Hoe leer ik mijn kind af modder te eten ?

Mijn zoontje is nu 13 maanden en hij vind het heerlijk om buiten te spelen.,
maar overal waar modder is moet hij naar toe , hij eet echt alles op.,
elke keer weer ga ik erheen en zeg duidelijk nee en pak de modder van hem af.

maar hij doet het steeds weer, ik kan geen sec een andere kant op kijken,

Het beste antwoord

Dit is een fase en het gaat echt over.
Rustig 'nee' blijven zeggen en blijven afpakken. Desnoods 10.000 x. Het gaat 'n keer over. Echt veel kwaad kan het niet, al zal je kleintje misschien 'n keer wormpjes krijgen. Dan moet je naar de dokter voor een kuurtje.

Ik heb een dochter waar volgens mij kilo's zand in verdwenen zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat met mijn dochter van 2 erg goed werkt is haar zodra ze iets doet wat niet mag, op een 'strafbankje' zetten. Zo mag Amber niet in de keuken komen als een van de ouders staat te koken. Ze probeert het toch iedere keer weer. ('tikkie, jij bent hem!) Om je zo met een grap toch te verleiden om toe te geven.

Wij waarschuwen 1 keer en verbinden er de consequentie aan dat wanneer ze het nog een keer probeert, ze een minuut op het bankje moet gaan zitten. (Het is een veredelde schatkist waar ze op zit...) Juist om het feit dat wij bepalen dat ze iets moet doen, leert ze het af om haar zin door te drijven.

Zonder echt boos te worden, waarschuw je je zoontje de eerste keer, en de tweede keer til je hem zonder woorden bij de modder vandaan en zet je hem zonder wat te zeggen op een andere plaats. Als 'ie zit vertel je dat wat hij heeft gedaan niet mag, en dat hij er nu over na mag denken voor 1 minuut. Dan mag hij er weer af.

Blijf dit herhalen en je zult merken dat je binnen de kortste tijd dit spelletje hebt gewonnen, want het is echt een fase om de ouders uit te proberen en steeds je eigen zin wat verder door te drijven.

Toegevoegd na 23 minuten:
Zand en modder zijn trouwens inderdaad niet echt de gezondste dingen om te eten....Ik hoorde vroeger altijd dat 'zand de maag schuurde' als mijn moeder weer eens vergeten was de andijvie af te wassen, maar behalve wormen kunnen de kids er een aardige infectie aan overhouden...'wie weet wie er over geplast heeft...'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen kunnen de raarste dingen in hun mond steken, mijn dochter maakte er een gewoonte elk spinnetje of ander kriebelbeestje naar haar mond te te brengen. Ik schat dat ze toch wel een stuk of 25 insektjes heeft verorberd in haar baby/peutertijd.
Mijn kleindochter daarentegen zal nog niet op het idee komen. Elk soort van voedsel die ze niet kent of herkent zal ze niet eten.
Volgens de natuurgeneeswijze eet de mens datgene wat zijn lichaam nodig heeft, waar zijn lichaam om vraagt en dit zou ook al voor heel jonge kinderen kunnen gelden.
Natuurlijk is het toch minder als hij het blijft doen, dus je zult iets moeten verzinnen om het hem te verbieden. Daarvoor zijn hierboven al diverse ideeën aangereikt, maar ik denk dat het op den duur gewoon vanzelf op zal houden en hij zich binnenkort niet meer kan voorstellen dat hij dat ooit eeft gedaan.