Vermoedelijk afkomstig van de Engelse term "cosy". Dat betekent: warm, comfortabel, gezellig, knusjes, behaaglijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder zoeken wijst uit dat het een Fries werkwoord betreft: koese is slapen. Maar dan nog is het niet onwaarschijnlijk dat het samenhangt met het Engelse cosy. Want veel Friese woorden vertonen overeenkomst met het Engels.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon uit het Fries. Lekker koese = welterusten (lekker slapen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het uit het Frans komt : couche ... se coucher : rusten , gaan slapen
In het Vlaams zegt men bv. tegen de hond : koest ! = hou je rustig , stil