Hoe begin je het gesprek met uw kind over het inschakelen van drugs en alcohol?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt beter een gesprek beginnen over het UITschakelen van drugs en alcohol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die snappen het wel...

Het beste antwoord

Een gesprek over drugs en alcohol kan m.i. niet zomaar opgestart worden.
Ik zou met de kinderen eerst in overleg gaan dat je daar graag samen over wil praten. Informatie verzamelen (b.v. Bieb.) dit allemaal doorlezen. Daarna één gezamenlijk gesprek gaan voeren.

Het geleidelijk aan openlijk bespreken is meer aan te raden, Is het nodig dan kan een extra avond ingelast worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gewoon eerlijk mee beginnen: "ik wil vanavond even met je praten over drugs en alcohol".

Zorg ervoor dat je jezelf goed hebt voorbereid en eventueel folders voor je kind hebt opgevraagd, zodat hij/zij het nog eens kan nalezen.

Probeer niet te belerig te zijn, maar eerlijk en open...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon je zoon / dochter na de koffie aankijken en zeggen dat je 5 minuten wilt van hun tijd. Aangeven dat drugs en alcohol er zijn. En dan natuurlijk er over vertellen wat je kwijt wilt. Ga niet preken, want dat werkt 99% van de gevallen verkeerdom: Alles wardt verboden of afgeraden wordt is interessant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig hebben wij een slecht voorbeeld in zijn directe omgeving. Eén van de klasgenoten is er zo een die op zijn 12e al rookt en blowt en regelmatig met oudere jongens te zien is met bier in zijn hand. Daardoor is zo'n gesprek wat makkelijker te beginnen. Zeker omdat onze kinderen dan zien hoe stoer het eruit ziet, maar ook hoe het zijn leven (lees: schoolresultaten) beïnvloedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Babyfaced;

Als de communicatie met je kinderen goed is hoef je er misschien niet eens een speciaal 'gesprek' aan te wijden. Wij hebben over zaken als drugs en alcohol altijd gewoon open en vrij gecommuniceerd en duidelijk gemaakt wat onze normen en waarden hierin waren. De kinderen op hun beurt hebben ook altijd gewoon hun vragen en onduidelijkheden op tafel gegooid zodra het in hun opkwam waardoor er eigenlijk nooit zware en beladen gesprekken plaats hebben gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd begint het kind er zelf over, maar dan op een leeftijd van 4 of zoiets... Het kind ziet dat jij iets drinkt dat hij niet krijgt en dan vraagt het of hij het ook mag drinken... Dus op 4 jarige leeftijd begint dit al met de vraag van drinken van alcohol... Als je daar niet goed mee omgaat kweek je al een interesse voor dit fenomeen... Drugs is een ander verhaal, dat komt pas als het kind in een groep komt te verkeren waar het tevoorschijn komt... Dus op tienerleeftijd... Dan is het maar net hoe je als ouder het kind open opgevoed hebt of niet... Als het kind open is daarin naar de ouders, dan komt het kind ermee thuis en begint het er zelf over... Als dat niet zo is, dan komt de ouder er later achter...

Ik raad aan als ouder om er kennis van te nemen van wat het allemaal is omtrent drugs, want dat wat je niet weet, daar kun je beter over zwijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al en discusssie geweest over drug waarbij XiniX het beste andwoord gaf
http://www.goeievraag.nl/vraag/veilig-experimenteren-drugs.34694
Laat ik eerst even duidelijk stellen dat het voor mij een gesprek is over alcohol en ANDERE drugs. Want alcohol, hoe gezellig en geaccepteerd ook, is gewoon een harddrug.
Ik heb vier kinderen, waarvan twee al het huis uit, en ik heb er nog nooit een 'speciaal gesprek' over gehad. Wel heb ik, meestal aan tafel onder het eten, het er wel met de kinderen over gehad.
Vaak hadden we zo'n gesprek naar aanleiding van een vraag van één van de kinderen, bijvoorbeeld of ze met kerst alcohol mochten hebben.
En gelukkig is het, op een enkel stiekem gerookt sigaretje na, altijd goed gegaan hier in huis.