Wat is een goede leeftijd om een kindje te krijgen?

M'n moeder is 38 en ze wilt nog graag een baby, terwijl ze al 3 kinderen heeft. Ik denk niet dat het goed voor haar is mede door haar overgewicht en hoge bloeddruk.. En ik heb gewoon GEEN zin in een klein kindje! Is het wel gezond als ze er nu nog een neemt en wat is de beste en gemiddelde leeftijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me dat die keuze vooral aan je moeder is, niet aan jou.
Mijn moeder was 41 toen ze mij kreeg, niks aan de hand.

Het beste antwoord

Een zwangerschap bij een obese vrouw behoort tot de hoogrisico-zwangerschappen en ook de bevalling houdt risico’s in.

Vandaar het belang van informatie en sensibilisatie van de zwangeren die te kampen hebben met overgewicht of met obesitas. Zowel bij overgewicht als obesitas heeft het lichaam naar verhouding een te grote vetmassa.

Risico's van obesitas op de zwangerschap en de bevalling:

De zwangerschap van een obese vrouw behoort tot de hoogrisicozwangerschappen. De mogelijke risico’s kunnen zich zowel manifesteren gedurende de zwangerschap als tijdens de bevalling, alsook postpartaal. De complicaties kunnen zich zowel op moederlijk als op foetaal vlak voordoen.

Reeds bij matig overgewicht voor de conceptie is de kans op maternele en foetale aandoeningen verhoogd. Bij duidelijke obesitas is het risico uiteraard veel groter.

Bij matig overgewicht is de risicofactor op het ontwikkelen van zwangerschapsdiabetes 1,8 tot 6,5 keer groter, bij obese factor is de risicofactor 1,4 tot 20 keer groter. Zwangerschapsdiabetes is een vorm van diabetes die zich gedurende de zwangerschap ontwikkelt.

Feit is ook dat hypertensie (hoge bloeddruk) bij obese patiënten moeilijk medicamenteus te behandelen valt.

Tevens is je moeder geen 28 meer maar 38. Als ik een arts was, zou ik het denk ik afraden, even afgaande op de weinige info die ik nu heb.

Misschien moet je een gesprek met je moeder aangaan over het feit, dat je informatie hebt ingewonnen, en je je zorgen maakt om haar gezondheid. Er zitten toch aardig wat risico's aan. Daar komt nog bij, als het kind net gaat puberen, glijdt zij net zo hard de overgang in. Met een beetje pech valt die helemaal verkeerd. Misschien moet je moeder wat meer "vooruit" denken. Tijdens de zwangeschap, zal ze nog meer aankomen, waardoor ze zich niet prettig zal voelen. Daarna zou het er ook weer afmoeten, maar ze heeft nu ook overgewicht, dus dat zie ik niet gebeuren.

Een zwangerschap wensen kan ook een psychische oorzaak hebben. Door het niet meer voor zichzelf kunnen zorgen (ik kan niet meer afvallen, motivatie weg enzv.) zoekt men "iets" of iemand anders om voor te zorgen. En met de zwangerschap als "excuus" kan ze de komende tijd "dik" zijn met en goede reden.

Heel veel succes meis....ik sta geheel aan jou kant! Waar begint ze nog aan, zou ik bijna zeggen.

Toegevoegd na 24 seconden:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1416
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

mijn moeder kreeg mij ook toen ze 38 was, ze had alleen geen overwicht maar hoge bloeddruk kun je iets aan doen.
dus ik zou zeggen als het kan met geld en haar overgewicht, waarom niet?;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn moeder was 40 toen ik werd geboren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk dat is nou echt serieus antwoord die verdient echt een plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha dankje
15??! Nee zo ongeveer in de twintig. Maar 38??! Gaat dat niet wat te ver? Maar ja ik las inde krant ook een moeder van 67 nog een kind heb gekregen dus verder bemoei me ik er niet mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ouder de moeder, hoe meer kans het kind loopt om geboren te worden met het syndroom van down.

Dus als je moeder al 38 is zal je nieuwe broertje/zusje relatief gezien veel kans hebben om geboren te worden met het syndroom van down.

Als je moeder een stabiele omgeving heeft en voor een 4de kind genoeg financiele middelen heeft en genoeg tijd kan vrij maken lijkt het mij geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
38 kan nog best, het wordt alleen wel wat lastiger en de kans is wat groter dat het langer duurt voor ze zwanger wordt en de kans is ook iets groter dat ze een gehandicapt kindje krijgt en complicaties tijdens de zwangerschap.

Als jouw moeder nog een baby wil, is dat niet iets waar ze jouw mening over hoort te vragen. Dat is tussen haar en haar partner. Je hebt er eigenlijk geen drol mee uit te staan. Ik kan me voorstellen dat je er een mening over hebt, maar hou die maar beter voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat jij dit niet ziet zitten en dat je argumenten probeert te zoeken om het af te raden. Misschien denkt je moeder ik nader bijna de 40 en nu kan het nog. Dit is toch haar keuze die ze maakt samen met de vader.Qua leeftijd kan het prima er zijn nog zat vrouwen de na hun 40e een kind krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
38 is tegenwoordig een zeer acceptabele leeftijd om nog een kind te krijgen.
Mijn moeder was 42 toen ik 48 geleden werd geboren.
Het enige nadeel voor mijn was dat ik mijn ouders op een vroege leeftijd kwijt was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zus heeft op haar 44e nog een kind gekregen gezond en wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn beide oma's ook (2 x nummer 11), daarna hield het op. praise the lord ;-)
Mijn moeder kreeg nog een kind toen ze 40 jaar was . En dat kind is helemaal goed geboren enz.
Maar het ligt natuurlijk ook aan leefomstandigheden van je moeder .

Succes met het maken van de beslissing !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn ook moeders van 50 of ouder (niet dat dat goed is) maar dan is 38 helemaal niet zo oud hoor!
de gemiddelde leeftijd waarop nederlandse vrouwen zwanger worden is 29, maar dat stijgt nog steeds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28 dan heb je alles op een rijtje want dan heb je waarschijnlijk als je diplomas al en kun je meteen werk zoeken zodat je kind goed kunt verzorgn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af of je het voor jezelf geen goed idee vind om nog een broertje of zusje te krijgen, of dat je het voor je moeder een slecht idee vindt dat ze nog een kind krijgt...

38 jaar is op zich helemaal geen abnormale leeftijd om een kind te krijgen.
Zeker als het niet het eerste kind is.

Overgewicht en hoge bloeddruk hoeven op zich geen zwaarwegende risico's te vormen, tenzij de aanstaande moeder goed onder controle blijft van de artsen.
(ik weet natuurlijk niet hoe zwaar je moeder is, en hoe groot haar bloeddrukprobleem is)
Het hoeft echt niet ongezond voor je moeder te zijn om nog een kind te krijgen.

Wist je dat bijna 11% van de Nederlandse vrouwen hun EERSTE kind krijgt na hun 35e?
De gemiddelde leeftijd waarop Nederlandse vrouwen een kind krijgen is 32, overigens.

Als er geen financiele problemen zijn en je moeder goed in staat is om voor 4 kinderen te zorgen, is er geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik jouw vraag las.
Ik heb gewoon GEEN zin in een klein kindje!". Tjongejongejonge!
Ik kan me jouw gevoel hierover best voorstellen hoor! Jij bent al 16, je moeder is dan druk met de baby i.p.v. met jou/jullie, een huilend kindje in huis, misschien ook 's nachts, je bent bang dat je moet oppassen, luiers verschonen enz.
Maar toch ligt de beslissing bij jouw ouders en niet bij jou. En op je 38ste kun je nog prima een baby krijgen, geen enkel probleem! De gemiddelde leeftijd ligt lager, zo rond de 29 jaar.
En als dat kleintje er eenmaal mocht zijn: waarschijnlijk vind je het dan geweldig en heeft het 2 moeders. (of meer, heb je nog zussen?)
Als het je moeder lukt om zwanger te worden, probeer dan toch maar een beetje blij voor haar te zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh, de moeder heeft overgewicht en hoge bloeddruk....
Leeftijd maakt niet veel uit mijn moeder was 35 en m'n vader 40 toen ik geboren werd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede leeftijd om een kindje te krijgen is de leeftijd waarop een koppel dat beslist.

Ben je echt bezorgt om je moeder haar gezondheid of heb je een beetje angst dat er dan een einde komt aan je onbezorgde leventje? Ben je bang dat je ouders op jou een beroep gaan doen om te helpen en om te babysitten?
Dat jij geen zin hebt in een klein kindje, dat is helemaal jouw probleem. Je ouders zullen wel perfect weten waar ze mee bezig zijn.
Trouwens, er bestaan ook nog artsen. Die zullen wel waken over de gezondheid van je moeder.
En weet je wat ik denk? Als dat kleine hummeltje op een keer naar jou lacht, dan zal je hartje wel smelten. Want zo'n kleintje is niet enkel kommer en kwel, hoor. Het brengt ook veel liefde en plezierige momenten met zich mee :)