Hoe voed je een kind (incl. eerste woordjes) tweetalig op?

Ik en mijn vriendin willen ons zoontje Nederlands en Engels opvoeden omdat ik Nederlandse ben en zij komt uit NewYork(city). Maar raakt een kind niet in de war met twee talen als je hem dat leert? We willen niet dat hij het door elkaar gebruikt maar over een tijd bewust engels of nederlands praat. Hoe moeten wij dit GOED aanpakken? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de antwoorden hieronder zijn goed. Allebei consequent de taal spreken die hij/ zij het beste beheerst. Jij Nederlands en je vriendin Engels. als je kind peuter is praat hij tegen jou in het Nederlands en tegen haar Engels, als kleuter vertikt ie het ineens om Nederlands te praten, omdat ie door heeft dat jij best Engels kan! Jij praat immers ook Engels tegen je vriendin, de buren, de visite, school etc Meestal lijkt het in het begin dat hij wat later gaat praten, maar als hij eenmaal praat dan heeft hij een twee keer zo grote woordenschat. en leert later ook makkelijker een derde taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt! :) ja ik denk echt dat hij het later vertikt nederlands te praten, maar ik wil wel dat hij het goed onderhoudt. Ik heb 4 nog hele jonge zusjes (jongste 2, oudste 11) en die wonen in afrika. Maar zij kunnen helemaal geen nederlands meer en dat vind ik erg jammer. Ik wil niet dat mijn zoontje dat overkomt.

Antwoorden (11)

Nederengels zal je kind van jou leren en Englidutch van je vriendin. Spreek daarom zelf altijd Nederlands tegen haar/hem en laat je vriendin altijd Engels gebruiken. Onderling kunnen jullie spreken wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt! Maar ik kan later dan wel gewoon engels tegen hem praten of raalt hij dan helemaal in de war?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik deel deze mening. Als je kind beide talen goed beheerst kan hij/zij daarna zelf beslissen welke taal de 'hoofd' taal wordt. Als dat Engels is (aannemelijk, aangezien jullie in New York gaan wonen) dan kun jij uiteindelijk ook overgaan op Engels. Maar aangezien jij het best Nederlands spreekt, eerst alleen Nederlands blijven praten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt gerust zo af en toe Engels praten. (Behalve dan als jouw Engels heel belabberd is; je wilt het hem niet fout aanleren.) Dito voor je vriendin's Nederlands. Op een gegeven moment (eerder dan je verwacht) zal hij jouw engels gaan corrigeren. "No daddy, that's not how to say it." Bij mij wel ten miste.
Als je het goed wilt aanpakken is het belangrijk dat jij Nederlands tegen je zoontje praat en je vriendin Engels. Ieder praat dus tegen het kind in de taal waarin je je het beste kunt uitdrukken. Je moet dit heel consequent volhouden, dus niet zelf ook ineens Engels tegen hem gaan praten. Dit is voor je kind verwarrend.
Als je dit vanaf de geboorte, of in ieder geval zo vroeg mogelijk, doet, kan je kind beide talen leren.
Je kunt bijna niet voorkomen dat je kind de woorden door elkaar heen gaat gebruiken.
Sommige kinderen lijken zich wat trager te ontwikkelen, maar dit is slechts schijn. Als ze eenmaal gaan praten blijkt de woordenschat toch wel erg groot te zijn.

Codewoord is dus gewoon stug doorgaan en consequent zijn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke heel erg bedankt!! Ik zal daar echt op moeten "trainen" want mijn vriendin spreekt geen nederlands en dan vind ik het raar tegen hem in het nederlands te praten waar zij bij is maar het is voor een goed doel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat zal wel even wennen zijn. Leg het haar in ieder geval goed uit :D
Maar ja, je slaat wel 2 vliegen in 1 klap op die manier. Je vriendin zal ook sneller Nederlands leren spreken. De dingetjes die je tegen je kind zegt, zal ze snel begrijpen omdat dit vaak wel 'standaarddingetjes' zijn...
Leuk hoor! Je kind krijgt zo ook echt een voorsprong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ! Klopt dat het kind het best beide talen leert (als aparte talen) als jullie consequent jullie eigen moedertaal met het kind spreken.
Het bevordert trouwens de ontwikkeling van zijn taalcentrum en zal later ook veel makkelijker andere talen kunnen aanleren dankzij zijn tweetalige opvoeding. In het begin zal het kind beide talen door elkaar gebruiken, maar door consequent de juiste Nederlandstalige of Engelstalige versie te herhalen, leert het kind razendsnel. De hersenontwikkeling is ook beter, aangezien het leert dat voor eenzelfde ding meer dan één woord bestaat.
Rond de leeftijd van 5 jaar zal het inzien dat jij ook Engels verstaat, maar dan kan je uitleggen dat je met hem Nederlands wil spreken, zodat hij ook mooi Nederlands kan leren. Het kan zijn dat hij iets later begint met praten omdat hij in zijn kopje moet uitvissen hoe het allemaal in elkaar zit.
Chineessprekende kindjes beginnen bv. ook later met spreken omdat hun moedertaal zo moeilijk is. Fijn dat jullie hem tweetalig opvoeden ! (nu mee beginnen trouwens!) Succes !
Je zoontje zal waarschijnlijk op jonge leeftijd wellicht Nederlands en Engels door elkaar brabbelen, maar het leervermogen van een jong kind is ideaal om meerdere talen tegelijkertijd te leren. De beste optie is gewoon door thuis meertalig met hem te praten. De meest voor de hand liggende mogelijkheid is dat jij Nederlands met hem praat en je vriendin Engels. Door de talen te scheiden leert je zoon beide talen sneller en is er minder kans op het door elkaar praten van de talen. Ook kun je er voor kiezen om samen af te spreken in welke situatie je welke taal spreekt.

De moedertaal zal automatisch die taal zijn die hij het meeste hoort. Dat betekent dat als hij in Nederland opgroeit, naar school gaat, etc., het Nederlands als moedertaal zal leren, simpelweg omdat hij het overal om zich heen hoort en men op school Nederlands spreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke taal gaan jullie het meest praten? Als dat Engels is kun je je kind beter meteen Engels aanleren dan dat het over 9 maanden over moet stappen en helemaal in de war raakt omdat eten opeens food is geworden (bijv.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is nu nog klein maar ik wil het wel weten want dan kan ik alvast tegen hem praten in de "juiste" taal. Maar hij moet wel nederlands kennen want mijn familie woont nog steeds in nederland. Ik zal in ieder geval één taal moeten spreken tegen hem! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijven jullie lang in NY? Zo ja dan zou ik eerst Engels aanleren en dan later pas Nederlands. De meeste mensen hier kunnen wel Engels maar Amerikanen kunnen geen Nederlands.
Ik ben zelf ook tweetalig opgevoed. Mijn moeder sprak Nederlands met mij en mijn vader Italiaans.
Ik ben hierbij nooit in de war geraakt (maar dat kan ook per kind verschillen natuurlijk).
Het lijkt mij overigens wel verstandig om daar zo snel mogelijk mee te beginnen omdat een jong kind snel leert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf de wieg al ieder je eigen taal tegen het kind praten. Ik heb het van redelijk dichtbij meegemaakt. Kinderen gaan op die manier echt geen woorden door elkaar halen . Hooguit kunnen ze een woord te letterlijk "vertalen"naar de andere taal. Maar verder gaan ze er heel makkelijk mee om, midden in een verhaal tegen papa in het nederlands, gooien ze zo een engelse opmerking naar mama
Succes, laat je niet gek maken door mensen die denken dat het niet goed is voor het kind
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt! Maakt niet uit maar voor de duidelijkheid: wij zijn beide de mama :) We zullen dus gewoon beide onze "eigen" taal gaan spreken
anneliez
12 jaar geleden
O dat maakt mij verder ook niet uit hoor, zolang het kind weet tegen wie ze engels en tegen wie nederlands moet praten, is het allemaal ok
Ik zou zggen eerst Nederlands en later engels leren als het kind fatsoenlijk Nederlands kan en ook de andere vaardigheden dus rond groep 5. Want jah nederlands is wel de bekangrijkste taal in NL. stel je voor je kind zit in groep 3 en praat half Engels half Nederlands tegen de andere kinderen dat is niet de bedoeling natuurlijk... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste kunnen beide ouders vanaf de geboorte hun eigen taal gebruiken. Kinderprogramma's op TV of dvd's zijn ook een goed hulpmiddel om de andere taal te leren. Kinderen hebben absoluut geen problemen om de 2 talen te leren gebruiken en krijgen er ook geen achterstand door. Kleine kindjes zijn ongelooflijk flexibel.
Ik heb vele malen kinderen meegemaakt die 2-talig en zelfs 4-talig waren op 3 jarige leeftijd (beperkte woordenschat). In het kinderdagverblijf waar ik werkte waren vele Joodse kindjes. Zij spraken vaak Engels of Frans tegen de ouders, Nederlands tegen mij én dan leerden ze nog Hebreeuws in het weekend. Er was zelfs één kindje dat dan nog Russisch sprak tegen haar baboesjka (oma). Ze spraken steeds de juiste taal tegen de juiste persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben twee kinderen. Onze dochter is 5 en onze zoon is 2,5. Ik ben zwanger van ons derde kindje.

Mijn man en ik spreken Engels tegen elkaar.
Ik spreek Nederlands met de kinderen. Mijn man spreekt Arabisch tegen de kinderen.

Mijn beide kinderen spreken op dit moment drie (3) talen en daar ben ik maar wat trots op....

Ik ben wel erg consequent.
IK spreek Nederlands tegen de kinderen. HIJ spreekt Arabisch tegen de kinderen.

Soms weten zij bepaalde woorden niet en gebruiken zij alle talen door elkaar. Maar dat is helemaal geen probleem.

Dat lost zichzelf op.

De kinderen ontwikkelen een bijzonder taalgevoel op.

Sterker nog; als ik Arabisch zou spreken tegen de kinderen (wat ik dus niet doe). Leer ik het hen verkeerd aan, mijn uitspraak is niet zo goed en mijn grammatica ook niet. Dus ik spreek alleen maar Nederlands.

Soms praten mijn kinderen en ik ook Engels samen.
Af en toe lees ik boeken in het Engels.

Daarnaast kijken mijn kinderen ook naar Engelse films (zoals Madagaskar en Surf's up).

Misschien dat jouw kindje in het begin "iets" achterblijft in zijn taalontwikkeling (in de begin jaren) maar dat betaalt zich later terug.

Ze krijgen er een talenknobbel van.

Mijn kinderen kunnen heel goed schakelen tussen de 3 talen. Zo heb ik veel Engelse vriendinnen (incl kinderen) en met hen spreken zij Engels.

Dat gaat PRIMA.. GEEN ZORGEN MAKEN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij voeden onze zoon niet echt tweetalig op, maar hij kijkt wel alle films en kinderseries in het engels. Hij spreekt nu (4 jaar) een aardig woordje engels, kent alle dieren, kleuren, cijfers en dat soort dingen in het engels.

Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar ik verwacht dat hij als hij 5-6 jaar is zich toch al redelijk zou moeten kunnen redden in het engels, zonder dat we daar echt extra moeite voor hebben gedaan (afgezien van engelse boekjes voor het slapen gaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij voeden ons zoontje ook tweetalig op (Fries en Nederlands) We spreken beide talen en benoemen de dingen ook in 2 talen. We hebben ook boekjes in het fries en Nederlands, we kijken kindertelevisie in Nederlands en fries. Hij ging ook naar een tweetalige peuterspeelzaal. Eerst maakte hij er wel eens een mengelmoesje van maar al snel wist hij het te scheiden. Hij is nu 4 en spreekt goed Nederlands en fries. Niet te bang zijn en het gewoon doen. Tweetaligheid is iets heel moois en daardoor leren ze sneller een 3de of 4de taal. Mijn zoontje spreekt ook al wat engels.