Wat bedoelen mensen met de zin "een kind kneden"?

Incidenteel hoor ik wel eens mensen in een gesprek waar het over kinderen gaat dat kinderen tot een bepaalde leeftijd nog "lekker te kneden zijn". Maar wat wordt hier eigelijk mee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden

Het beste antwoord

Bij het opvoeden van kleine kinderen horen het bieden van structuur en het stellen van steeds meer grenzen. Het is belangrijk dat die regels en grenzen aan het kind worden uitgelegd. Jonge kinderen zijn op die manier te kneden naar hoe jij wilt dat zij zich gedragen. Maar op een bepaalde leeftijd gaat het kind een eigen identiteit ontwikkelen en daarbij hoort dat het zijn of haar eigen grenzen trekt. Dan krijg je er langzamerhand minder vat op, een tiener bouwt eigen normen en waarden op.
een jaar geleden