Nee, je bent niet laat. Dit is volkomen normaal. Veel van je leeftijdgenootjes zullen nog nooit ongesteld zijn geweest, en een flink aantal ook wel. Maar dat is geen reden tot zorg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is niet precies te zeggen wanneer een meisje voor het eerst ongesteld wordt. Dit verschilt erg. Het is heel normaal wanneer je ergens tussen je 10e en 16e verjaardag voor het eerst ongesteld wordt. In Nederland ligt de gemiddelde leeftijd tussen de 13 en de 14 jaar.

Als je moeder nog weet wanneer zij haar eerste mentruatie (ongesteldheid) had, dan kan je dat een idee geven wanneer het bij jou komt. Was je moeder jong dan zal jij waarschijnlijk ook snel ongesteld worden. Was je moeder juist wat ouder bij haar eerste menstruatie, dan zal dit bij jou waarschijnlijk ook het geval zijn. Vaak heb je de eerste keer alleen wat bruine vlekjes in je onderbroek en kan het hierna nog een paar maanden duren voordat je de tweede keer ongesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee hoor wees niet ongerust zelf was ik bijna 16 toen ik het kreeg en geloof me je hebt het dan nog lang genoeg, vraag eens aan je moeder wanneer zei het kreeg of oma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je bent nog niet te laat, wees blij dat je het nog niet bent ^^ Ik ken mensen die pas op hun 16/17 ongesteld zij geworden. :)

Maar je kan inderdaad ook niet ongesteld raken, of maar een paar keer.. terwijl het maandelijks terug zou moeten komen in principe..Heeft dan waarschijnlijk iets te maken met je eisprong..

Hier kun je er wat meer over lezen:

http://www.medischforum.nl/onderwerp/16992
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk lichaam is anders, dus je moet geduldig zijn, het komt altijd onverwachts, als een avondje uit ga, of juist op momenten dat je het niet verwacht.

Tip neem altijd een inlegkruisje mee, voor de safe...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige meisjes zijn er heel vroeg bij en andere een beetje later.

Een regel voor: ´Wanneer MOET het nou´die is er niet. Het hangt van je eigen lichaam af..

Wanneer je lichaam er´rijp´voor is, komt het vanzelf een keertje.

Ik zou mij daar niet al te veel zorgen om maken..want toevallig ben jij een beetje later aan de beurt.

En echt laat ben je nu ook weer niet, he.. Veel meisjes zijn zelfs pas wat later ´aan de beurt´

De kans dat je het nooit wordt..is verwaarloosbaar klein..

Het beste is er zo weinig mogelijk aan te denken omdat je het wellicht een beetje ´tegenhoudt´door je erop te concentreren.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er aan hoe zwaar je weegt. Ik heb eens gelezen dat je pas ongesteld kan worden als je minimaal 43 kg weegt. Ik werd ook pas op mijn 14e ongesteld en idd ik woog toen iets van 43 kilo! voor de rest: het klopt wat 1 been zegt, het kan beginnen met bruine vlekjes in je onderbroek. En je bent ook niet gelijk maandelijks ongesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan zo zijn dat je een laatbloeier bent.
sommige meisjes beginnen op hun 10e al met menstrueren, anderen pas met hun 16e.