Wij zijn momenteel bezig de babykamer af te maken en had hier nog niet echt over nagedacht.

Ik denk dat het sterk afhankelijk is van de grootte van de kamer, de soort plant EN of je al weet of je kind bepaalde allergieën kan hebben.

Het is namelijk zo dat bepaalde planten 's nachts 'sporen' afgeven (zoals varen). Dit zou natuurlijk nadelig kunnen zijn voor de baby. Daarnaast verbruikt een plant 's nachts zuurstof en maakt geen zuurstof aan. Ook bevindt zich in het planten leven (in de cultuur en pot) vaak verschillende soorten bacteriën. Deze kunnen ook een negatief effect op een baby hebben (vooral omdat deze in de eerste maanden geen sterke weerstand heeft).

Wanneer de kamer groot is en de planten redelijk op afstand staan (een paar meter), dan zou ik me kunnen voorstellen dat je een plant zou kunnen neerzetten in de babykamer. Denk echter ook aan de onpraktische situatie van bewatering en het feit dat je de plant zo zult moeten neerzetten dat er geen gevaar is dat de baby op wat voor moment de plant van een plank of kast aftrekt.

Er zullen nog meer voors en tegens zijn, maar dit lijkt me zo op het eerste gezicht een paar belangrijke onderdelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Planten kunnen koolstofdioxide omzetten in zuurstof. Dat gebeurt onder invloed van licht. 's-Nachts echter wordt door planten het zuurstof weer omgezet in koolstofdioxide.

Om te vermijden dat er een tekort aan zuurstof in een babykamer ontstaat zegt men dat je beter planten niet in een babykamer kan zetten. Overigens wordt zulk "plantenbeleid" ook toegepast in ziekenhuizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ dat er altijd beestjes in planten zitten, ik bedoel voorkomen kan je het niet dat er iets met meerdere poten in de kamer van je kleintje loopt, maar dat was voor mij ook reden geen plant erin te zetten.