Ben je verplicht om alimentatie te betalen?

Moet je ten alle tijde allimentatie betalen en geld dat ook als niet getrouwd bent geweest, maar bijv. heb samengewoont zonder samenlevingscontract en is dat verplicht?... en hoe laat je het dan vastleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het hier om partneralimentatie, of kinderalimentatie?

Het beste antwoord

uitgaande van de nederlandse situatie is het in principe niet verplicht.
als er kinderen zijn en de moeder heeft bv een uitkering ben je niet verplicht alimentatie aan te vragen. de gemeente schiet dit dan voor en kan het later verhalen op de andere ouder.

wil je dit wel alimentatie dien je bij de advocaat een verzoek tot alimentatie in kan er een berekening worden gemaakt. gaat de ex partner hier niet mee akkoord doet de rechter uitspraak hierover.

eenmaal vastgelegd is het betalen van alimentatie wel een verplichting. er is dan immers een uitspraak.
sterker nog, zonder uitspraak hierover is het moeilijk alimentatie te vragen voor je kinderen.

van tevoren regelen van alimentatie kan dus veel gedonder besparen!

verder zijn een aantal zaken van belang:
hoe lang heb je samen geleefd met de andere ouder van de kinderen
zijn de kinderen erkent
hoe is het gezag geregeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is je kind of het is niet je kind. Als het je kind is ben je verplicht als je niet meer met je ex partner samen woont om de kosten voor het kind te delen. Via de rechter kun je dat laten vaststellen.

Toegevoegd na 51 minuten:
ja het kan ook partneralimentatie zijn die je bedoeld. Dat is dat in jou geval zoals je het nu vraagt niet verplicht
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragensteller bedoelt niet noodzakelijkerwijs kinderalimentatie, maar misschien alleen partneralimentatie
Gaat het over partner of kinderalimentatie? Bij je (ex) partner maakt het uit of je getrouwd bent geweest. Zo ja kan de minst verdienende partij de ex partner verplichten tot aanvulling van zijn of haar inkomen. Kinderalimentatie is altijd verplicht als er geen sprake is van Co-ouderschap en het kind erkent is door de vader. Is er niet erkent dan kan de moeder via de juridische weg (moeilijkste weg) ook laten verplichten tot het betalen van alimentatie. De hoogte wordt bepaald door de zogenoemde tremanorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, in veel Arabische landen kun je je vrouw gewoon verstoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat een wettelijke alimentatieverplichting tussen ex-echtgenoten en tussen ouders en kinderen. Een samenwoning geeft (als niet ander is bepaald in het samenlevingscontract en dat is meestal niet zo) geen recht op alimentatie. Dat er een recht bestaat op alimentatie betekent overigens niet dat het recht uitgeoefend behoeft te worden. Als je ex voor zichzelf of voor het kind geen alimentatie vraagt, hoef je niets te betalen. Dat kan anders zijn als je ex bijstand ontvangt. Dan kan de gemeente de bijstand verhalen op de alimentatieplichtige.
Een alimentatieverplichting kun je vast laten leggen in een echtscheidingsconvenant, in een ouderschapsplan, op een bierviltje of helemaal niet. Dat laatste licht ik als volgt toe. Als er door de alimentatieplichtige gedurende een bepaalde tijd alimentatie wordt betaald, zal de rechter aannemen dat dit bedrag is afgesproken.