hoe om te gaan met negatieve ervaringen in de naaste omgeving?

Graag wil ik het contact met een nabij persoon blijven houden, echter er zijn negatieve ervaringen( die niet bespreekbaar zijn), die tussen ons in staan. In ieder contactmoment staan deze mij weer voor ogen; dit maakt mijn houding erg afwerend is. Hoe elkaar recht in de ogen kunnen kijken zonder dat eerst "oud vuil uit het verleden
" ter sprake hoeft te komen? Wil het uiteraard wel voor mezelf proberen te verwerken

Toegevoegd na 12 uur:
zijn er misschien concrete tips
over
het onder ogen zien van negatieve emoties
en deze verwerken?
maw hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Je zult de negatieve gedachten eerst onder controle moeten hebben.je zult het dus eerst moeten verwerken,en er "vrede" mee moeten hebben voordat je diegene weer recht in de ogen aan kan kijken en je weer op een normale wijze met die persoon om kan gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is moeilijk..
Dingen die tussen jullie staan en die niet bespreekbaar zijn...

Zolang dingen niet uit de weg worden geruimd, zal het de omgang vertroebelen. Altijd aanwezig, altijd tussen jullie in. Een geforceerde ontmoeting. Dat is jammer.

Mogelijk is het iets uit je jeugd. Iets traumatisch misschien.
Mogelijk iets anders.
Maar blijkbaar stel je er toch prijs op om met die persoon om te blijven gaan. Hoop dat de persoon jouw aandacht nog waard is dan...

Al is het niet bespreekbaar face tot face, dan kan het misschien wel in een brief/mail worden uitgesproken. Van jouw kant in ieder geval. Zodat de ander weet dat dit heel moeilijk is.
Als je het steeds maar wilt wegduwen, wordt de last steeds zwaarder. Dat is niet goed. Nu deze persoon er nog is, laat in ieder geval weten dat jij er mee zit en dat het enorm veel impact op je heeft gehad en nog. Straks is die persoon misschien er niet meer en dan krijg je spijt dat je het niet hebt benoemd. En blijf jij er mee voortsjouwen.

Maak schoon schip. Voor je eigen gemoedsrust. Hoe de ander er mee omgaat, is zijn zaak en zijn verantwoording.

Ik wens je sterkte....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn zeer moeilijke situaties.....
Je kunt geen nieuw huis bouwen op de ruine (trema op de "i", maar dat krijg ik niet voor mekaar ;-) ) van het vorige. Eerst zal die ruine tot op de grond afgebroken moeten worden.....
Waarmee ik wil zeggen: oude kwesties zullen eerst onder ogen moeten worden gezien voordat je elkaar weer recht in die ogen kunt kijken.
Problemen zijn alleen op een zinnige manier bespreekbaar, als alle partijen dat ook willen en er voor open staan.
Heel belangrijk lijkt mij je laatste zin: "Wil het uiteraard wel voor mezelf proberen te verwerken" misschien is dat wel het allerbelangrijkste!
Ik wens je alle sterkte en wijsheid toe.

Toegevoegd na 4 uur:
Naar aanleiding van je toevoeging: dat ligt heel erg aan je probleem en aan hoe jij in het leven staat.
Maar misschien een paar mogelijkheden waar je iets aan zou kunnen hebben:
- praten met iemand die je vetrouwt
- alles wat je dwarszit opschrijven.
- mediteren / mindfulness (of dat gaan leren).
- Praten met je huisarts of met een psycholoog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat je contact wil blijven houden met deze persoon, geeft mij haast het gevoel dat je vrede hebt met het verleden. Ik zou persoonlijk niet echt met iemand in contact willen blijven als diegene mij iets heeft aangedaan, wat ik niet zou kunnen vergeten. In principe zou ik het er met die persoon over hebben, diegene moet jou in principe geruststellen dat wat er ook in het verleden is gebeurd het niet meer zál gebeuren. Het enige wat helpt is toch echt met diegene erover praten. Wat je zou kunnen doen als diegene voor je staat, is de goede punten (reden waarom je contact wil blijvenhouden) naar boven halen bij jezelf. Je echt focussen op dat doel. Je wilt in principe niet voor niks in contact blijven met deze persoon. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik wens je veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Best lastig he, dat er dingen zijn gebeurt die jij als negatief hebt ervaren en je kunt er met de ander niet over praten.
Als de ander weet wat jij van die ervaringen vindt, is dat in ieder geval gezegd. Het ligt er aan wat dit met jou doet vanaf nu. Kun je het verwerken, relativeren, accepteren en/of achter je laten? Dan is een voortzetting van contact met deze persoon best mogelijk.
Het gaat er om dat je de ander kunt vergeven en het los kunt laten.
Wat het beste is als je contact wilt blijven houden, is het verleden daar laten waar het hoort: in het verleden.
Het is niet nu meer gaande. Misschien heeft die ander er toch iets van geleerd en weet die persoon dat jij dit heel erg hebt gevonden.
Als blijkt dat deze persoon zich hier helemaal niets van aantrekt nu en in de toekomst, dan wordt een contact wel lastig. Op zijn minst wordt het heel anders en niet meer zoals het eerder was. Dit blijft er dan tussenin staan.

Accepteren dat die persoon dat heeft gedaan/gezegd en het loslaten, lijkt de beste optie als je dat kunt.

Dat kun je doen door de negatieve ervaring bij die persoon te laten. Hij/zij heeft dit gedaan/gezegd of een mening over iets en zo zou jij het nooit doen. Maar hij/zij is jou niet. Het is de verantwoordelijkheid van die persoon en niet die van jou.
Iets heeft de betekenis die jij er zelf aan geeft.
Het zou helpen als je er zelf een andere lading of betekenis aan kunt geven.

Soms blijkt het beter om afstand te nemen en zien hoe het loopt. De keus blijft aan jou.
Wat je doet ligt aan wat dit met jou doet. Kun je dat accepteren of blijf jij je elke keer rot voelen, wantrouwend, afstandelijk als je die persoon spreekt. Wil je dat, kun je dat en is dat wat je van jullie contact verwacht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt zelf al gemerkt dat de negatieve gedachte mee blijft lopen. Kennelijk is het iets wat niet makkelijk wordt vergeten. Iets wat tussen jullie instaat zou er het beste tussenuit moeten kunnen. Zolang je elkaar tegen blijft komen, blijft dit wroeten als je er niets mee doet. Wat maakt het onderwerp onbespreekbaar? Is dat werkelijk zo en wat zou er misschien kunnen gebeuren als je het toch doet? Wat zou het opleveren als het probleem tussen jullie weg is? Je kunt hulp vragen en eens kunnen kijken wat het principe van geweldloze communicatie (Marshall Rosenberg) voor je kan betekenen als je toch een keer het lef voelt om het te bespreken. Ik wens je wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk vraag je iets onmogelijks als ik eerlijk ben,je bent je zelf aan het voor liegen indirect.

Want je zegt het volgende,het is duidelijk dat je het probleem ontkent. Want je wil iets wat tussen jou en de persoon in staat niet bespreken,maar het staat wel tussen jullie in,het is er niet fysiek,maar dat wil niet zeggen dat het niet reëel is. Als er iets voor je voeten staat moet je het eerst ook aan de kant zetten voor je er langs kan. Nou nu staat er iets in de weg zodat jullie weer normaal met elkaar kunnen omgaan en dat blijft er tot dat je het bespreek baar maakt. Ik weet dat dit niet je vraag is je had liever een anderen oplossing gehoord. Maar in mijn wereld is die er echt niet.sorry