Wat kun je zeggen als iemand zegt dat je er moe uitziet, terwijl je dat niet bent en juist je best hebt gedaan om er 'mooi' uit te zien?

Ik heb een vriendin die dat ALTIJD zegt het eerste moment dat ze me ziet en nu zoek ik een lukraak antwoord.

13 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onbeschofte vriendin. Het zou mijn vriendin niet zijn.
Annswers
13 jaar geleden
Ja is het terecht een onbeschofte opmerking? Het voelt wel zo, maar is het het ook?

Het beste antwoord

Een echte vriendin zou zeggen: "Wat zie je er leuk (mooi, goed etc.) uit!" En als ze dat eens een keertje niet vindt, dan kan ze zeggen: "Wat zie je er moe (tobberig, bleek etc.) uit, is er iets?"

Als iemand je steevast begroet met de woorden 'wat zie je er moe uit' lijkt het erop dat diegene last heeft van jaloezie. Dikke kans dat je er meestal prima verzorgd en mooi uitziet en dat zij dat niet kan hebben. Mocht ze oprecht bezorgd om je zijn, dan moet ze andere manieren vinden om jou dat duidelijk te maken. Als notabene een vriendin je iedere keer wijst op zogenaamd negatieve punten in plaats van je complimenten te geven dan is dat gewoon kwetsend. Van vriendschap lijkt me dan niet echt sprake te zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat je terug kan zeggen: "Het valt me op dat je altijd zegt dat ik er moe uitzie. Ik baal daarvan. Dus vertel eens, wat zit je dwars?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Veel goeie tips, iedereen bedankt!

Andere antwoorden (22)

Als ze dat altijd zegt zou ik serieus beginnen twijfelen of dat zo iemand wel een vriendin is. Verder zou ik het niet de moeite vinden om er op te antwoorden eigenlijk. Maar als je echt een antwoord wil geven zou je de bal kunnen terug spelen en zoiets zeggen genre: "Ik wou net het zelfde aan jou zeggen, slechte nacht achter de rug?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik ben druk geweest de laatste tijd.

Daarmee is het meteen klaar.
13 jaar geleden
Ik zeg altijd: Ik ben moe, maar jij ziet er lui uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreselijk, als mensen dat zeggen. Waar bemoeien ze zich eigenlijk mee?
Misschien moet je dat eens zeggen. Nee, waarom zeg je niet gewoon dat je het een beetje vervelend vind als ze dat steeds zegt. Of vraag of ze het helemaal niet meer wil zeggen, maar of ze wil melden wanneer het eindelijk niet een keer zo is, dat ze dat vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het precies zo is als je schrijft, en daar twijfel ik niet aan, dan is het enige juiste antwoord: "de groeten!" en weggaan. Want dit is natuurlijk geen echte vriendin.
Om spitsvondige antwoorden te gaan verzinnen op zulk soort botte mededelingen, lijkt me totaal niet aan de orde.

Een echte vriendin, is met je begaan, zal voor zo'n mededeling een geschikt moment kiezen, en dat met tact vertellen. Ze zal uitleggen waarom ze het zegt, b.v omdat
ze zich zorgen om je maakt. En zal zeker nooit de "moe-uit-zien-mededeling" gebruiken als een soort begroeting.

Misschien moet je je eens afvragen, of je wel een gelijkwaardig contact hebt met die vriendin. Want dat je het al nodig vindt om er zo "mooi" uit te zien, vind ik dat ook wat opmerkelijk. Schoon en verzorgd lijkt mij meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is zij om de een of andere reden heel bezorgd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zal wel iets(een eigenschap,karaktertrek)in je zien die ze zelf niet of nauwelijks heeft.
En onbekend maakt onbemind.
Maar je kunt ook gewoon zeggen dat ze in de str*nt kan zakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen mij zeggen mensen dat ook altijd. Vooral in de winter. Eerst baalde ik er ook van, want ik hield er een beetje een lelijk-zijn gevoel aan over. Nu kies ik ervoor om de bal gelijk terug te kaatsen en dat werkt voor mij prima. Ik zeg nu:'Zo zie ik er uit zonder make-up.' En dan strak aan blijven kijken. Meestal zijn ze dan uitgeluld, en als je een reactie zou krijgen als van 'dat zou ik maar eens gaan gebruiken dan' dan zou ik toch dat antwoord van mesher er nog eens bij pakken. Afzeiken is niet cool, maar wie weet bedoelt ze het niet verkeerd. Lolletjes horen echter niet ten koste van een ander te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Weet je waar ik nou zo moe van word? Van mensen die telkens zeggen dat ik er zo moe uit zie!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook mensen die graag altdij de 'sterkere' positie een een relatie willen hebben en dan zich 'zorgend' over je uitlaten, zodat zij de sterkere, helpende persoon kunnen zijn. Zijn ze zich vaak niet van bewust en is ook net verkeerd bedoeld, maar het irriteert wel en is nergens voor nodig. En als steeds heel duidelijk is dat je geen behoefte hebt aan overdreven zorgzaamheid weten ze niet meer hoe ze met je om moeten gaan.
Ik zou maar gewoon eens zegge: dat zeg je elke keer en daar moet je nou eens mee ophouden. Dit is gewoon mijn gezicht en ik ben er heel tevreden mee:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal best, maar pa zal ik nooit worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
:D
Ik zou zeggen; " Waarom zeg je dat toch steeds? Daar word ik juist moe van. Ik voelde me zonet nog kiplekker, zou het al op komen zetten als ik je zie, want zo word ik er pas echt moe van". Vervolgens 'schenk' je haar een stralende lach!
amc
13 jaar geleden
Dat komt omdat ik vannacht van jou heb gedroomd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een botte opmerking vraagt om een bot antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??
Als iemand zegt dat je er moe uitziet, terwijl je juist je best hebt gedaan er goed uit te zien kun je je afvragen of je de juiste kleuren draagt. Het is misschien een niet zo voor de hand liggend antwoord, maar als je kleuren draagt die niet bij je huid passen zie je er grauw en vermoeid uit terwijl je naar je idee toch leuke kleding aan hebt en de juiste make-up op.

Kijk eens bij onderstaande link of doe een kleurenanalyse bij een consulente. Echt, je hebt er je leven lang plezier van en scheelt veel miskopen en opmerkingen.

Mocht je vriendin dit "uit gewoonte" telkens zeggen, dan zou ik gewoon tegen haar zeggen dat je dit geen leuke opmerking vindt en haar vragen hiermee te stoppen. Misschien heeft ze zelf niet eens door dat dit niet leuk is om te horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zij dat ALTIJD zegt is dat dus niet uit vriendschappelijke bezorgdheid. Zij zet zich af tegen jou om in haar eigen ogen mooier te lijken. Daar kan dus een behoorlijke portie jaloezie op jouw uiterlijk achter zitten.

Maar nu antwoord op de vraag wat je terug kan zeggen:
"Hé dat zeg jij altijd. Ben je aan een (nieuwe) bril toe?"
13 jaar geleden
dat is inderdaad vreemd. misschien is het gewoon een tik van haar, en zegt ze het tegen iedereen? of is er iets anders aan de hand?
als er iemand van die algemene en weinig traceerbare opmerkingen over je maakt is het altijd goed om de zaken te objectiveren
ik zou dus in ieder geval verduidelijking vragen, zodat ze objectief moet beschrijven wat je juist zo "moe" doet uitzien volgens haar. Vraag gewoon : aan wat zie je dat? . Als ze een algemeen antwoord geeft (bv. gewoon, je ziet er moe uit) zeg dan kordaat : "jaja, dat heb ik begrepen, maar ik wil graag weten waar je dat aan ziet."
en blijf er een heel tijdje over doorbomen. bv "je zegt dat ik bleek ben. ben ik vreselijk bleek? wit bleek? geel bleek? of is er ook blauw tussen ergens? en groen? overal in mijn gelaat? heb ik ook van die vreselijke donkere wallen onder mijn ogen? etc..." Hou je wel serieus, alsof je het écht wil weten.
dan kan het volgende gebeuren :
- je krijgt een tip die je kan gebruiken (bv als je bleek bent, een beetje blush op je wangen doen voortaan)
of
- er is werkelijk niks aan de hand met je uitzicht en ze wordt het gewoon beu doordat je er zo lang over doorboomt en zal er de volgende keer wat voorzichter zijn voordat ze deze opmerking maakt. mocht ze dan nog eens die opmerking maken, doe je hetzelfde opnieuw
of
- jullie schieten beiden in de lach

Wat ook altijd werkt volgens sommigen: de aanval is de beste verdediging. waarschijnlijk denk je al als je ze ziet : oh, daar heb je Loes, die zal weer zeggen dat ik er moe uitzie. En dan zeg je gewoon "goh; Loes, jij ziet eruit alsof je de hele nacht in de bar hebt gehangen... slecht geslapen?" Zelf gebruik ik deze truuk niet, maar het schijnt dus te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zegt ze dat gewoon op jou op de kast te krijgen... Misschien is ze gewoon jaloers dat jij er goed uitziet en wil ze dat je aan jezelf gaat twijfelen.

Vraag gewoon waarom ze dat vind...
Gewoon zo van wat maakt mijn gezicht dan moe? Heb ik wallen ? Ben ik bleek? Is er wat anders?

Als ze dat duidelijk kan verklaren heb je tenminste duidelijkheid. En als ze geen goeie reden weet waarom jij er moe uitziet, dan lult ze gewoon uit haar nek klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als andere mensen het niet zeggen (ik neem dat even aan uit je vraag) dan zou je kunnen zeggen: Dat is raar, jij bent altijd de enige die dat zegt, ik hoor het nooit van andere mensen???
Daarmee leg je het weer bij haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt wilt dat ze dat dat nooit meer zegt......zeg je dat je een ernstige ziekte hebt. Dan schikken mensen zich rot. Hij is heftig , maar doeltreffend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg dit: ik ben niet moe, ik ben lui
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat ze dan geen vriendin is vind ik nogal overdreven. Als ze dat echt ALTIJD zegt, zoals je zegt, dan kan je gewoon zeggen van zo zie ik er nou eenmaal uit ( wen er maar aan ) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat jiouw vriendin erg jaloers op je is en je misschien benijd dat jij er met weinig inspanning heel goed uitziet.het zegt veel over haar karakter en denk dat ze niet echt een vriendin geneomd mag worden.
kijk in de spiegel en probeer te ontdekken wat je van je zelf vindt in vergelijking tot anderen,kom je tot de conclusie dat je er goed uit ziet dan weet je dat zij stikjaloers is op je