Kan de ex van mijn man geld claimen voor hun kinderen als hij komt te overlijden?

Ik heb geregistreerd partnerschap (gemeenschap van goederen) en woon samen met mijn kinderen bij mijn partner en zijn kinderen. Als mijn partner komt te overlijden, zou de alimentatie die hij betaalt komen te vervallen. Ben ik dan verplicht om zijn kinderen uit de erfenis te onderhouden, of is er een andere financiële regeling zoals halfwezenpensioen die daarin voorziet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jullie moeten snel naar de notaris om dit soort dingen te regelen.
De kinderen erven normaal gesproken gezamenlijk de helft van de bezittingen van je partner.(minus een kindsdeel). En jij erft de helft plus een kindsdeel.
Dus als hij 3 kinderen heeft, dan wordt de helft in vieren gedeeld.
Het huis, als jullie dat hebben, mag je in blijven wonen, maar de kinderen krijgen een vordering op jou.
Het beste is om alles notarieel vast te leggen.
Ook de voogdijzaken.
Wie de voogdij heeft, betaalt uiteraard. Hebben de kinderen nog een moeder die de voogdij zal willen?
Zijn toch wel zaken waar je tijdig over moet denken en die moeten worden vastgelegd. Is dit namelijk niet het geval, dan kan jeugdzorg ingrijpen, tot zelfs een uithuisplaatsing.

In de meeste pensioenvoorzieningen kan ook een beroep worden gedaan op een halfwezenuitkering, maar daar moet je het pensioenreglement op nalezen, of hulp vragen bij de helpdesk van het pensioenfonds.

Toegevoegd na 58 seconden:
Houd er verder rekening mee dat de eerste echtgenote van je partner aanspraak kan maken op een deel van het weduwenpensioen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's een verrekte goed antwoord! +

Andere antwoorden (2)

De kinderen van je ex hebben recht op een deel van de ervenis. Of je moet een acte laten opmaken met je partner bij de notaris waarin de langstlevende alles erft. Ga hiervoor naar een notaris. Jij en je partner kunnen bij je pensioenfonds aangeven dat de kinderen uit het huwelijk voor dit huwelijk recht hebben op een uitkering van wezenpensioen. Het pensioen dat je partner achter laat zal naar verhouding van opbouw worden verdeeld over de jaren die hij samen met zijn ex heeft gehad en met jou.
13 jaar geleden
Zonder testament:
Zijn eigen kinderen + jij als partner erven gezamenlijk het gehele bezit van je overleden partner. Bij gemeenschap van goederen bestaat zijn nalatenschap uit de helft van het gezamenlijke bezit minus schulden van jou en je partner.
De kinderen krijgen niet hun aandeel uitgekeerd maar krijgen ieder een vordering op jou, want jij bent de langstlevende en die wordt beschermd.
De vordering van de kinderen is opeisbaar bij jouw overlijden.
Met testament :
Dan kan veel op andere wijze verdeeld worden, bij voorbeeld dat ook jouw kinderen, die geen bloedverwant zijn van je partner, ook erven.
Bepaal wat je wil, ga naar de notaris en kijk of je aan alles hebt gedacht. Zo niet, neem bedenktijd en maak daarna het testament.
M.i. is gemeenschap van goederen doorgaans niet de beste vorm bij huwelijk of geregistreerd partnerschap, vooral als er kinderen zijn uit een eerdere relatie.