hoe moet ik beginnen met seksuele opvoeding?

hoi,
ik ben (sinds het begin van het schooljaar)leerkracht van het 5e leerjaar en er is enke 1 klas 5 de leerjaar, nu moet ik maandag voor het eerst seksuele opvoeding geven aan de leerlingen, maar ik heb dit nog nooit gedaan. kan iemand mij soms helpen hoe ik hieraan begin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Powergen
12 jaar geleden
Ik neem aan dat dit belgië is?
Ritsuka
12 jaar geleden
www.sexwoordenboek.nl
www.sense.info
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag je collega's. Of lees een stukje van een verhaal voor waar liefde en lichamelijkheid in voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5e leerjaar. Hoe oud zijn ze dan?
Is dat dezelfde leeftijd als 5 Havo in Nederland? En hou oud ben jij? Want als het een 5 havo zou zijn dan kan je waarschijnlijk ook wel wat van hun leren..
Vooral omdat ze met meer zijn en andere bronnen hebben, niet perse betere bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5e leerjaar is groep 7
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groep 7 dus basisschool, dat is logischer.
Als je met 5 Havo nog voorlichting zou gaan geven is het een beetje mosterd na de maaltijd.

Antwoorden (5)

Alvast: heel veel succes gewenst.

Begin in ieder geval gewoon met de les zoals je altijd begint.
Ik neem aan dat jullie gewoon boeken hebben, en dat het een bepaalt hoofdstuk is? biologie denk ik?
Probeer vooral er zelf niet te zwaar aan te tillen.
Het is gewoon een "iets" een onderwerp wat te maken heeft met het mensenlijk lichaam, en daaromheen.
vertel kort iets over wat het hoofdstuk inhoud, wat ze kunnen verwachten, en of er (ja lach er niet om) ook practicum bij zit ja of nee (dat hadden wij in ieder geval wel, leren condoom omdoen enz.)
En wat die practicum inhoud.
Heel belangrijk: ga zelf niet lachen. dat is zo aanstekelijk, dan houdt het niet mer op.
Negeer alle opmerkingen uit de klas zoals; bah, ieuw, etc. etc. en natuurlijk ook het gelach negeren.

Nogmaals: doe alsof het een gewoon hoofdstuk is, uit de biologie, en ben zelfverzekerd, ga niet mee in het gerommel van de klas. Laat ze maar ff tieren, er even aan wennen.

als het niet uit een boek is, ga gewoon van start met wat er verteld moet worden (ik neem aan dat je wel weet hoe en wat?) laat ze vragen stellen, beantwoord ze serieus.

kort:
-negeer opmerkingen en gelach
-lach zelf niet mee
-doe alsof het een normaal hoofdstuk is
- en zelfverzkerd en go for it!

beetje veel herhaald misschien, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank aan iedereen voor de plusjes :D
Seksuele voorlichting is en blijft toch altijd wel een beetje een ongemakkelijke les, zowel voor sommige leerlingen als sommige leraren.

Je kunt twee dingen doen.
Of je doorbreekt meteen het hele taboe en begint uitgebreid en zonder schaamte te vertellen, dat zo opzich heus wel kan. Je moet er wel zeker van zijn dat je dit ook echt kan zonder je te laten afleiden door eventueel wat flauwe opmerkingen of gegiechel, want als je dit wel laat gebeuren krijgen je leerlingen door dat jij je er zelf ook niet erg gemakkelijk bij voelt en lok je daarmee misschien juist verkeerde opmerkingen uit.

De tweede optie is om rekening met deze ongemakkelijke sfeer te houden. Let wel op dat je ook bij deze optie zelf niet lacherig of iets dergelijks moet worden, houd het serieus.
Sommige leerlingen durven vragen niet hardop te stellen. Laat briefjes uitdelen en zorg dat iedereen daar een paar serieuze vragen opschrijft.
Verzamel alle briefjes en geef op een stuk of tien vragen op willekeurig gekozen briefjes antwoord, klassikaal. Ik vond dat heel fijn toen mijn leraar dit zo deed.

Succes, het lukt je vast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht kun je iets doen zoals in onderstaande link
(vanaf 1.10min)
12 jaar geleden
MrEinstein
12 jaar geleden
heel grappig filmpje ja, John Cleese weer opperbest
Je kan beginnen met de kinderen eerst hun vragen te laten opschrijven en deze aan jou te bezorgen. Laat ze het papier opvouwen, zodat hun vraag anoniem blijft.
Aan de hand van die vragen kan je lessen voorbereiden.
In het begin zijn de kinderen wat onwennig, maar als je het goed aanpakt, gaat dat snel over.

Heel behulpzaam om seksuele opvoeding te geven is
‘Het voortplantingsboekje’.
Dit boekje is een nieuwe lesmethode voor seksuele en relationele vorming.
De lessen bieden de leerkracht een oplossing om op een respectvolle manier les te geven over seks.

•15 lessen voor het 5de en 6de leerjaar
•seksuele en relationele vorming
•afwisselende werkvormen
•ondersteuning voor leerkrachten bij een niet evident onderwerp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin de les alsjeblieft niet met dia's van geslachtsdelen met SOA's! Dit deed mijn biologie leraar, nou, over condooms hoefde hij toen niet meer te beginnen want als we na die les ergens geen zin meer in hadden dan was het wel in seks ;)

Toch had die leraar ook wel zijn goede kanten, want het verdere verloop van zijn lessen heb ik als zeer goed ervaren.

Hij vertelde de dingen gewoon zoals ze waren, serieus maar ook met soms wat droge humor. Dit werkte perfect.
Hij stelde zich ook open. Niet in de zin dat hij over zijn eigen seksleven begon, maar wel dat hij er heel normaal over deed en zelfs een lacherige vraag over 'beffen' heel normaal en serieus beantwoorde. Wij als klas hadden toen echt het gevoel dat we met alle vragen serieus bij hem terecht konden.

Ik denk dat je met normaal doen het meeste bereikt.

En denk in jezelf eens terug aan je eigen pubertijd wanneer je daar voor de klas staat. Het IS voor pubers toch vaak een onderwerp om wat lacherig over te doen in de klas? Dat vond ik dan ook zo goed aan die leraar van mij, dat hij er af en toe een droog grapje tegenaan gooide. Dit beperkte hem niet in zijn geloofwaardigheid, want hij deed niet mee met het lacherige van de klas, maar liet daarmee ook wel weten dat hij begrip had voor onze lacherigheid.

Succes :) En probeer het als iets leuks te zien dat je deze jonge mensen wat voor kunt lichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha waarschijnlijk waren die dia's juist daar voor bedoeld, te vroeg seks hebben ;-) goed antwoord +