Mijn man wil geen kinderen, en ik wil ze dolgraag! Hoe pak ik dit aan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je man wil geen kinderen en nu vraag je je af of je ze patsboem uit het ziekenhuis kunt halen? Waar ben je mee bezig? Je begint aan kinderen als je daar samen rijp voor bent. Soms beginnen mensen (vrouwen) alleen aan een kind, na een heel serieuze overweging van nadelen, voordelen, mogelijkheden en capaciteiten. Uit jouw vragen proef ik dat je helemaal niet aan kinderen toe bent. Het is een wanhopige wens, geen weloverdachte stap. Sorry, maar in jouw geval zou ik nog even wachten.

Niet! Ik zou er niet aan beginnen als mijn man ze niet zou willen. Kinderen opvoeden kost heel veel tijd, aandacht en energie (en dat verdienen ze ook!), en als jij het alleen moet doen omdat je man heeft aangegeven dat hij ze niet wilde, wegen de bezwaren van je man veel zwaarder in deze beslissing. Jullie kinderen worden hier alleen maar weer de dupe van. Of denk je dat een kind het niet merkt dat het eigenlijk niet gewenst was? Ik wens je veel wijsheid....

Helaas geef je weinig achtergrondinfo. De wens kinderen te willen is ZEER sterk ingebakken, overigens geldt dat voor vrouwen EN mannen. Heb je een man die "bang"is of uit gemakzucht geen kinderen wil, dan moet je er toch echt eens heel flink over praten. Hebben jullie dat ooit samen afgesproken en denk je er nu anders over (mensen veranderen sterk als ze wat ouder worden) dan zul je je af moeten vragen of je aan je biologische roep gaat antwoorden of afziet van je kinderwens. Dit laatste kan je ZEER ongelukkig maken, ik heb dat veel om mij heen zien gebeuren en is redelijk vaak reden tot scheiding!! Als man zeg ik dat jouw man in wezen zou moeten ontdekken WAAROM hij geen kinderen wil. Niet zelden zit daar een achterhaald beeld of een trauma achter. Is het alleen gemakzucht, dan neemt hij jouw wens niet zo serieus als hij zou moeten. Denk niet dat je gemakkelijk van deze wens af komt, waarschijnlijk NIET zelfs. Ik ben hier zo (ongebruikelijk) stellig in omdat ik hier veel leed heb door zien ontstaan. Het kan zijn dat je man jou niet wil delen met kinderen, soms maken vrouwen de fout meer moeder en minder echtgenoot aan elkaar te koppelen. Als je dat bewaakt is dat te logenstraffen dat veel (aanvankelijk onzekere) mannen het vaderschap later toch erg leuk gaan vinden en er veel voldoening uithalen. Laat hem gerust dit stuk lezen, het is geschreven door een man die het vader worden in volle omvang heeft doorgemaakt en het gebeuren zelf zowel als de participatie in de opvoeding als een van de mooiste dingen in het leven heeft ervaren. Nu mijn kinderen volwassenen zijn, zijn we als pleegouders verder gegaan. Zo laat je de wereld iets heel moois na van jezelf, je kinderen. Wat helpt is als je je man meeneemt naar vrienden die een goed en leuk gezin hebben. Er zijn diverse stellen die na een bezoek aan ons gezin , toch ook kinderen wilden en dat is gelukt in de meeste gevallen. Ook de liefde voor elkaar en de trots op elkaar als echtgenoten levert hierdoor meestal een verrijking van je huwelijk op. Geniet van het leven met elkaar, kinderen kunnen die vreugde enorm verhogen!!

Je moet je bedenken of je zonder kinderen (en eventuele kleinkinderen) oud wil worden of alleen met je man. Stel je kiest voor je man .... krijgt geen kinderen ..... en stel dan ook even dat jullie scheiden als jij 50 bent ..... je man ontmoet iemand anders, met wie hij wel kinderen wil, geen probleem dus ......... Maar JIJ, die graag kinderen had gehad hebt ze niet en voor JOU is het te laat! Ik heb in dezelfde situatie gezeten en heb gekozen voor kinderen (we hadden het er over gehad vóór ons huwelijk en toen wilden we graag beiden kinderen). Ik heb hem duidelijk gemaakt toen hij ging twijfelen, dat ik kinderen wou en heb hem jarenlang de tijd gegeven om erover na te denken (tot mijn 35ste). Uiteindelijk gaf hij aan 'er klaar voor te zijn'.

Je zou nog een aantal jaartjes kunnen afwachten en kijken of hij nog bijtrekt, maar alleen als jij nog in de 20 bent. Als je 30 of ouder bent, dan begint de tijd te dringen en zou je in een gesprek je man voor het blok kunnen zetten: Óf we gaan er voor óf ik zal een andere man moeten zoeken. Je kan ook proberen in het reine te komen met het feit dat jullie kinderloos blijven. Maar dit is een bittere pil om te slikken en zou voor ernstige strubbelingen in de relatie kunnen zorgen, want misschien zou je het hem kwalijk kunnen gaan nemen. Sterkte!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100