Mijn kind zegt "ik wil niet dood als ik oma ben" en is er dan verdrietig bij. Wat kun je zeggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud is je kind eigenlijk? Bij kinderen onder de 6-7 jaar is "dood" een tamelijk abstract iets, wat ze erg weinig zegt. Ze hebben echter wel door dat praten over de dood bij volwassenen een zeker taboe is, waar met respect naar wordt gekeken, en waar je als klein kind de aandacht mee kan krijgen als je er over begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is 6 (had ik wel even mogen vermelden bij de vraag). Bij ons is praten over de dood geen taboe, juist niet. Maar haar oma is 3 jaar geleden overleden en dat houdt haar momenteel bezig. Ik heb haar ook al uitgelegd wat er met oma aan de hand was en wat er na haar dood is gebeurd, crematie en zo. Ook met haar naar de uitstrooiplek bij het crematorium geweest, omdat ze maar bleef vragen waar oma nu dan was. Nu snapt ze het wel.

Het beste antwoord

Je kunt zeggen:
Lieverd jij gaat nog lang niet dood en eerst ga je nog heel veel leuke dingen meemaken. Je gaat naar school, daarna werken, reizen door de hele wereld, papa of mama worden, heel veel dansen en pretmaken en daarna als je heel oud bent geworden ben je zo moe, dat doodgaan niet erg meer is, maar juist fijn want dan kun je eindelijk uitrusten. Maar gelukkig duurt dat nog heeeeel lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke dingen meemaken, gevolgd door: "je gaat naar school, daarna werken"... je weet het wel spannend te maken :)
Kimath
13 jaar geleden
dit vind ik een mooi antwoord :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Inderdaad geruststellen en zeggen dat dit nog lang niet aan de orde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn mening is dat dat niet altijd zo hoeft te zijn
het is heel mooi uitgelegd zo zou ik het ook doen
nu ik zelf groot ben zie ik dat ik slechts 2 keer ben gaan reizen 38 dienstjaren en gelukkig gezond
en de jaren zijn heel vlug voorbij gegaan
ik zie mezelf nog als 16 jarige
nu ben ik grijs
maar goed zo een kind is waarschijnlijk gerustgesteld
ik hoop dat dat een prettig/onbezorgd leven heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Zoiets deed ik al, alleen het laatste stukje nog niet (dat het niet erg meer is tegen die tijd) en dat is juist het belangrijkste denk ik.

Andere antwoorden (1)

Ja kijk. Dat is dat oma, die is niet dood zolang in je hoofd leeft. Dat zeggen, want gaat om oma is dood, niet zij gaat dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar gaat het wel om Harm, ze heeft zich gerealiseerd dat iedereen uiteindelijk een keer dood gaat, maar ze wil dat zelf niet.