Als je weet dat iemand drinkt om te vergeten hoe kan je die persoon dan helpen.

Die persoon heeft een rot huwelijk met mishandeling achter de rug en nog niet zolang geleden vader verloren.
Deze persoon is nog steeds bezig alles te verwerken maar het lukt niet.
Drinkt elke dag een fles wijn leeg om niet te dromen en te kunnen slapen.
Hoe zou ik kunnen helpen zonder hulp van buiten af want dat wil diegene niet.
We zijn elkaar heel erg dierbaar en kunnen elkaar alles zeggen maar het lukt me niet om er een halt aan toe te roepen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Door de weeks wordt er alleen s`avonds gedronken en in het weekend word er eerder begonnen.
Ik ben bang om de band kwijt te raken als ik andere mensen (instanties) er bij betrek.

Toegevoegd na 19 uur:
Bedankt voor alle antwoorden, zal iets meer vertellen het gaat om mijn zusje. ze is gescheiden en heeft heel erge moeite met het weer binden. ze is na de scheiding begonnen met drinken en elke keer is er wel een excuus om niet te stoppen, we hebben een hele goeie band en kunnnen overal over praten ze neemt ook alles van mij aan, alleen hier lukt het haar niet om met mij mee te gaan ze wet dat het een probleem is. ik wil haar ook niet in een situatie dwingen dat ze straks gaat liegen tegen mij. ik luister altijd naar haar en ze verteld me van alles maar ze kan het gewoon nog niet los laten, eenzaamheid, rouw verwerking, en nog veel meer problemen.
Ik zou zo alles voor haar willen doen alleen dat gaat inderdaad niet als ze het zelf niet wil.
Ze weet dat ik het er ook moeilijk mee heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei drank kan zo'n groot probleem zijn ! + voor je vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, heel moeilijk. Let ook op jezelf, als je iemand wilt helpen, ligt het gevaar op de loer dat je er zelf aan onderdoor gaat. Een vriend kun je zijn, maar een hulpverlener ben je niet en kun je ook niet worden.

Het beste antwoord

Ik heb je een dikke + gegeven..omdat ik het heel mooi van je vind dat je je zusje zo wilt bijstaan.

Ik denk dat je je zusje alle gelegenheid moet geven om zich te uiten.

Ik denk namelijk dat ze heel veel onverwerkt verdriet heeft en daarom naar de fles grijpt.

Sommige mensen die veel verdriet hebben moeten doorstaan, verleren het huilen.

Help haar, als dat het geval mocht zijn, haar tranen terug te laten komen. Ze zijn namelijk onontbeerlijk als uitlaatklep.

En als je haar zich uit laat spreken..sta dan klaar om haar liefdevol op te vangen als er traantjes mochten komen.

Zorg ervoor dat je er altijd begripvol voor haar bent..en koester heel veel geduld. Maar het belangrijkste is..geef haar je liefde..want juist liefde heeft ze veel moeten missen.

Begin maar met haar een ferme knuffel van mij te geven, okay?

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

bezorg de groep die zich bezighoudt met zo'n mensen die in de problemen gesukkeld zijn, of met andere woorden van de regen in de drop, of aan lager wal geraakt zijn, het adres van die persoon, zij weten het beste hoe en waarmee die mensen te benaderen, lees bijstaan, in hun noden

Toegevoegd na 21 minuten:
toch zul je vroeg of laat moeten toegeven dat je'r niet vroeg genoeg met professionele hulp bij kon zijn, maar ....
't is nooit te laat, never give up on a dream.
waar jij bang voor bent, zijn enkel jouw gedachten, iemand anders denkt daar zeer zeker niet zo over, de draad verliezen....
....wat bedoel je er mee ?
hij is hem al geruime tijd kwijt en zoekt naar een mogelijkheid om die terug op te pikken. waarschijnlijk ?

Toegevoegd na 19 uur:
ik ben zelf ook een "slachtoffer" van mijn eigen overtuigingen x-aantal jaren terug ben ik ook alleen gevallen, vrouw weg - kind weg, dan sla je wel in paniek hoor, ik begrijp haar situatie volkomen, maar .....zoals je't zelf ook reeds hebt aangehaald, is het binnen haar bereik om daar een halt aan toe te roepen ? blijkbaar nog niet dus. voorlopig kan ik jou (en je zus) niks anders dan goede moed toewensen

Toegevoegd na 20 uur:
met "slachtoffer van mijn eigen overtuiging" bedoel ik dat ik van mening was dat een huwelijk wel was "tot de dood ons scheidt" zij had begrepen " tot de dood ons schijt" waarschijnlijk, met de gekende gevolgen vandoen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door toch zoveel mogelijk met hem te praten.
Als zulke mensen eenzaam worden en zijn is de kans op nog meer drinken nog groter.
Maar persoonlijk zul je daar geen halt aan toe kunnen roepen.
Uiteindelijk zou professionele hulp het beste zijn.
Het is nooit te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klinkt als een beginnende verslaving, een afhankelijkheid van de alcohol om te kunnen vergeten.

Als je wilt helpen moet je NOOIT de alcohol verwijderen uit de omgeving of de alcohol verbieden, je maakt de relatie dan alleen maar onmogelijk.
Probeer te praten, zolang je vriend of vriendin nog niet dronken is. En daarnaast voor afleiding te zorgen. Samen naar de film, concert, winkelen of wat ook maar leuk kan zijn, gaan zwemmen, een film huren.
Verleg het gesprek naar andere dingen die de persoon vroeger leuk vond. Vermijdt het onderwerp alcohol.

Ik heb in de verslavingszorg gewerkt en er een opleiding in gevolgd.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult nooit iemand kunnen helpen die niet geholpen wil worden. Die persoon waar jij het over hebt is er kennelijk nog helemaal niet klaar voor om met zijn problemen aan de gang gaan, laat staan dat hij geholpen kan worden.
Het enige wat jij kan doen is hem continu op het hart drukken dat je altijd voor hem klaar staat, dat hij altijd bij jouw terecht kunt om hulp te vragen. En die ene stap zal hij helemaal alleen moeten maken.

Uiteindelijk zal hij bij dat punt komen en zal hij gaan beseffen dat het drinken niet zijn oplossing biedt. Ik ben daarvan overtuigd en dat komt omdat hij hele lieve personen om zich heen heeft.

Ik snap dat het jouw pijn doet dat hij met zichzelf en zijn eigen leed in de knoop zit. Zie het maar als een proces dat wel degelijk aan het werk is. Langzaam, heel langzaam zal hij meer en meer er klaar voor worden om met zijn problemen aan de gang gaan. Dat zal dan het moment worden waarop hij heel veel hulp nodig zal hebben en ook heel veel hulp zou willen krijgen. Hij is de enige die elk moment kan aangeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft geen zin om voor afkickcentrum te spelen, daar zijn al organisaties voor en het is aan hem/ haar om daar aan te kloppen.
Je kunt af en toe kijken hoe het met die persoon gaat, maar kijk uit dat je geen zware taken van hem/haar overneemt, want voor je het weet ga jij daar zelf aan ten onder.
Je vrees de band kwijt te raken als je anderen inschakelt lijkt me terecht.
Niet altijd is de situatie die je bespreekt onmiddellijk levensbedreigend dus probeer het ook met enige distantie te bekijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt helpen door te luisteren en over koetjes en kalfjes te praten als hij/zij dat op prijs stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij weet - en dat weet die persoon waarschijnlijk ook -
dat "het bezig zijn om alles te verwerken" op deze manier niet zal lukken. Omdat het niet de goede manier is.

Als die persoon, met een fles wijn per dag, redelijk kan functioneren, voor een poosje, hoef je je niet te veel zorgen te maken.
Hou het wel een beetje in de gaten. Dat het niet nog meer wordt, want dat gevaar is er wel natuurlijk.

Heb een luisterend oor en veel geduld.
Als die persoon verder een gezond iemand was,
dan komt het wel goed.
Maar hou het in de gaten en probeer af en toe de optie van professionele hulp naar voren te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem eens contact op met de AA, Anonieme Alcoholisten en vraag daar hoe je je het best op kunt stellen tegenover je vriend(in).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel het belang van het welzijn van uw dierbare boven dat van het uwe.
Als u zo close bent dan kunt u zonder omwegen zeggen
dat het drinken geen uitkomst biedt en dat die persoon
de pijlen op andere doelen moet richten om tot een juiste
balans te komen.
Onderneem actie en inspireer die persoon om weer deel te nemen aan het dagelijkse leven.
Zet die persoon voor het blok dat als het drinken geen halt wordt toegeroepen deze persoon uiteindelijk
iedereen uit de omgeving verliest.
Laat die persoon een bezoek aan de huisarts afleggen.
Uiteindelijk is het ook niet de bedoeling om zelf meegetrokken te worden in een neerwaartse spiraal.

Dus geen geitenwollensokken oplossingen, maar kordaat
optreden kan nog redding brengen. (droogleggen)
Bedenk dat alcoholverslaafden alle mogelijke excuses
aangrijpen om maar te kunnen drinken.
Zeg dat u het samen met die persoon wil aanpakken
door te helpen met het afbouwen.

DRANK MAAKT MEER KAPOT DAN JE LIEF IS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vervelend voor hem (schrijf even in de hij-vorm) en jullie vriendschap. Om hem te helpen is hem tijd gunnen om alles op een rijtje te zetten.

Natuurlijk is een fles wijn drinken niet de juiste methode maar je geeft al aan de band kwijt te raken om iemand in te schakelen, maar op den duur zou hij het wel moeten accepteren, want het is dan erop of eronder!

Hoelang drinkt de persoon in kwestie al?
Gaat het erg lang duren kan je beter een instantie inroepen, om een paar redenen, allereerst om zijn eigen bestwil, maar ook ter bescherming van zijn omgeving.

Succes en top dat je je zo inzet voor jullie vriendschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit ook met mijn vriend meegemaakt ,je kunt ze hier niet van afhouden van die wijn.Ze luisteren niet doen toch wat ze zelf willen.Hij wilde ook niet naar de verslavingszorg.Ik heb toen een afspraak gemaakt in het ziekenhuis om te kijken (hoever hij heen was)of zijn lever nog goed was zijn alvleesklier.Toen hij te horen kreeg dat het fout zou gaan ,is hij er mee gestopt.Hierna wilde hij ook naar gespreken zodat hij om kon gaan met wat er in zijn leven gebeurt was,en dat er mensen zijn die nog veel ergere dingen mee hebben gemaakt,en dat het leven voor iedereen door gaat hoe erg dit soms ook is.

Toegevoegd na 3 uur:
Jou zusje is een probleem drinker,dat was mijn vriend ook dat blijkt.Maar als ze zo door gaat maakt ze overal een probleem van om te blijven drinken.Kijk je kunt best wat doen,een sapcentrifuge aan te schaffen waar je vers fruit en veel rouwe groente in doet die zij op drinkt ,en vitamine b3.dat ondersteunt als zij stopt met drinken maar dat is voor later.Ze moet ook iemand hebben om mee te praten over dit probleem,en ik denk dat jij dat niet bent .Een vreemde kan vaak meer doen als je eigen familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een vriendin die ook drinkt om ongeveer dezelfde redenen. Zij heeft uit zichzelf hulp gezocht. Wat jouw zus doet is eigenlijk zelfbescherming. En dat heeft ze nu nodig. Het zou ontzettend fijn zijn als ze van de wijn af kon blijven, maar daar moet ze zelf voor kiezen. Het enige wat jij kan doen is er met haar over praten, over al haar problemen en ook over de drank. Niet in de zin dat het slecht voor haar is en dat ze ermee moet stoppen. Maar dat je begrijpt waarom ze is gaan drinken en dat even niet zo erg is. Als ze maar het minimale drinkt om zich beter te voelen. Ga leuke dingen met haar doen, beweging werkt ook altijd zeer goed. Op een gegeven moment komt je zus er achter dat er ook andere manieren zijn om dat rotgevoel kwijt te raken. Ondertussen moet je er wel op letten dat je zus niet meer als 1 fles drinkt. Als ze meer gaat drinken word het wel gevaarlijk en gaat ze ook lichamelijk verslaafd raken, en dat wil je niet hebben. Als ze meer gaat drinken zou ik toch met haar gaan praten over hulp. Overdrijf het dan niet, begin met een voorstel voor een kennismakingsgesprek. Om te kijken of het wat is. Ik wens je veel sterkte ik weet hoe moeilijk het is