Is een helm dragen op een loopfiets verstandig, of overbezorgd?

Mijn 2-jarige dochter krijgt binnenkort een loopfiets. Is het verstandig haar een helm te laten dragen, of is dat niet nodig?

Toegevoegd na 1 dag:
Ok, na een dag lijken de meesten het overbezorgd te vinden. Bedankt voor jullie antwoorden.
Nog wat nadere uitleg waarom ik de vraag stelde: ze is behoorlijk wild en onbevreesd (in vergelijking met neefjes en nichtjes van dezelfde leeftijd). En ik weet dat bulten en schaafwonden erbij horen. Zijn al bij de huisartsenpost geweest nadat ze weer eens was gevallen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is en blijft jouw angst. Kennelijk is het niet een angst van je kind.
Zelfs niet nadat ze al diversen bulten heeft gehad. Heeft jouw partner ook dezelfde angst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst is een groot woord. Om te voorkomen dat ik overbezorgd doe stelde ik deze vraag. We hebben nog geen helm gekocht. En ja zelfs mijn man bedacht dat een helm voor haar misschien beter was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bezorgdheid hoort bij elke ouder. Mocht je overbezorgt zijn, kan je eens nagaan waar dit vandaan komt. Misschien iets uit je verleden? Of bij je man misschien? Je hebt de antwoorden hier, doe ermee wat je goed lijkt.

Het beste antwoord

De meesten vinden het blijkbaar overbodig om een helmpje op te zetten op een loopfiets. In het begin zal het misschien echt niet nodig zijn omdat je kindje nog wat aftast, hoe het gaat en hoe hard ze kan, etc...
Maar na een tijdje gaat het toch wel wat sneller, onze schat is bijna 3 en die rent echt wel heel hard met z'n loopfietsje. In sommige omstandigheden, bv. op vakantie op de camping waar andere kinderen fietsen en hij meer onvoorziene omstandigheden heeft dan anders, en dus meer valt, is het soms niet overbodig. Hij heeft al eens een serieuze totter gemaakt en geloof me vrij, ik was blij dat hij z'n helmpje toen ophad.
Is het verstandig, is het overbezorgd? Moeilijk om zwart/wit te antwoorden, volg je moederhart en zet het op wanneer jij vindt dat het nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

overbodig is het zeker niet
als je dochter per ongeluk valt met haar hoofdje op de stoeprand kan ze ook hersenletsel op lopen
dat hoeft niet van een grote fiets te zijn
neem geen risico's je voelt je een stuk veiliger en je dochtertje ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zekers is het heel verstandig om het kwetsbare hoofdje van je dochter te beschermen. Veiligheid boven alles en dat is toch het enige wat telt. Hoef je jezelf mocht ze lelijk ten val komen achteraf niets te verwijten !

Voorkomen is beter dan genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van veiligheidsriemen ? Kortom waar begin en waar eindig je.
Je moet je dochter een gezond risico gunnen om niet te overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Stenajess;

In eerste instantie lijkt het verstandig, maar hoeveel kinderen zullen er ooit een zwaar trauma hebben opgelopen met een loopfietsje? En wat ga je dan doen met andere risico's? Een helm opzetten met traplopen is dan ook niet onlogisch, net als een zwemvest omdoen in een badje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leven zit vol risico(tjes) de wereld van jouw dochtertje wordt steeds groter en ze gaat steeds meer van die risico's meemaken.
Het vallen van haar loopfiets is er één van.
Nee een helm op een loopfiets is niet nodig, kinderen vallen veel en maken soms buitelingen waar je hart van overslaat, maar ze staan eigenlijk altijd gewoon weer op.
Een kind wat valt is iets heel anders dan een volwassenen, kinderen zijn veel soepeler en het spreekwoord is niet voor niets dat ze het moeten leren met Vallen én weer Opstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een helmpje op, op de loopfiets lijkt me overdreven. Het lijkt me belangrijker dat je in het begin goed kijkt hoe ze met het loopfietsje omgaat en dat je ingrijpt als ze gevaarlijke capriolen gaat uithalen. Zoek ook een plekje waar ze kan 'loopfietsen' zonder dat er verkeer in de buurt is, of grote kinderen die haar omver scheuren met hun grote fietsen'.

Er bestaat onderzoek waar uit blijkt dat kinderen grotere risico's nemen als hun ouders in de buurt zijn en over ze waken. Over het algemeen weten ze zelf heel goed wat ze aankunnen en wat ze durven. Je moet af en toe ook echt bewust NIET willen zien wat ze allemaal doen, want als jij niet toekijkt zijn ze vanzelf voorzichtiger. Dus zodra je het een beetje vertrouwt, kun je haar het beste zelf op haar loopfietsje laten rondcrossen (in de tuin of zo).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een loopfiets is in principe gewoon een fiets zonder trappers. Er word aanbevolen om kinderen altijd een helm op te zetten als ze fietsen, dus ook op een loopfiets. Kleine kinderen zijn nu eenmaal kwetsbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik vroeger wel eens gevallen was, heb ik eerder mijn polsen, ellebogen of knieën zeer gedaan.
Van mijn hoofd kan ik het me niet herinneren:-) Dus dat is bij mij niet voorgekomen.

Dus waarom niet ook nog knie, elleboog en polsbeschermers om.

Zelf vind ik het overbezorgd. Waarbij ik het ook niet begrijp als ik een kind zo zie rondrijden.
Vroegah had je dit ook niet. En volgens mij zijn die ouderen nog prima bij het hoofd.

Het zal meer de overbezorgdheid zijn van de ouders. Voor NL vind ik het overtrokken. In het buitenland zoals Engeland kan ik me er iets bij voorstellen, omdat er veel meer heuvels zijn en er geen aparte fietspaden.

Maar NL is plat, men zal hier niet zo snel de controle over de snelheid verliezen door heuvels en bergetappes.
Ook zijn de fiets erg goed afgeschermd door fietspaden. Wij kunnen hier altijd met een gerust hart fietsen. En de beginnende fietser, tja die kan wel eens vallen. Maar vaak zonder blijvend letsel. Alleen misschien een huilend kind.
Bovendien zijn de kinderbotjes nog best elastisch en zullen die niet zo snel breken.

En zeker niet voor een 2-jarige die nog niet eens gaat fietsen, maar gaat lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is begrijpelijk dat je je dochter voor zoveel mogelijk gevaren wilt beschermen, maar je moet je kind ook niet zoveel willen beschermen dat het verstikt. Een kind heeft ontwikkelingsruimte nodig, waarin het van eigen fouten kan leren.
Met een loopfiets maakt je kind weinig snelheid, is laag bij de grond en de valpartijen die ze misschien heeft, horen bij het leerproces.
Een kind leert door vallen en opstaan. Hier horen een splinter in de vinger, een schaafwond en af en toe een blauwe plek of een bult op het hoofd bij. Deze ruimte, moet je je kind geven, want hier leert het veel van: Als je valt, heb je pijn, dus je kunt beter proberen niet te vallen.

Als je kind met een fiets grote snelheid maakt, is een valhelm wel verstandig, maar voor een loopfiets is het overbezorgd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen beschermen hun kinderen soms teveel. Natuurlijk zijn er wel risico's maar je kan ook overbezorgd zijn.