Wat zijn de voordelen en de nadelen om een 2de kindje te mogen krijgen??

We hebben 1 zoontje, we hebben met hem wat gesukkeld afgelopen jaar. Hij is nu 2 dus we zouden binnenkort een keuze willen maken. Het is zo moeilijk, en de vraag natuurlijk lukt het als we de keuze hebben gemaakt voor een 2de.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (13)

Of het lukt kan hier niet beoordeeld worden maar een tweede kindje is wel leuk voor jullie maar ook voor je zoontje.
Wij waren met 4 thuis 3 jongens en een meisje (mijn zus dus) en we hebben echt een formidabele jeugd gehad, alhoewel mijn zus wel de baas was.
Daarom ben ik er nu ook aan gewend dat mijn vrouw de baas is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk heb ik het altijd heel leuk gevonden om een broertje te hebben. Hij vindt het ook leuk om een grotere broer te hebben. Ik kan hem met dingen helpen, en als het leeftijds verschil niet al te groot is is de kans groot dat ze dezelfde interesses hebben.
Als ik een zusje gehad zou hebben zou ik het ook leuk hebben gevonden hoor. Van veel enig-kinderen hoor ik trouwens wel vaak dat ze graag nog wel een broer(tje) of zus(je) zouden willen hebben.
Maar goed, het moet wel financieel mogelijk zijn natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, ik heb net een heel antwoord bij je andere vraag gegeven over dit onderwerp.
Ik zal het even hierbij kopiëren.

Toegevoegd op 07-06-2009 14:57:28
Ik wil nog wel even iets zeggen over jullie twijfel voor een tweede kindje. Natuurlijk is de keuze voor iedereen persoonlijk. Maar ik zie heel veel kinderen die geen broertjes en zusjes hebben die problemen hebben met sociale contacten. Voorbeeld is mijn stiefdochter. 10 jaar lang alleen geweest, alle aandacht van vader en moeder, de laatste jaren apart, maar ook dan nooit op haar beurt moeten wachten en alles werd aan haar wensen aangepast. Ze was ook totaal niet zelfstandig, alles werd voor haar gedaan en geregeld. Nu moet ze delen met mijn 3 kids en schreeuwt ze om aandacht, omdat ze denkt iets te kort te komen. Daarnaast heeft ze het heel moeilijk als een van mijn kids eens boos op haar is. Ze denkt dat ze niet zo veel waard is als hen. Is erg moeilijk voor ons om mee om te gaan. Dat wat mijn kids al als baby/peuter/kleuter hebben geleerd moet zij nu (ze is inmiddels bijna 12) in de pubertijd leren. Gelukkig gaat het iedere keer wat beter.

Ook mijn nichtje is alleen. Ze is pas 5, maar ik zie bij haar ook een teruggetrokken houding naar anderen. En ook bij bepaalde klasgenootjes van mijn kids zie ik dit.

Wat oook nog eens extra opvalt is dat die kinderen erg op volwassenen zijn ingesteld. Ze maken zich zorgen om de gemoedstoestand van de ouder, terwijl ze toch ook onbezorgd kind moeten kunnen zijn.

Wees je er dus bewust van dat als je geen tweede kind neemt/krijgt dat je je enige kind niet te veel bemoederd en vooral kind laat zijn. En ook zelfstandig laat worden.

Toegevoegd op 07-06-2009 15:01:46
Wat voor de kinderen vaak erg leuk is, is dat ze met elkaar makkelijker kunnen communiceren. Als ik nu hoor hoe mijn kinderen (9,11,11 en 14) met elkaar praten, ik kan die manier van praten niet volgen. Het is een soort onvolwassen humor. Dat hadden ze ook als kleuters al. Elkaar begrijpen op een niveau waar wij als volwassenen niets van begrijpen.

Toegevoegd op 07-06-2009 15:02:01
En wat ik zelf altijd erg heb ervaren en ook bij de kinderen zie: er is iemand die er altijd geweest is en waar je altijd op kan terugvallen. Iemand die samen met jou is opgegroeid, alles van je weet en je toch nog steeds aardig vindt, van je houdt.
Het is maar afwachten of je dat, wat je met broers en zussen hebt ooit bij een vriend/vriendin vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De letters zijn op. Dus nu maar even hier nog een stukje: Natuurlijk loopt het oook wel eens anders. Mijn vriend heeft geen contact meer met zijn broer en heeft ook zijnn jeugd samen met die jongen niet als geweldig ervaren. Dat komt meer voor, vooral als het gaat om totale karakterverschillen die de ouders dan ook nog eens benadrukken door de één meer te prijzen dan de ander. Dat heb je voor een deel dus als ouders zelf in de hand. Leer ze dat ze allemaal even belangrijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog wel wat letters over hoor. Kopen? hahah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Voordeel van een tweede kindje is een hoop feestvreugde dat het gezin word uitgebreid...

Nadeel van een tweede kindje is dat deze eveneens 250.000 tot 500.000 euro kost in de eerste 18 levensjaren...

Of dat het allemaal gaat lukken blijft natuurlijk een kwestie van oefenen, proberen en uitproberen. Je verteld er alleen niet bij, waarmee je gesukkeld hebt. Dus kan geen goed/volledig antwoord geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het kind ziek was, was niet het probleem, maar dat doktoren zeiden dat er niets aan de hand was, achteraf gezien dus wel, heeft me ontzettend veel energie, slapeloze nachten etc... gekost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ingrid. Dit is hoe het gaat met kinderen hebben. Ik denk dat het belangrijk is dat je een huisarts zoekt die je helpt. Mijn huisarts zegt altijd: als jij zegt dat er iets mis is dan gaan we het onderzoeken, want jij kent je kind het beste. Zo'n arts moet je zoeken en dan kun je een tweede kindje makkelijk aan. Daarbij heb je al ervaring met de eerste en weet je nu dat je niet gek of overbezorgd bent, maar vecht je harder om gehoord te worden. Zie het als dat die ervaring niet voor niets was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja, klopt ook helemaal wat je zegt. Ik heb veel geleerd in die tijd....het is gewoon erg frustrerend dat je eigen huisarts btw, heb ondertussen wel een andere gezocht, je niet kan helpen. Ik werd niet gehoord, en het werd thuis geen prettige situatie. Ik ben in het zkh met hem terecht gekomen en werdt direct geopereerd.
Ik wil dit niet weer mee maken. Geen een kind is gelukkig hetzelfde.
Mocht het allemaal lukken, dan denk ik dat het heel erg leuk kan zijn, een broertje of zusje.
Ook wel eens moeilijk, maar dat hoort erbij.
het karakter van een kind speelt ook een rol, onze oudste
is sociaal, de jongste moet er moeite voor doen, de oudste
neemt hem op sleeptouw, erg lief. zo komt hij er ook.
met huiswerk is het ook fijn, van elkaar nemen ze dingen eerder aan.
en later, als ze groot zijn dan valt het leeftijdsverschil weg, en kan het ook fijn zijn om een broer of zus te hebben.
Wat ziekte betreft , tja dat weet je niet. ik begrijp dat je bang bent dat een eventueel volgend kindje misschien
ook best veel ziek kan worden....... of niet !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar ben ik ook bang voor ja...weer die slapeloze nachten etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die slapeloze nachten gaan weer over. Daarna heb je het een stuk makkelijker omdat ze elkaar kunnen bezig houden en je je handen meer vrij hebt. Maar zoals al eerder gezegd: het is een keuze die je zelf moet maken, niet omdat een ander het zegt. Je moet jezelf er prettig bij voelen en weten dat je je kunt neerleggen bij de gevolgen van je keuze, welke deze ook is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slapeloze nachten? Nou dat is inherent aan kinderen hebben, hoe oud ze ook zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kirstenwind: Ik lig gelukkig niet meer wakker omdat ze huilen en niet kunnen slapen. Hooguit omdat ze problemen hebben, maar dan doe ik dat zelf en kan ik hen niet de schuld geven.
Ik denk altijd maar zo: Ik kan ze het beste helpen als ik fit ben en dus beter zorgen dat ik goed slaap, ook al hebben ze problemen...
Ik vind het héél moeilijk om hier de voor- en nadelen van kinderen op te noemen. Alsof het om een product gaat. Maar ik denk vast niet dat je het zo bedoeld. Een kind is een hele verantwoordelijkheid en daar denk je niet te licht over na. Daarom kan ik je vraag goed begrijpen. Zeker als je hebt ervaren dat het niet altijd rozengeur en zonneschijn is (de zogenaamde roze wolk).

Ik vind het soms een nadeel dat ik niet even naar de bioscoop kan, of vroeg thuis moet zijn omdat mijn vrouw moet werken en de kinderen alleen thuis zijn. Maar ik vind het nooit een nadeel dat we kinderen hebben. Dat is iets wat ons is toevertrouwd en waarvan we heel veel houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je in voor en na-delen moet denken. Een kind op zich is al onbetaalbaar en dat weegt zwaarder dan elk ander nadeel. Tuurlijk het kost bakken met geldt, het is veel tijd, moeite en geduld en ook een grote verantwoordelijkheid. Maar het creeëren van een nieuw leven op zich is al één groot voordeel.

Qua structuur in het gezin denk ik dat het leuker is om met veel kinderen te zijn. Zelf heb ik ook een zus en ik vind het altijd prettig dat er iemand is waarmee ik altijd kan praten, anders dan met mijn ouders. Het is toch een speciale band die je met je broertje(s) danwel zusje(s) hebt. Enigskinderen hebben soms de neiging dat ze denken dat alles om hen draait in het leven. Later in het leven kan dat vervelende gevolgen hebben (dit geldt natuurlijk niet voor alle enigskinderen).

Maar de keuze is natuurlijk afhankelijk van jullie eigen situatie. Zijn jullie klaar voor nog een kleine? Kunnen jullie hem een goede thuis bezorgen, financieel? Kunnen jullie qua tijd nog een kind erbij hebben? Dat zijn allemaal zaken waar je, denk ik, over na moet denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb maar 3 kinderen, heb er nooit spijt van gehad, integendeel.
Het is heerlijk om te zien hoe ze met elkaar omgaan, samen spelen, spelletjes doen, kletsen, de jongste (4) leert nu rekenen en schrijven omdat ze graag schooltje spelen, die gunst had de oudste nooit als hij alleen was gebleven.
Het eerste kind is de grootste inbreuk op je 'vrijheid', dat maakt bij meer niet meer uit. Wij hebben gelukkig nooit getwijfeld en hebben er nu 3 met 22 mnd verschil, die doen bijna alles samen.
Ergo: ga ervoor en geniet ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je ergo niet zo logisch. Jouw ervaring is zo. Het kan ook anders uitpakken. Ik vind dat iedereen die keuze voor zichzelf moet maken.
Wel is de rest van je betoog goeie informatie voor Ingrid en kan haar helpen bij het maken van de keuze.
Voordeel tweede kindje is dat er geen enigskind meer is...
Nadeel tweede kindje is dat er nooit rust is voor één kind...

Maar ik weet heel zeker, dat je daar nooit voor kiest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je de eerste ervaring al gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gevoel van incompleet zijn omdat je het 2e kindje niet gehad heb maar wel verlangt weegt 1000x zwaarder, dan de gezondheids kwaalen die het wel of niet gaat krijgen. als je op een leeftijd komt dat het te laat is kan je er voor altijd spijt van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezondheidsredenen vind ik wel erg zwaar wegen. Het kan de levensvreugde voor het kind flink verminderen.

Ik heb geen 2e meer kunnen krijgen. Voor mijn zoontje vind ik dat erg sneu. Hij heeft nu 4 stiefbroers/zussen en kan daar heel goed mee.
Maar in crisis komt toch altijd: jij bent niet mijn broer.
Als het ooit fout gaat dan staat hij er alleen voor.

Als de gezondheidsdingen te overzien zijn, kies dan als het even kan voor een 2e kindje.
Het zal ook het karakter van de oudste positief beïnvloeden. En hij heeft een maatje met bloedband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het 1e jaar met een baby is altijd het moeilijkste. Ze zijn veel ziek en je moet wennen aan je nieuwe rol als moeder en vader. En met een 2e kindje kan het veel makkelijker zijn, maar wellicht nét zo zorgelijk. Daarnaast is het leven qua gezondheid altijd onvoorspelbaar en zal je altijd zorgen om je kinderen en partner hebben. Hoe meer je hebt, hoe kwetsbaarder je bent. Je krijgt nou eenmaal geen garanties in het leven. Dat heeft iedereen! Maar bekijk of je die zorg kan dragen en tevens de liefde en ruimte aan een 2e kindje kan geven. Wij hebben ook getwijfeld over een 2e, maar onze 2e kruimel is nu 6 maanden (de oudste is 4) en ik zou nooit meer anders willen. Het brengt weer zoveel leuke nieuwe lieve dingen met zich mee. Zeker als je ziet hoe je 2 kinderen op elkaar reageren. Het is echt een heerlijk, dankbaar, rijk maar ook bezorgd en kwetsbaar leven, want je kind is je kostbaarste bezit. Maar of je nu 1 of 2 kinderen hebt? Je hebt die zorg toch al en de overgang van 0 naar 1 kind is echt veel groter dan van 1 naar 2 kinderen. Veel dingen zijn niet nieuw meer, dus minder stressvol en je zult daarom veel relaxter kunnen genieten. Tevens kan je wellicht qua gezondheid dingen vóór zijn door je kinderen te laten begeleiden voor een homeopaat. Ook tijdens je zwangerschap is een begeleiding van een homeopaat een waardevolle bijdrage. Daar hebben wij zelf ook goeie ervaringen mee. De kosten worden vaak (deels) vergoed.
Geniet van het leven en doe wat je hart je ingeeft.