Is het normaal dat een meid van 19 jaar huisarrest krijgt of haar telefoon word afgepakt door haar pleegvader

Toegevoegd na 25 minuten:
Bv na 22:00 mag ze niet sms'en met haar vriend anders word haar tel afgepakt. En als ze maar 1 minuut later dan 22:00 thuis is krijgt ze 2 weken huisarrest. Ik maak me zorgen ben er 2 keer binnen geweest en hij heeft dingen gezegd wat je niet kan maken als pleegvader

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (16)

Als die meid bij de pleegvader in huis woont en op zijn kosten daar in huis woont en de afspreken / regels van het huis breekt, dan zou ik dat wel normaal vinden, ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er maar helemaal aan wat de situatie is.
Als de dochter regelmatig het bloed onder de nagels van moeder en pleegvader vandaan haalt, kan ik me voorstellen dat pleegvader dat aanpakt met sancties.
(Of huisarrest zoden aan de dijk zet bij een 19- jarige is een ander verhaal...)

Het kan ook zijn dat pleegvader een lul is die z'n pleegdochter wil pesten en dat op die manier doet.

Ook kan het zijn dat pleegvader een strenge (doch rechtvaardige?) man is.

Kortom: Daar is zomaar geen antwoord op te geven.
Het ligt er aan wat de situatie is, wat zich heeft afgespeeld en hoe het zover gekomen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij wel wat kinderachtig van hem. Maar wat was de reden dat hij dat deed ?
Normaal gesproken ben je met 18 jaar "volwassen" maar als inwonend bij je (pleeg)ouders heb je je natuurlijk nog steeds te houden aan de heersende regels. Al je dat niet wilt zul je eigen woonruimte moeten zoeken.
Dus kortom; wat is de reden -> kun en wil je daar wat aan doen->neem een beslissing-> blijf of ga weg
En praat als volwassene met hem dat je het wel heel kinderachtig vindt.
Wettelijk vraag ik mijzelf af of huisarrest onder vrijheidsberoving valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel heel extreem. Misschien eens met de moeder praten? En ze is 19 dus zou zelfstandig moeten kunnen wonen/leven.
Het is een moeilijke leeftijd omdat je buiten de reguliere jeugdzorg valt maar er zijn wel organisaties die kunnen helpen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou me niet verbazen als dit onder vrijheidsberoving valt en je niet een machtiging nodig hebt om iemand boven de 18 vast te houden.In het meideninternaat waar ik gewerkt heb gingen ze met 18 weg en vallen dan onder justitie en niet meer onder kinderbescherming.
vind dit niet helemaal normaal...trouwens waar blijft de mama in dit geheel...kunnen ze daar niet als volwassen mensen met elkaar praten
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef je een plus, omdat er kennelijk mensen zijn die je minnen en geen reactie geven. Buiten dat; het gaat hier om iemand die 19 is mensen. niet een 15/16 jarige meid
Woont ze onder zijn dak? Eet ze van zijn salaris? Dan is het normaal dat ze zich aan zijn regels houdt.

Ik kan niets zeggen over de rechtvaardigheid van dit specifieke voorval, maar in het algemeen geldt dat als je helemaal 'regelvrij' wilt leven, je op jezelf moet gaan wonen van je eigen inkomen. Dat is trouwens meestal het moment dat mensen erachter komen dat ook zelfstandige volwassenen hun hele leven te maken krijgen met regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het kan ook nog zo zijn dat ze onderdrukt wordt, geinitmideerd, en bij de hemel niet weet hoe ze daar uit moet komen. Dat moet je dan maar net geleerd hebben. Op je 19e kun je soms nog aardig een kind zijn, zo gehouden door vervelende ouders. (meegemaakt, dus het kan) Misschien niet heel waarschijnlijk, maar het maakt mij oplettend. Niet iedere stiefvader is een lieve man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Krakkemik: het kán allemaal, maar op een algemene vraag kan ik alleen een algemeen antwoord geven. Toen ik dit antwoord gaf, stond zelfs de toevoeging er nog niet.
Als ze al langere tijd bij haar moeder en pleegvader woont, dan kun je dat "pleeg" in je vraag weglaten. Dat suggereert nl. dat deze vader qua opvoeding minder rechten zou hebben dan een biologische vader. Ik hoop wel dat de vader ook handelt uit naam van de moeder en dus niet de opvoeding overheerst met zijn eigen regels, waar de moeder het helemaal niet mee eens ben. Wij zijn voor de tweede keer getrouwd en zijn allebei "pleeg" over de kinderen van de ander. Bij ons is het zo gegroeid dat wij zwaardere straffen als huisarrest en telefoon afnemen alleen bij onze eigen kinderen doen, omdat dat nu eenmaal voor ons het meest natuurlijk voelt.

Ik vind dat je een jongere van 19 geen huisarrest meer kunt geven, dat is vernederend. Geldt ook voor een telefoon afnemen. Natuurlijk mag je wel van een 19-jarige verwachten dat deze zich aan de regels houdt. Als wij kwaad zijn op onze 19-jarige, dan sturen we hem onze gemeenschappelijke leefruimten uit, of weigeren we hem bij ons aan tafel bij het eten. Dat is om ervoor te zorgen dat wij ons niet aan zijn gedrag hoeven te storen. Erg effectief en m.i. het enige wat je nog kunt doen bij een 19-jarige. Prachtige leeftijd trouwens om op jezelf te gaan wonen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat idioot dat veel mensen hier zeggen dat als ze van het salaris van de pleegvader eet, dat de pleegvader dan alle regels mag stellen. Wat een macht geeft dat.

Nee, ik ben het er absoluut niet mee eens. Een jonge vrouw van 19 jaar heeft recht op haar eigen leven. Zelfs als ze nog thuis woont. Natuurlijk kunnen er afspraken gemaakt worden maar kinderachtige sancties als huisarrest en telefoon afpakken, slaan nergens op. Ook de regel dat ze na tien uur 's avonds niet meer mag sms-en met haar vriend is ronduit kinderachtig.
Die pleegvader maakt misbruik van zijn autoriteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is bijna een citaat van wat ik schrijf. Behalve natuurlijk dat je het woordje 'alle' er helemaal zelf bij hebt verzonnen... Op het moment dat ik antwoord gaf, stond de toevoeging er nog niet. Vandaar de rest van mijn antwoord: dat ik niet kon oordelen over de rechtvaardigheid van deze situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ SuzuQ je zegt; Woont ze onder zijn dak? Eet ze van zijn salaris? Dan is het normaal dat ze zich aan zijn regels houdt.
De intentie van je verhaal is compleet anders. dan kan 1 zinnetje nog wel overeenkomen, maar de intentie is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ omdat de sancties inderdaad nergens op slaan.
+ omdat heel veel anderen zeggen dat het wel kan vanwege geld/salaris
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Susy, knap hè, dat ik het woordje "alle" er helemaal zelf bij verzonnen heb? Verder is mijn antwoord een exacte kopie van jouw antwoord. Nou niet dus, want zoals foxesther terecht opmerkt, is jouw intentie van een geheel andere aard dan mijn intentie. Ze staan zelfs lijnrecht tegenover elkaar. Maar ja, jij leest alleen maar woorden. Wat die woorden werkelijk zeggen, lijkt jou -met alle respect- niet te echt bereiken. Ja, dan lijkt het alsof ik jou citeer. Nu is het ook wel zo dat ik jou citeerde maar dan om te zeggen dat ik het dus volstrekt oneens ben met die stelling.
Misschien dat je mijn antwoord nog eens een keertje goed lezen moet. Mogelijk dat je dan ook concludeert dat ik met dezelfde woorden het tegenovergestelde zeg van wat jij met die woorden gezegd hebt.
Even goeie vrienden hoor. Meningen kunnen en mogen verschillen; ik heb alle respect voor jouw mening. Off topic: Kan de moderator deze reactie voor de verandering eens laten staan?
Het is heel moeilijk om, zonder de situatie te kennen, antwoord te geven op deze vraag.
Een meid van 19 is natuurlijk voor de wet meerderjarig en handelingsbekwaam, dus het feit dat ze nog bij haar (pleeg) ouders woont betekent dat ze daarvoor kiest. Een scholier of student kan uit huis gaan van de stufi, en anders kun je werk zoeken en zelfstandig gaan wonen.
Maar, waar je ook woont, er zijn altijd regels waar je je aan te houden hebt. En ik weet niet waarom de regels in dit geval zo streng zijn. Want dat ze erg streng zijn, dat ben ik wel met je eens.
Maar goed, als deze meid (bijvoorbeeld) al eens in het ziekenhuis heeft gelegen omdat ze zich in een coma gezopen heeft, worden die strenge regels al heel wat begrijpelijker. En als de meid samen met haar vriend al eens rottigheid heeft uitgehaald, dan is het al mooi dat ze uberhaupt contact met hem mag hebben.
Maar als het een meid is die gewoon naar school gaat, redelijk goede cijfers haalt en af en toe gezellig met haar vriend naar de film wil, dan heb je een punt en wordt ze inderdaad extreem strak gehouden. Echter, ze kan morgen nog vertrekken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel normaal dat er regels zijn in iemands huis, maar deze regels zijn niet normaal. Ik vind ze een beetje extreem. (pleeg)ouders kunnen best de regels een beetje aanpassen als er een inwonend kind ouder is dan 18 jaar. Zij word nu behandeld als een klein kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zij zich niet kan houden aan de regels dan vind ik dat niet zo raar nee. Zij woont (denk ik) onder hun (pleegouders) dak en leeft van hun inkomen. Ook zal alles geregeld zijn voor haar.
Als zij 't niet aankan kan ze natuurlijk altijd haar eigen stekkie zoeken. Zo was ik dus ook uit huis toen ik 18 was..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat sneu voor jou, dat je als 18-jarige het huis uit 'moest'. Jammer,...dit was een goede manier geweest om te leren hoe je compromissen met elkaar sluit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik 'moest' niks. Ik wilde zelf. Had geen zin meer in al die regels. Ik wilde mijn eigen stekkie!
Ik kan héél goed 'n compromis sluiten hoor.. Niks gemist
Als je 18 jaar bent, ben je volwassen bij de NL wet.
Niemand kan je dan een huisarrest opleggen, althans je hoeft je daar niet aan te houden. Als ze zelf haar telefoon heeft betaald en deze wordt afgepakt heet dat ontvreemding.
Koffer pakken en wegwezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wildelely.
En of ik me te houden had aan de huisregels en mijn uitgaansverbod wat ik kreeg toen ik 23 was. Dat nam ik op de koop toe door lang thuis te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk heb je je aan de huisregels te houden zolang je in huis met. Maar de vraag was o.a. of het normaal is als je 1 minuut te laat komt je dan een huisarrest krijgt van 2 weken.
Dat is abnormaal. En als je dat vervolgens niet bevalt dan kun je als je 18 bent besluiten je koffer te pakken en op te stappen.
uit je opmerking maak ik op dat je reden had een aantal maatregelen te accepteren en misschien waren ze ook niet zo extreem. Waren ze dat wel dan heb je uit eigen belang gehandeld en je afhankelijk opgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 1 minuut stak het natuurlijk niet en zou voor iedereen die hier moeilijk over zou doen als dwaas worden gezien. Het ging over de keren dat ik midden in de nacht pas thuiskwam na stappen. Dat werd niet meer getolereerd met als uiteindelijk resultaat dat ik ruim een maand niet meer uit mocht en daarna al om 12 uur thuis moest zijn. Dus was dit zo extreem? Nee, denk het niet. Ik dacht alleen dat ik toen alles kon maken maar dat was niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Vandeman,
Ik heb geprobeerd de vraag van Zeeuw84 te beantwoorden. Jou ervaringen waren niet in die vraag opgenomen of te herkennen anders had mijn antwoord ongetwijfeld anders geluid. Groet.
M.i. verre van normaal en psychisch schadelijk om met iemand van die leeftijd op een dergelijke en infantiele manier om te gaan. Het zegt meer van die pleegvader dan van de 19 jarige.
Om iemand van 19 een tijdgerelateerd contactverbod op te leggen vind ik erg ver gaan om nog maar niet te spreken van de sancties. Die passen beter bij een meisje van 14, 15 en niet 19. Afpakken telefoon. Slaat helemaal nergens op, op die leeftijd mag je verwachten dat iemand zelf heel goed in staat is met een telefoon om te gaan evenals met bed en thuiskom tijden
Misschien is het wel beter om die pleegvader zsm haar hakken te laten zien en fijn met die vriend van het leven en vrijheid te genieten.
Laat die man zelf zien dat hij een leven krijgt alvorens dat van aan hen toevertrouwde te vergallen.
Het is dat ik bang ben voor de mods maar anders had ik die man nog wel heel wat te vertellen. tenzij een gezonde 19jarige tegenwoordig handelingsonbevoegd of onbekwaam is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans houdt de pleegzorg bij 18 jaar op.
Dus als iemand met 19 jaar nog in een pleeggezin woont zullen daar zwaarwegende argumenten voor zijn.
Het hoe en wat van regels en handhaving van die regels zijn voor een buitenstaander nauwelijks te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet normaal. Toen ik 16 was maakte ik hetzelfde mee. Iemand die dit naar een (stief)dochter of zoon doet is geestelijk niet orde. Ze missen vaak aanzien van de buitenwereld en proberen dit te compenseren door respect "af te dwingen" van zonen/dochters. Wat ze niet (willen) beseffen is dat je respect niet af kunt dwingen, alleen angst. Je moet weg uit dat huis, en hem in zijn sop laten gaarkoken. Hij is een mongool. Het is heel jammer om op zo'n manier uit huis te moeten, en je moet niet bij de verkeerde intrekken, maar ga daar wel weg, hij staat je ontwikkeling in de weg. Je bent 19 jaar, een leeftijd waarop je hoort te bloeien, dat eindigt niet om 22:00 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben iemand die als jongen/man lang thuis bleef in het ouderlijk huis. Koos ik bewust voor ondanks dat ook voor mij gold dat ik me aan de huisregels had te houden onder meer de uiterste thuiskomtijd na uitgaan. Toen ik mij daar herhaaldelijk niet aan had gehouden mocht ik een paar maanden helemaal niet meer uit in het weekend. Na de periode mocht ik het voorzichtig weer proberen maar wel om 12 uur thuis wat vroeger was dan voorheen. Dat ik toen al 23 jaar was was voor mijn ouders helemaal niet relevant. Hoewel helemaal niet leuk heb ik wel altijd gerespecteerd, heb ik het zo bekeken dat ik me als volwassene ook volwassen moest gedragen door de afspraken thuis te respecteren en na te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat de schrijver Zeeuw84 heet. 2010-1984 = 26.
Ben jij soms heel toevallig "de vriend"?
En hebben we hier misschien te maken met "zwaar Christelijke Zeeuwen"?
Ik blaf misschien volledig tegen de verkeerde boom op (anglicisme) maar mocht dat zo zijn, dan zou ik jullie willen aanraden om samen ergens iets te zoeken om in te wonen en vrij te zijn. In Zeeland zijn de huizen erg goedkoop in vergelijking tot andere delen van Nederland,
weet ik sidns kort. Ik hoop dat ik met dit antwoord niemand kwets, maar ik zag die inlognaam en toen ging het balletje rollen.