Is het normaal dat een meid van 19 jaar huisarrest krijgt of haar telefoon word afgepakt door haar pleegvader

Toegevoegd na 25 minuten:
Bv na 22:00 mag ze niet sms'en met haar vriend anders word haar tel afgepakt. En als ze maar 1 minuut later dan 22:00 thuis is krijgt ze 2 weken huisarrest. Ik maak me zorgen ben er 2 keer binnen geweest en hij heeft dingen gezegd wat je niet kan maken als pleegvader

Weet jij het antwoord?

/2500

Als die meid bij de pleegvader in huis woont en op zijn kosten daar in huis woont en de afspreken / regels van het huis breekt, dan zou ik dat wel normaal vinden, ja.

Als ze al langere tijd bij haar moeder en pleegvader woont, dan kun je dat "pleeg" in je vraag weglaten. Dat suggereert nl. dat deze vader qua opvoeding minder rechten zou hebben dan een biologische vader. Ik hoop wel dat de vader ook handelt uit naam van de moeder en dus niet de opvoeding overheerst met zijn eigen regels, waar de moeder het helemaal niet mee eens ben. Wij zijn voor de tweede keer getrouwd en zijn allebei "pleeg" over de kinderen van de ander. Bij ons is het zo gegroeid dat wij zwaardere straffen als huisarrest en telefoon afnemen alleen bij onze eigen kinderen doen, omdat dat nu eenmaal voor ons het meest natuurlijk voelt. Ik vind dat je een jongere van 19 geen huisarrest meer kunt geven, dat is vernederend. Geldt ook voor een telefoon afnemen. Natuurlijk mag je wel van een 19-jarige verwachten dat deze zich aan de regels houdt. Als wij kwaad zijn op onze 19-jarige, dan sturen we hem onze gemeenschappelijke leefruimten uit, of weigeren we hem bij ons aan tafel bij het eten. Dat is om ervoor te zorgen dat wij ons niet aan zijn gedrag hoeven te storen. Erg effectief en m.i. het enige wat je nog kunt doen bij een 19-jarige. Prachtige leeftijd trouwens om op jezelf te gaan wonen!

Het is heel moeilijk om, zonder de situatie te kennen, antwoord te geven op deze vraag. Een meid van 19 is natuurlijk voor de wet meerderjarig en handelingsbekwaam, dus het feit dat ze nog bij haar (pleeg) ouders woont betekent dat ze daarvoor kiest. Een scholier of student kan uit huis gaan van de stufi, en anders kun je werk zoeken en zelfstandig gaan wonen. Maar, waar je ook woont, er zijn altijd regels waar je je aan te houden hebt. En ik weet niet waarom de regels in dit geval zo streng zijn. Want dat ze erg streng zijn, dat ben ik wel met je eens. Maar goed, als deze meid (bijvoorbeeld) al eens in het ziekenhuis heeft gelegen omdat ze zich in een coma gezopen heeft, worden die strenge regels al heel wat begrijpelijker. En als de meid samen met haar vriend al eens rottigheid heeft uitgehaald, dan is het al mooi dat ze uberhaupt contact met hem mag hebben. Maar als het een meid is die gewoon naar school gaat, redelijk goede cijfers haalt en af en toe gezellig met haar vriend naar de film wil, dan heb je een punt en wordt ze inderdaad extreem strak gehouden. Echter, ze kan morgen nog vertrekken!

Doorgaans houdt de pleegzorg bij 18 jaar op. Dus als iemand met 19 jaar nog in een pleeggezin woont zullen daar zwaarwegende argumenten voor zijn. Het hoe en wat van regels en handhaving van die regels zijn voor een buitenstaander nauwelijks te beoordelen.

Ik zie dat de schrijver Zeeuw84 heet. 2010-1984 = 26. Ben jij soms heel toevallig "de vriend"? En hebben we hier misschien te maken met "zwaar Christelijke Zeeuwen"? Ik blaf misschien volledig tegen de verkeerde boom op (anglicisme) maar mocht dat zo zijn, dan zou ik jullie willen aanraden om samen ergens iets te zoeken om in te wonen en vrij te zijn. In Zeeland zijn de huizen erg goedkoop in vergelijking tot andere delen van Nederland, weet ik sidns kort. Ik hoop dat ik met dit antwoord niemand kwets, maar ik zag die inlognaam en toen ging het balletje rollen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100