wat wordt er in het kinderliedje witte zwanen zwarte zwanen bedoelt, waar gaat dit liedje over?

Mijn dochtertje zingt niet zomaar die wil een uitleg. De tekst, zoals vele kinderliedjes zijn volstrekt onduidelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Verklaring:
Dit liedje gaat oorspronkelijk over het leven, de dood en Jezus.

Witte zwanen, zwarte zwanen!
De engelen die je begeleiden bij geboorte (wit) en dood (zwart).

Wie gaat er mee naar engelland varen?
Naar de hemel

Engelland is gesloten
De sleutel is gebroken
De hemel is door de zonde ontoegankelijk geworden.

Is er dan geen timmerman
Die de sleutel maken kan?
De timmerman is Jezus (zoon van timmerman Jozef)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ooit gehoord dat met Engeland Engel-land bedoeld is. Dus het hiernamaals. Maar omdat vragen wie er ook mee wil naar het hiernamaals of te cru was,of omdat het niet meer begrepen werd, Engeland is geworden. Dat kent iedereen wel, en je moet er met de boot naar toe. Waar de zwaan symbool voor staat weet ik niet, misschien zoek ik dat straks nog op(word nu ook nieuwsgierig

Toegevoegd na 5 minuten:
mijn voorganger heeft de zwanen al verklaard.
Houook rekening met het gegeven dat de liedjes die we nu kinderliedjes noemen, dat vroeger niet waren. zoals kortjakje en annemarieke bij de soldaatjes. Of dat de gedachten erachter in die tijd gewoon logischer waren. tegenwoordig kan het tere kinderzieltje niet teveel horen over dood en hiernamaals
13 jaar geleden
Toevallig had ik het hier laatst met een jonge moeder over, nadat ik haar wat boekjes had geschonken met oude kinderliedjes.
In die liedjes wemelt het van de onzinteksten die echt helemaal nergens over (lijken te) gaan.
Ik herinner me uit mijn eigen kindertijd dat ik me toen ook al afvroeg waar bepaalde liedjes eigenlijk over gingen en dat niemand mij daar toen ook een afdoende antwoord op kon geven. Toch bleven de liedjes gezongen worden en ik denk dat dit te maken heeft met:
-melodie
-herkenbaarheid (ritme / herhalingen)
-verbeelding (witte en zwarte zwanen spelen bijvoorbeeld geen actieve rol in de liedtekst, maar roepen wel een beeld bij het kind op . Dieren spreken kinderen altijd aan.
- woordklanken / rijmelarij ( doordat woorden leuk - zangerig- klinken , mooi allitereren, tegenstellingen geven, - zwart /wit - zijn ze geschikt in een liedje, doordat zulke teksten makkelijk blijven hangen.
Ik heb de indruk dat veel liedjes van nu wat vaker een verhaaltje of een moraal bevatten. ( denk aan de teksten van ' kinderen voor kinderen' )
Maar bij zeer oude liedjes kan ook het taalgebruik eraan meewerken dat een tekst nietszeggend blijft. Voorbeeld: " Over de grote baren..." Wie weet anno 2010 wat dit betekent?
Of: overtoom? Zoete melk met ' brokken?' . En wat is een ' hof' waar het kleutertje clandestien bloemen plukt?
Jouw dochter is een verstandige meid. Die wil weten waar ze het over heeft.
Toch sluit ik niet uit dat ze er vrede mee heeft,dat sommige liedjes nergens over gaan en alleen maar aardig klinken. Dat het evengoed een aardig liedje kan zijn wat leuk klinkt en lekker zingt.
Dat is ook uitleg.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie hierboven dat er een uitleg voor het bewuste liedje opgesnord is. Dat is mooi natuurlijk.
Maar als ik het dan inhoudelijk bekijk, vraag ik me af of het , als het kind die uitleg heeft gehoord, nog een leuk liedje gevonden wordt. Wat een zwaarte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel kinderliedjes hebben een achtergrond die met godsdienst te maken heeft. Kortjakje is er ook een voorbeeld van.