemaakt als de persoon het doelwit van de verliefdheid ziet. De hormonen die vrijkomen zijn verslavend, waardoor de persoon de geliefde zo vaak mogelijk wil zien. Het is een emotionele reactie, vaak irrationeel en primitief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan ervan uitgaan, dat veel mensen verliefdheid, of gevoelens daarvan, verwarren met "verlustheid" noem ik het maar even. Die personen zoeken het vaak ook niet echt, maar het overkomt ze gewoon. Op het moment dat ze een leuk persoon zien, voelen ze zich meteen verliefd.

Deze verliefdheid is dus vaak tijdelijk, omdat het geen echte verliefdheid is, en ze hoppen van de ene relatie, die soms slechts enkele maanden of korter zelfs duurt, omdat de "lust" dan meestal weer verdwijnt, en ze er achter komen, dat dat het ook alleen maar was, lust of genegenheid zoals je zelf mooi zegt.

De bepaling van verliefdheid is een chemische reactie in je hersenen, je kunt er niets aan doen. Wel denk ik dat je jezelf dusdanig kunt "trainen" dat je het ook daadwerkelijk kan herkennen. Maar hiervoor moet je geestelijk ruim ontwikkeld zijn en er voor open staan om dit te veranderen en te herkennen.

Hopelijk heb je wat aan het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde is iets dat niet moeilijk is..Sterker nog je kunt zonder liefde niet eens normaal opgroeien.

Experimenten hebben aangetoond dat baby's die weinig tot geen liefde kregen ontwikkelingsstoornissen kregen.

Doch waar jij op doelt is vermoedelijk de 'verliefdheid' van sommige mensen die met partners omgaan als zijn/waren zij wegwerpproducten.

Op deze mensen moet je bepaald niet jaloers..afgunstig zijn..want feitelijk zijn dat geestelijk zeer arme mensen. Het getuigt trouwens ook van heel weinig respect ten opzichte van hun partner(s)

Zie zien het aantal weggeworpen/afgewezen partners zelfs als een soort trofeeën.

Waarom dit is..Ik vrees dat het daar om een bepaalde mate van misplaatste 'trots' gaat..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij gaat het er niet om hoe vaak je verliefd word de meeste mensen doen wel of ze heel erg verliefd zijn maar na een tijdje zijn ze die persoon al weer vergeten is dat nou echte liefde dan, volgens mij is het niet dat er mensen zijn die vaker verliefd worden maar gaan die mensen er gewoon makkelijker mee om
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen zoekt het zelfde in een relatie, de ene zoekt genegenheid en diepgang en de ander vind bijv. de seks in de relatie veel belangrijker. Afhankelijk is dit van je karakter, je levenservaring en je opvoeding.
Ik denk dat we ook niet iedereen hierin moeten willen begrijpen, het belangrijkst is dat je jezelf kunt vinden in de relatie die je hebt!!

ps. sommige mensen worden verliefd op de liefde (dus verliefd op het idee, dat iemand verliefd op jou is)