hoe is valentijn ontstaan

ik zat er net over te praten met me vriendin,
vreemd genoeg wil ze niets,
maar, hoe is valentijn ontstaan, en wat was de gedachte erachter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Beste,

14 februari is de dag van de geliefden (Valentijsdag)

Geschiedenis ( het ontstaan van Valentijn)

Over de oorsprong van Valentijnsdag doen een aantal verschillende verhalen de ronde.

In de meeste gevallen wordt de oorsprong gezocht in het oude Rome.

14 Februari was de dag van de Godin Juno. Zij was de koningin van alle goden en godinnen en de bescherm -heilige van vrouwen en het huwelijk.

Op het festival dat een dag na haar feest begon, werden Romeinse jongens en meisjes door middel van een soort loting samengebracht.

Dit festival zou de voorloper zijn van het latere Valentijns -feest.

Een andere legende verhaalt van de Romeinse priester Valentijn, die in het geheim huwelijken voltrok in een tijd dat het voor soldaten verboden was om te trouwen.

Deze priester werd gevangengezet en overleed.
Hij werd begraven op 14 februari 270 V.C.

Een andere christelijke priester werd vervolgd, gevangen genomen en gemarteld vanwege zijn geloof.
Ondanks de martelingen genas hij de dochter van zijn bewaker van blindheid.
Op 14 februari werd hij onthoofd.
Die ochtend stuurde hij het meisje nog een liefdesbriefje dat hij ondertekende met 'jouw Valentijn'.

In Rome werd bovendien op 14 februari een vruchtbaar -heidsfeest gevierd in de grotten waar Romulus en Remus, de stichters van de stad, opgevoed waren door wolven.
Dat kan de oorsprong zijn geweest voor de traditie van Valentijnsdag, omdat er een groot feest van liefde en vruchtbaarheid was.

Nog een uitleg voor het ontstaan van de traditie hangt nauw samen met vruchtbaarheid :

In 1381 werd reeds neergeschreven dat 14 februari de dag was dat de vogels begonnen met paren.

Ook bij mensen zou de 'paringsdrang' op die dag de kop op steken.

De bijnaam 'Valentines' voor liefdesbrieven komt van een Franse graaf. Hij werd in het begin van de vijftiende eeuw gevangen genomen door de Engelsen en vastgezet in de 'Tower of London'.

Hij schreef aan zijn vrouw liefdesgedichten en -brieven, die hij 'Valentines' noemde.

Duidelijk is in ieder geval dat één van bovenstaande personen de echte Sint Valentijn of Valentinus moet zijn geweest en dat 14 februari een speciale dag is voor geliefden.

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Over het ontstaan van Valentijnsdag bestaan verschillende theorieën.

Waarschijnlijk ligt de oorsprong bij Sint Valentijn. Een jonge Romein die werd gemarteld maar weigerde om zijn christendom op te geven. Hij stierf op 14 februari 269 na Christus. De legende zegt dat Valentijn een de dag voor zijn executie een afscheidsbriefje achterliet voor de dochter van een medegevangene waarop hij verliefd was geworden. Hij ondertekende het briefje met 'Van jouw Valentijn'. Hier zou ook de traditie vandaan komen om kaarten te ondertekenen met 'jouw Valentijn'.

Een ander verhaal gaat over een priester in Rome die Valentijn heet.
Een keizer genaamd Claudius II had Romeinse soldaten verboden om te trouwen omdat hij van mening was dat ongehuwde mannen betere soldaten waren. Priester Valentijn negeerde deze regel en trouwde in het geheim jonge paren. De Keizer ontdekte dit en nam Valentijn gevangen en veroordeelde hem ter dood.
Amadea
13 jaar geleden
Valentijnsdag is een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven met cadeautjes, bloemen, of kaarten. Valentijnsdag wordt gevierd op 14 februari. Paus Gelasius I riep in 496 14 februari uit tot de dag van de Heilige Valentijn.
In de Verenigde Staten is men, uit commercieel oogpunt, begonnen met het verleggen van de nadruk van anonieme liefde naar liefde. Valentijnsdag is in België en Nederland in korte tijd, sinds midden jaren 90, een groot commercieel succes geworden: cadeauwinkels, boekwinkels en bloemenwinkels profiteren hiervan. Ook de Nederlandse posterijen deden hieraan mee door een valentijnspostzegel uit te geven.
Valentijnsdag valt samen met de feestdag van twee christelijke martelaren met de naam Valentinus. De gewoonten die met de dag in verband staan hebben echter niets van doen met het leven van deze heiligen. Er bestaan verschillende heilige martelaren met de naam Sint-Valentijn. Eén was priester in Rome, een ander was bisschop van Terni. Beiden werden in de 3e eeuw ter dood gebracht. Mogelijk gaat het hier om dezelfde persoon.

Over Sint-Valentijn is geen enkel biografisch gegeven bekend. In de achttiende eeuw werd geopperd dat het Valentijnsfeest op 14 februari is gesteld om de oude Lupercalia, een Romeins (en wellicht nog ouder) vruchtbaarheidsfeest te vervangen. Lupercalia werd op 15 februari gevierd ter ere van Juno, de Romeinse beschermgodin van de vrouw en het huwelijk, en Pan, de god van de natuur.[1] Voor de Romeinen was dit destijds een belangrijk feest. Het feest werd hoogstwaarschijnlijk gevierd in de buurt van de grotten waar Romulus en Remus, de stichters van Rome, waren opgevoed door wolven. Volgens het verhaal werden de namen van ongehuwde jonge vrouwen in een grote kom gegooid. Ongehuwde mannen mochten dan om de beurt een naam trekken. Tijdens het feest waren de twee jonge mensen die aan elkaar gekoppeld werden elkaars partner. Toen in Europa het Christendom opkwam, werd dit heidense feest door de kerk verboden. In 496 veranderde paus Gelasius het Lupercalia-feest van 15 februari in St.-Valentijnsdag van 14 februari.[2]

Legenden over Valentijn komen voor in de Legenda Aurea, maar het Valentijnsfeest van de romantische liefde, zoals dat tegenwoordig gebeurt, dankt zijn ontstaan aan een vermelding door Geoffrey Chaucer in 1382:

For this was on seynt Volantynys day
Whan euery bryd comyth there to chese his make
'Want dit was op Sint Valentijns dag
Als elke vogel zijn maatje komt kiezen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honderden jaren gelden begon men in Engeland en Frankrijk Valentijnsdag te vieren

De dag dankt zijn naam aan 2 martelaren die Valentinus heetten . De oudste Valentinus was een Romeinse priester die in het jaar 269 als martelaar stierf. De jongere valentinus was de bisschop van Tern, die ook als martelaar stierf. De jongste Valentinus stierf op 14 Februari, daarom vieren we op 14 Februari Valentijnsdag. we vieren het omdat we blij zijn om bij elkaar te zijn, omdat iedereen blij was om van deze martelaren af te zijn. Het werd een gewoonte om iemand te verassen met Valentijn toen het ongeveer 17 jaar geleden uit Engeland en Amerika overwaaide.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog meer mogelijkheden:

***Al in de veertiende eeuw stond 14 februari bekend als de dag waarop de vogels begonnen te paren. Analoog hieraan zou ook bij mensen de 'paringsdrang' op deze dag beginnen. Valentijnsdag is een afgeleide van het vruchtbaarheidsfeest dat op 14 februari werd gevierd in de grotten waar Romulus en Remus, de stichters van Rome, waren opgevoed door wolven.

****Valentijnsdag is afgeleid van het feest van godin Juno, koningin van de goden en godinnen en beschermheilige van vrouwen en het huwelijk. Ter ere van haar werden op 14 februari Romeinse jongens en meisjes via een soort loting samengebracht.

****We hebben Valentijnsdag te danken aan de Romeinse priester Sint-Velten. De dag voor hij werd onthoofd (in de tweede helft van de derde eeuw) schreef hij een liefdesbrief aan de dochter van de cipier, welke hij ondertekende met 'Valentijn'.