Nee. Tenzij je opgesloten wordt in je kamer en niet zelf kan besluiten alsnog naar buiten te lopen.

Je mag best besluiten dat je je niet aan een huisarrest van ouders houdt. Consequentie kan zijn dat je anderee straft krijgt of verzocht wordt het huis te verlaten en op jezelf te gaan wonen.

Gezien de vragen die je stelt zou dat niet eens zo'n gekke optie zijn, als je dat financieel rond kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat houdt gewoon in dat ze zich niet gehouden heeft aan de regels die haar ouders hebben opgesteld.
Waarom zou het trouwens vrijheidsberoving zijn als het gedaan wordt bij een 19-jarige meid, maar niet bij een 10-jarig ventje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, het is jou keuze om nog bij je ouders te wonen. Dus woon je ook onder hun regels.

Je bent oud genoeg om op jezelf te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als ze fysiek wordt tegengehouden als ze het huis wil verlaten, bijvoorbeeld door een slot op de deur of doordat ze door iemand met geweld bedreigd wordt als ze naar buiten probeert te gaan.

Als ze zelf besluit zich te voegen naar de woorden "je hebt huisarrest", is het geen vrijheidsberoving.

Vergelijk het met werk: als mijn werkgever zegt dat ik van half negen tot vijf op kantoor moet zijn, is dat geen vrijheidsberoving. Als mijn werkgever dat zegt én mij fysiek tegenhoudt als ik weg wil, is dat wel vrijheidsberoving. Als hij alleen zegt dat ik mijn baan kwijtraak als ik niet van negen tot vijf op kantoor ben, is het weer geen vrijheidsberoving. Hoe onaangenaam het ook is om mijn baan kwijt te raken, er is dan geen situatie waarin ik geen andere keuze heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi voorbeeld +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juridisch gezien geen speld tussen te krijgen
gelet op jou vraag van vanmorgen.. nee dit is geen vrijheidsberoving , maar de regels van haar ouders, ook al is het haar stiefvader waar ze mee in de clinch ligt, er zijn regels waar iedereen zich aan moet houden, zelfs als je huisdieren hebt geldt er voor hen regels ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk valt het onder vrijheidsberoving. Je kan je ouders zelfs daarvoor aanklagen want je bent meerderjarig en dan hebben ze dat RECHT niet.
Maar..............
Zij hebben ook de PLICHT niet om jou te verzorgen en jou goedkoop te laten wonen etc. Ze hadden je ook het huis uit kunnen zetten.
En alles afwegende is dan huisarrest zo erg nog niet. Heb je ook geen gelegenheid om je geld uit te geven.
En misschien kan je vrienden op gevangenisbezoek laten komen ;-) De gevangenis zorgt dan voor hun drankjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste Hannes, als ze de plicht hebben om een 19-jarige te verzorgen, hebben ze dan tevens het recht om haar het huis uit te zetten. Klinkt heel tegenstrijdig en ongenuanceerd, je raaskalt maar wat en de vergelijking met een gevangenis gaat wel heel erg ver. Ons 'thuis' is een zorginstelling pur sang en geen strafinrichting. Dat er sancties kunnen worden opgelegd is evident.
nee dat valt niet onder vrijheidberoving. Daarvoor moet je opgesloten worden. Wel hoef je je niet te houden aan het huisarrest, want je bent bij 18 volwassen volgens de NL wet.
Als je er niet uitkomt met je ouders, dan koffers pakken en wegwezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Maar is het ook een vorm van wederrechtelijke vrijheidsberoving, nee immers het iemand kenbaar maken dat deze er niet mee instemd dat je je huis verlaat, is niet wederrechtelijk, dat wordt het wel als er sprake is van dwang binnen te blijven of de toegang wordt geblokkeerd door sloten e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou nee. Het meisje moest zich net als ik houden aan de huisregels. Ik koos ook voor lang in het ouderlijk huis zijn. Ik hield me ook herhaaldelijk niet aan de uitgaansregels en mocht, op zelfs 23-jarige leeftijd een paar maanden niet meer uit. Toen het weer wel mocht moest ik al om 12 uur thuis zijn. Het is gewoon de huiselijke discipline, leeftijd dat was van ondergeschikt belang voor mijn ouders. Was misschien mieterig, maar ik heb het wel altijd gerespecteerd. Ik vond mezelf volwassen, dan had ik me ook maar als een volwassene te gedragen door me te houden aan de afspraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het zo dat je stiefvader dit heeft gedaan uit (over-)bezorgdheid?Tenminste,dat zóu kunnen.
Als jij zélf het té bont hebt gemaakt,dan was 't misschien ook wel te verwachten en inb zekere zin ook logisch dat je stiefvader deze maatregel nam.

Beter zou het zijn om een compromis tussen jullie te vinden.
Jíj probeert je aan de huisregels te houden,maar je stiefvader zou je toch óók in je eigenwaarde moeten laten,je eigen ding laten doen en --als de huisregels en zijn houding té rigoreus zijn--- de teugels wat moeten laten vieren.

Nou,en het is natuurlijk ook geen slecht idee om alvast te gaan nadenken over op je zelf te gaan wonen.
Misschien kun je alvast steeds wat geld opzij leggen en hier en daar informeren naar woonruimte?

Ga 's langs een woningbouwvereniging b.v. en neem kennis van de mogelijkheden.
En---als je daartoe in staat bent of de tijd voor hebt---
probeer een parttime baantje (ook al is 't maar voor een paar uurtjes per week,b.v. in het weekend of zo)
te krijgen.
Dan laat je tevens zien (aan je stiefvader én je moeder)
dat je initiatief toont en een zekere zelfstandigheid hebt.

Ok,suces hoor. ;-)

Toegevoegd na 4 minuten:
en trouwens: zolang je níet met geweld wordt binnengehouden,is er m.i. géén sprake van vrijheidsberoving volgens de wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want je bent 18+ en dus geen meid maar VROUW dus je kunt gaan en staan waar je wilt. Dit houdt echter wel in dat je daarna wel eens niet terug zou kunnen keren, want dat is de andere kant van de medaille.
Zij zijn ook niet verplicht meer jou "thuis" te laten wonen wanneer er onenigheid is. Tenzij je mede-eigenaar bent van dat huis natuurlijk, maar dat lijkt me niet....
Meerderjarig is meerderjarig. Echter: het feit dat je, als 19-jarige huisarrest krijgt opgelegd doet mij het gevoel geven dat noch jij noch je ouders ECHT volwassen zijn!