Vallen deze straffen onder kindermishandeling?

Als kind kregen mijn zusje en ik regelmatig deze straffen:

-met je kleren onder de koude douche staan
-je mond spoelen met zeep
-billenkoek op schoot met de blote billen
-hoofd onder de koude kraan

Vallen deze dingen onder kindermishandeling?

3.7K

Antwoorden (1)

Ja, dit valt onder de categorie lijfstraffen, en dat is kindermishandeling.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Niet elke lijfstraf is kindermishandeling. Het meest bekende voorbeeld daarvan is de corrigerende tik (afgezien van de discussie wanneer de tik excessief geweld is).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@Thecis
Volgens mij is ook een corrigerende tik in Nederland bij wet verboden. "Kindermishandeling kan vele vormen aannemen. Onder lichamelijke kindermishandeling vallen alle vormen van lichamelijk geweld tegen het kind. Bijvoorbeeld slaan, schoppen, bijten, knijpen, schudden (van een baby) of het kind laten vallen. Ook de corrigerende tik valt hieronder. Deze is in Nederland sinds 2007 bij wet verboden. Wat kinderen ook doen, ze mogen dus nooit geslagen worden, omdat slaan iemand zijn waardigheid aantast." Bron: https://www.kinderrechten.nl/kinderrechten-vw/artikel-19-bescherming-tegen-geweld/
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Je zegt het zelf al: "sinds 2007" dus voor die tijd was de corrigerende tik geen mishandeling. Ikheb zo'n tik vaak genoeg gehad, maar ik ben niet mishandeld, omdat het toen geen mishandeling was...maar iemand die na 2007 diezelfde tik heeft gehad is wel mishandeld...of is dat van mij ook mishandeling, maar is dat verjaard?
Thecis
2 jaar geleden
@Oze
Hartelijk dank voor het laten weten. Ik wist niet dat het bij wet verankerd was. @Heervoldemort
Voor 2007 was de handeling niet verboden. Dus als het daarvoor is geweest, was het niet tegen de wet en dus niet strafbaar. Daardoor kan het gepleegde feit (als het voor 2007 plaats vond) ook niet verjaren. Want op het moment van plegen was het niet strafbaar.
Mocht je het wel als mishandeling hebben ervaren, kan het wellicht wel strafbaar gesteld worden. Dan kmo je namelijk in de discussie of het echt een corrigerende tik is geweest of dat het (excessief) geweld is geweest. Dat is wel voor die tijd strafbaar geweest.