Het moment en de criteria wanneer een jongen man is zijn onduidelijk geworden. Met/door welk volwassenheids initiaties ben jij volwassen geworden?

Ik ben ik op zoek naar een volwassenheid initiatie welke ik voor mijzelf kan gebruiken om een overgang te symboliseren en zo van jongen naar man te gaan. Ik heb geen vaderfiguur gehad die mij bv heeft leren scheren. Dit was voor mij een pijnlijke en "bloedige" ervaringervaring. Toch voel ik een verlangen "iets" te moeten doen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Organiseer iets waar je al je volwassen talenten in kunt laten zien en waarin je onbaatzuchtig je omgeving laat genieten. Een knallend feest bijvoorbeeld.

Over die initiaties: die gaan in 'stukjes' denk ik. Door de loop van je leven maak je dingen mee die je afscheid laten nemen van stukjes van je kind-zijn. Bij mij waren dat b.v. een dierbare verliezen, een kind krijgen, je eerste huis kopen, je eerste baan krijgen, je rijbewijs halen, trouwen, je kinderen groter zien worden dan je zelf bent, enzovoorts. En een deel van je blijft altijd kind, dat is een van de dingen die ons van de dieren onderscheidt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Troost je, ik had wel een vader maar die had het niet in zijn hoofd moeten halen om mij te leren scheren en ik denk dat het ook nooit bij hem op is gekomen om het te willen ( niet alle vaders houden je hand vast en niet alle zonen zijn daar op gesteld).
Als je toch nog een soort van initiatie wilt kun je natuurlijk een kind maken, maar dit lijkt me niet de juiste manier.
Een beetje man blijft kind tot ver in het bejaardentehuis, dingen als motorfietsen kunnen daar bij helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik voor mijzelf en mijn vrouw moest gaan zorgen. Toen voelde ik mij echt man.
Daar voor ben ook wel het ouderlijk huis uit gegaan, als K.V.V.-er in militaire dienst, maar dat was toch minder heftig.

Toegevoegd na 1 seconde:
Ik bedenk me nu, dat het eigenlijk een paar maanden eerder was, toen ik een huis kocht....
13 jaar geleden
Bij mij was het de eerste stap uit mijn beschermde thuis.
Ik ging naar het buitenland omdat mij dat aantrok om eens te kijken hoe ik me zou redden met de taal en werk.
Daar werd ik pas volwassen omdat ik voor het eerst op mezelf was aangewezen. Ik kan dus niet weten wat jouw eerste stap was waarin je man werd. Misschien je eerste sekxuele ervaring?
13 jaar geleden
Een meisje wordt een vrouw, een jongen wordt een man als zij/hij verantwoordelijkheid neemt voor haar/zijn eigen leven. De enige initiatie die ik een mens in wording kan aanraden is op zichzelf gaan wonen. Daar word je heel volwassen van.

Toegevoegd na 1 seconde:
Kun je ook uitleggen hoe het komt dat je op je 43ste nog het gevoel hebt dat je "iets" om van jongen man te worden? Lijkt me rijkelijk laat.

Toegevoegd na 1 seconde:
"iets" moet doen, bedoel ik natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mezelf ook moeten leren scheren. Maar heb die behoefte om een overgangs moment te hebben nooit gehad. Je bent volwassen als je op je zelf kunt staan en voor je zelf kunt zorgen. Dat is per man verschillend. dat is het moment
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij het eerste antwoord van Dannis. Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen daden en beslissingen. Niet meer klagen, maar dragen.

Heeft een beslissing verkeerd uitgepakt? Niet naar alles en iedereen wijzen, maar naar jezelf kijken, zien wat je zelf eraan kunt doen, omarm het probleem en pak het aan. Me dunkt dat je dan voldoende initiatieven neemt.