wat kun je nu het beste doen?

mijn moeder zit in de overgang en heeft erg last van stemmingswisselingen. ik heb de laatste paar weken heel vaak ruzie met haar en ze begint ook zomaar opeens te schreeuwen tegen mij enz. maar paar weken geleden zijn er ook erge dingen gebeurd thuis en ik denk dat het daar ook wel te maken mee heeft. en ze heeft dus momenteel heel veel stress en ik merk ook aan haar dat het niet goed gaat meer en ik vind ook dat ze naar de dokter moet maar ze wilt de dokter niet bellen. dus wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Pff, wat heeft je moeder het moeilijk nu. En jullie ook, door haar wisselende stemmingen.
Als ze niet naar een huisarts wil, dan kan ze ook naar een overgangsconsulente.
Ze Moet dit echt doen, want die overgang kan nog wel 7 jaar duren en zolang wil je geen verpeste stemming thuis.
En met de juiste tips, adviezen en soms medicatie scharrel je aardig door de overgang heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hetzelfde als zij toen jij in de puberteit was (of als jij in de puberteit komt) : heel veel geduld hebben, het niet allemaal even serieus (of althans : persoonlijk) nemen en steunen waar mogelijk.
Zij is echter geen puber meer, ook al spelen haar hormonen haar parten, dus zal ze op een gegeven moment toch echt zelf de regie in handen moeten nemen als dingen echt spaak beginnen te lopen. Misschien is een goed gesprek met je vader een begin ? Of als die er niet is, een andere volwassen vertrouwenspersoon in de familie (oma, tante, goede vriendin van je moeder).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het lezen van deze website heeft u meer inzicht in deze materie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker geen makkelijke periode voor een vrouw.
En dan helpt het al helemaal niet als er ook nog vanalles gebeurt.

Het zou misschien goed zijn als jij eens een kopje thee voor je moeder zet (het goede moment creëren door iets liefs te doen!)
en het dan eens rustig te bespreken met haar. Dus zonder dat er vanalles gebeurt en jullie boos zijn op elkaar.
Het kan best een gevoelig onderwerp zijn, dus dat doe je niet even tussendoor waar allerlei mensen bij zijn bijvoorbeeld. Het gaat toch over ouder worden e.d.

Stel haar dan voor om naar de dokter te gaan omdat ze zich dan misschien weer wat beter gaat voelen.

In de tussentijd: het is goed dat je dit in je achterhoofd houdt als ze weer van de leg is. Ontzie je moeder een beetje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien ken je iemand die dit al heeft meegemaakt die je kan inschakelen; een zus of vriendin van je moeder, je oma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon begrip hebben en zo goed mogelijk met haar omgaan.