Hoe zorg ik dat ik minder ruzie heb met me 18jaarigen dochter.

Ik heb vaak ruzie en me anderen dochters woorden daar ook heel verdrietig van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (9)

Vraag je andere dochters om je te helpen. Als zij bijvoorbeeld wat meet huishoudelijke klussen doen, kun jij tijd aan je 18-jarige dochter besteden. Dat komt jullie relatie ten goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wachten tot de puberteit over is, of tot ze op zichzelf gaat wonen. Iemand van 18 heeft OF nog te luisteren naar haar moeder en zich aan de regels te houden, OF zal moeten zien dat ze zichzelf weet te bedruipen, zodat ze haar eigen regels kan volgen. Want daar gaat het meestal om : regels.

Ik kan natuurlijk niet zien waar de ruzies over gaan - al zullen ze in grote lijnen in de meeste gezinnen met grote dochters wel redelijke overeenkomsten vertonen - en het enige dat je als moeder kunt doen is hele duidelijke grenzen stellen, en er consequenties aan verbinden als ze daar overheen gaan. Dat geldt natuurlijk al vanaf een jaar of 1, maar met 18 moet dat zéker onderhand een gewoonte zijn. Jij bent de ouder, jij bepaalt wat er onder jouw dak gebeurt. Zeker de oudste wil nog wel eens wat teveel krediet hebben opgebouwd over de jaren, waardoor ze wat eerder een grote mond op proberen te zetten en het voor moeders moeilijker is de poot stijf te houden, maar toch is dat waar het uiteindelijk op neerkomt.

Of het nu gaat over meehelpen in de huishouding, hoe laat ze thuis moet zijn, of er wel of geen vrienden mogen slapen, stappen, kleding, kostgeld, huiswerk, bijbaan, gebruik van de auto of wasmachne, bedtijd, maakt allemaal NIKS uit ; het is JOU huis, dus JIJ bepaalt de regels. En wie zich daar niet meer aan wil houden, zal aan het bouwen van een eigen nestje moeten beginnen.

Zo ging het vroeger al, en zo zou het ook nu nog steeds moeten blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, een minnetje. Voor jou geen regels begrijp ik ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik pretendeer ook niet het altijd goed te doen hoor, maar als één iemand in huis continu de sfeer verziekt, blijf je ook als moeder echt niet altijd de rust zelve.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, vooral voor je bron!!!
rrrrrrrrespect!!!!!! :)
Kristal
13 jaar geleden
Ik heb zonen, geen dochters (maar was er zelf één!). En ja sommige zonen kunnen er ook wat van. Die leeftijd rond 18 jaar... mensmensmens... dat ze eigenlijk nog niet uit huis willen/kunnen durven? En tegelijkertijd staan te trappelen om hun zelfstandigheid te bewijzen maar dan in jouw huis.
Nou Loenie, knap als je het zo kon maar ik was toch meer een Marleentje in deze ;-))
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh. meestal weet ik het wel op te lossen door het gewoon te negeren, het spelletje in elk geval niet mee te spelen en als het even kan met humor, maar met name dat laatste stelt mijn dochter niet altijd op prijs ;-)
Kristal
13 jaar geleden
@Niets erger dan een moeder die er humor ingooit als jij, als puberdochter/zoon uit je dak gaat, het zal geen rust brengen in ieder geval. ;-)) @Loenie, ja het is mooi je kinderen als jong volwassenen te zien opgroeien na de, voor sommigen onder ons, tropenjaren. :-)
aan een ruzie doen nog altijd 2 mensen mee en jij bent er daar 1 van, als jij besluit het niet meer zo ver te laten komen, dan is het ook geen ruzie meer. Je 18 jarige dochter is een tiener, dit hoort er nou eenmaal bij.

de truc is er niet teveel in mee te gaan, laat haar maar lekker in haar eentje uitrazen, dan heb je geen ruzie en tijd voor je andere dochters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet zo wie zo geen ruzie met je kinderen maken want dan zet je jezelf neer op hun niveau en ben je net 2 kleutertjes , jij bent de moeder dus moet je boven hun staan en niet met geschrld of zo reageren als ze je de bloed onder de nagels vandaan haalt

probeer altijd rustig te reageren en verwacht dat van haar ook dat je elkaar met respect behandelt

je hoeft toch geen ruzie te maken als er een meningsverschil is maar praat er op een rustige manier over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je je eens meer om haar bekommeren, in plaats van op haar gedrag.
Een ruzie houdt alleen maar een dat je elkaar niet kunt zien en elkaars behoefte kunt invullen. Het enige wat je vaak alleen maar ziet is iemand zijn gedrag. Terwijl onder dat gedrag heel veel emoties zit en een schreeuw naar aandacht en liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
probeer je te verplaatsen in je dochter en zo te weten wat zij denkt. want ze denkt waarschijnlijk heel anders dan jij. al denk jij dat je niets verkeerd doet ziet zij het weer heel anders of vat ze het verkeerd op. probeer ook wat meer tijd te besteden aan haar. niet te veel want je hebt ook nog andere dochters. maar ga eens wat leuks samen doen wat zij ook echt leuk vind. en al heb je een keer echt ruzie, praat het altijd uit!. en praat er ook met je andere dochters over al vragen ze het, want dan weten zij ook wat er aan de hand is enzo. en al zie je dat ze bijv. sacherijnig is, probeer dan zo min mogelijk tegen haar te zeggen en gewoon haar haar ding laten doen. Want al heb je ruzie gaat het vaak om maar hele kleine dingetjes. (vaak nergens over dus.

Succes, !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er even vanuit dat die ruzies ontstaan doordat jouw kinderen het niet eens zijn met jouw regels en protesteren op het moment dat jij ze corrigeert en jij uit paniek op dezelfde manier reageert als hun....dit is een veel en algemeen voorkomende situatie en handelen uit onmacht. Dit komt omdat ik niet duidelijk maak uit je vraag waar die ruzies om gaan.

Als eerste is je kinderen corrigeren juist goed. Als hun iets doen wat jij als ouder niet wenst is het zelfs jouw taak hier iets van te zeggen. Dit kan je doen door middel van praten of het doodgewoon op het moment zelf zeggen dat je haar gedrag niet tolereerd. Het kan dan zijn dat ze het er niet mee eens zijn en hiertegen in protest gaan door ruzie met jou te zoeken en dan is het als ouders zijnde de taak hier op de juiste manier mee om te gaan en dat is hier het probleem. Tussen het duidelijk maken aan hun wat je wel en niet accepteerd van hun is iets anders dan ruzie met hun zoeken. als ouders zijnde maak je geen ruzie met je kinderen. Jij bent een generatie ouder dan hun en hun horen van jou te leren dus jij moet het goede voorbeeld geven en zeggen wat je te zeggen hebt en als ze in protest gaan en schreeuwen hoor jij rustig te blijven en er verder niet meer op ingaan. Vertel hun gewoon dat jij er als moeder zo over denkt en jij als moeder het recht hebt hun op te voeden en meent wat je zegt en wat ze er verder mee doen moet je gewoon negeren. Dat ruzie met jou zoeken is een vorm van negatieve aandacht en dat moet je niet stimuleren door er op dezelfde manier op te reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een tiener en het is een moeilijke periode, het beste is gewoon om consequent te zijn, er niet tegen in gaan lekker negeren, als ze gekalmeerd is even rustig aan tafel zitten en zeggen van luister jij wilt volwassen zijn, dan gedraag je erna! als je met iets zit kun je daar op een rustige manier erover praten want als je gaat schreeuwen dat werkt averechts en je bereikt er niets mee, volgens zou ik regelmaat bieden en duidelijke regels en afspraken maken, maak bv een potje bij iedere regel die niet in uw huis volgens u zou moeten 1 euro erin stoppen (geld voor het hele gezin, hoe meer in het gezin meedoen hoe stimulerender dat het is) want kinderen en tieners moeten weten dat zolang ze onder uw dak wonen dat ze zich moeten aan passen! en niet anders om!

Toegevoegd na 49 seconden:
met consequent bedoelt nee=nee en ja=ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar heb je ruzie over, word dit uitgepraat of triggert een ruzie van de dag ervoor tot een nieuwe ruzie.
kan je de nare situaties nog los van elkaar zien of zie je het als 1 berg bonje?

probeer op een rustig moment eens te kijken of je over en hekel punt tot een compromis kan komen. vertel wat je niet leuk vind en waarom, en vraag je dochter wat ze niet leuk vind en waarom. vraag haar wat zij zou zien als een goede haalbare oplossing voor het probleem, en vertel wat jij graag zou willen. probeer een compromis te sluiten.

als het een drama blijft en je er niet uit kan komen met je dochter kan je hulp zoeken hierbij.

wat de juiste oplossing ook mag zijn voor jullie, hopelijk keert de rust voor iedereen in het gezin weer terug.