Het is, denk ik, een kwestie van mode. Het zou kunnen dat religie daarbij van invloed is (geweest) want bij sommige geloofsgemeenschappen zal men het haar van vrouwen helemaal niet knippen.
Maar zo'n 20 jaar terug droegen heel veel mannen een paardenstaart en in de barokke tijd hadden mannen dat ook. (of pruiken met een staartje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

omdat lang haar meisjes erg goed staat. jongens staat het vaak ook goed, alleen geeft lang haar meer gedoe. jongens zijn nogal lui en hebben daarom liever kort haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom hebben jongens meestal kort haar en meisjes lang haar?

Eigenlijk hebben mannen eeuwenlang lang haar en lange baarden gehad. In de Romeinse tijd waren er voor het eerst mannen met korte haren. In het leger moesten de mannen hun baard afscheren en hun haren kortknippen. Zo konden tegenstanders niet aan hun haren trekken tijdens de gevechten.

Handig
De Romeinen veroverden een groot gedeelte van de wereld en verspreidde daarmee het korte haar voor mannen. Voor veel volken werd kort haar gezien als beschaafd. Daarnaast bleek het voor meer beroepen handig te zijn om kort haar te hebben. Het zat nooit in de weg en werd minder snel vies!

De korte haardracht werd overgenomen door de Christenen, die zich vervolgens over de hele wereld verspreidden. In kolonies werd de inheemse bevolking geleerd om de westerse normen en waarden over te nemen. Want in de meeste culturen hadden de mannen gewoon natuurlijk lang haar.

Lang haar
Natuurlijk zijn er nog steeds culturen en volkeren waar mannen lang haar hebben. In Nederland was het in de jaren zeventig in om lange haren te hebben als man. En trouwens, vrouwen hebben tegenwoordig ook kort haar. Alles mag nu gewoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lang haar is een sieraad voor de vrouw en voor de man weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien ook als een onderscheidingsteken van man en vrouw, ja voor de vrouw is langhaar een sierraad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mode..alsmede algemene ongeschreven regels, 'wetten' zorgen hiervoor. Let op..géén echte wetten dus.

Toch kent de geschiedenis ook periodes waarin de mannen uitsluitend langharig waren en een min of meer vrouwelijke indruk maakten.

Bekend is de uispraak van een kapitein die, samen met zijn stuurman, personeel aanmonsterde dat hij absoluut géén kortharig tuig op zijn schip zou dulden.

Ook zijn er periodes geweest dat mensen kaalhoofdig door het leven gingen. Wellicht moesten gaan.

Dit was doorgaans het gevolg van een algemene luizenplaag.

Haren weg is luizen weg..dacht men.

Lange haren bij meisjes en vrouwen, doet echt vrouwelijk aan en..de meeste mannen, waaronder ik zelf, vinden dat erg mooi staan bij de dames.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn we zo gewend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt omdat God dit heeft "ingesteld"
In de Bijbel staat dat het haar een sierraad van de vrouw is. Je onteerd het hoofd van een vrouw als het geschoren wordt, (dus kort haar).
Als de man het haar lang laat groeien is het een oneer van de man. Lang haar voor een vrouw is een teken van onderdanigheid en de vrouw staat onder de man.
De Bijbel zegt ook dat het een teken is van geslachtsonderscheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig veranderd dat ik zie ook jongens met lang haar en meisjes met kort haar.

Maar het werd gezien als een sieraad