Is het zinvol te sparen voor je kind?

Ik heb een rekening geopend voor mijn zoon van nu bijna 7 maanden oud en spaar 15 euro per maand voor hem. Wat zouden jullie doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dit jaar komt er een enorme som geld voor mij vrij, dit heeft mijn vader voor mij gespaard/belegd sinds ik een baby was.
Hier ben ik echt verschrikkelijk blij mee, ik ben nu 21 en wil een huisje kopen of huren, dus het is heel erg welkom.

Wat ik bedoel te zeggen is: spaar flink door voor je zoontje! Het is een stukje zekerheid voor in de toekomst.

Er zijn spaarrekeningen waar je het geld voor bepaalde tijd kan vastzetten, dit heeft mijn vader voor mij gedaan, bij dit soort spaarrekeningen is de rente meestal hoger.

Mijn vader had het zo gepland dat er twee keer een bedrag vrijkwam.
Een keer toen ik 12 was, een kleiner deel, - heel handig, je gaat naar de middelbare school en je hebt dan ineens veel nodig; boeken, kleding, etc -, en het grotere deel krijg ik dus dit jaar, nu ik 21 ben en op het punt sta op mezelf te gaan wonen.
Dat is zeker aan te raden, dus.

Zoek goed naar de spaarrekening met de hoogste rente en zet je geld daar op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Doorgaan. Daar gaat ie later heel veel plezier van hebben als ie gaat studeren.
13 jaar geleden
Wel als je het goed doet.
Ik heb 15 jaar lang voor mijn dochter gespaard met Koersplan van Aegon. Wat nu vrij komt is nog minder dan mijn eigen inzet!!!! Als ik het in een oude sok had gestopt had ik mijn geld nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laatst was in Kassa een item hier over
je moet wel in de gaten blijven houden of de rente waarmee je gelokt wordt ook hetzelfde blijft of wordt verhoogd
en niet zoals vaak schijnt te gebeuren verlaagd wordt
want dan kun je net zo goed een potje neerzetten en daar het geld in stoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nadeel is dat je zo'n potje waar je heel makkelijk bij kunt, vaak stiekem toch mee op maakt.
Natuurlijk moet je daarmee doorgaan. Studeren wordt in de nabije toekomst al duurder en dat zal er daarna niet beter op worden. Misschien worden de beurzen wel helemaal afgeschaft, omdat het onbetaalbaar is geworden tegen die tijd. Dit is overigens niet te hopen, maar we weten het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het zelfde doen...
En je kindje heeft dat lekker mee genomen. Misschien kan die dan een jonge ondernemer beginnen.
Goed idee.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las een keer dat een kind in de eerste jaren van zijn leven véél meer geld kost dan later als het naar school gaat of studeert, en dat je dat geld dus in de eerste jaren veel harder nodig hebt. Dus als het nu lastig is om te sparen, is het onnodig om dat per se te willen, je zit nú in de dure jaren, sparen kan altijd nog, het gaat toch goedkoper worden.
Dus als het lastig is om te sparen nu, zou ik het gewoon laten zitten, en het later doen als je meer geld over hebt.
Maar als je het geld nu niet nodig hebt: waarom niet?

Toegevoegd na 41 minuten:
Waarom het hebben van kinderen in hun jonge jaren zoveel meer geld kosten dan later:
Luiers zijn superduur, en katoenen luiers zelf wassen is natuurlijk veel goedkoper, maar daar komen veel ouders niet aan toe.
De eerste jaren van hun leven groeien ze enorm snel, waardoor je veel vaker nieuwe kleren voor ze moet kopen dan op een wat latere leeftijd.
Één van de ouders moet stoppen met werken, wat veel geld 'kost', en anders moet het kind naar dagopvang, wat enorm veel geld kost.
Daarnaast heb je nog alle dingen als de spullen voor de babykamer, een kinderwagen, een autostoeltje, het kindveilig maken van je huis...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleintjes hebben bijna niks nodig. Een warm bedje, een goed lopende tiet, aandacht en een schone luier op z'n tijd... That's it. Ouders hebben dingen nodig, babies niet. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn toevoeging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al die dingen die je noemt zijn relatief en afhankelijk van de smaak van de ouders, behalve misschien het stoppen met werken. Maar ook daar is meestal wel een mouw aan te passen als je het echt wil. Luiers: als je de aanbiedingen een beetje in de gaten houdt ben je onder de 10 euro per week gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk is het afhankelijk van hoe luxe je het wil, maar dat blijft het hele leven zo.
Feit is gewoon dat er veel meer dingen moeten worden aangeschaft dan later. En daarvoor maakt het weinig verschil of je het tweedehands koopt en zo weinig mogelijk, of veel en luxe.
Er is gewoon veel nodig als ze nog zo jong zijn. De jaren daarna zijn gewoon veel goedkoper, dus dan is het verstandig om dán te gaan sparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het allemaal al duur zat. En een ouder die wil stoppen met werken kan niet, ik ben namelijk al alleen. De "vader" is slechts donor geweest en heeft geen rechten of plichten. En kinderopvang is heel duur maar ik krijg flink wat van de staat zodat ik toch nog 4 dagen kan blijven werken en een redelijk deel van mijn inkomen kan behouden voor levensonderhoud.
Maar heel fijn dat jullie meedenken en overal over nadenken!!
Dat is zeker zinvol. Als je nu het geld kunt missen , het opzij kunt leggen en er af kunt blijven, heb je straks, als je
het misschien hard nodig hebt, een potje.

Ik ben zelf nogal van het potjes maken, mijn kinderen hebben alle 3 een automatische spaarrekening waar ze niet bij kunnen maar die wij gebruiken voor onvoorziene grote kosten (zoals b.v. het dyslexie-onderzoek van onze jongste, €900,-) Over die uitgaven hoeven we dan ook geen 2 x na te denken en dat vind ik prettig.

Als ze straks gaan studeren en ze moeten collegegeld gaan betalen, komt het helemaal goed van pas. En als ze niet gaan studeren, is het een mooi potje voor als ze op zichzelf gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Je moet welk goed uitdoktoren wat voor een type rekening je wilt. Vaak kan je belastingtechnisch slim sparen, op een manier dat het niet onder je vermogensbelasting gaat vallen.

Als je dan de rekening doorgeeft aan ooms en tantes, kunnen die allemaal een bedragje voor verjaardagen etc storten. Ook eventuele erfenissen kunnen zo leuk in een potje komen, welke vast staat tot 18 of 21 jaar.

Ik zou je rekening NIET aan andelen koppelen. Dan loop je dus een risico dat er meinder geld op de rekening dan je er in gestort hebt. Een gewone spaarrekening geeft al snel minder rente dan de inflatie als het zo door gaat. Staatsobligaties zijn wellicht wel een goede onderpand. Of een spaarrekening met ene hoge vaste rente, minimaal 3.5 procent.

Een startpunt: http://sparen.startpunt.nl/s/kindersparen/a/1/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dat doen als het kan.
Het onderstaande is alleen bedoeld als dat van toepassing is.

Heb je gaten zoals bij postorderbedrijven of rood staan, gooi die dan eerst dicht en probeer meer de tering naast de nering te zetten.
Ik ken mensen die voor hun kinderen sparen maar zelf zowat 20 % rente betalen voor de aanschaf van de kinderkamer via een postorderbedrijf, omdat ze geen geld hadden dit in een normale winkel te doen (geen kredietfaciliteiten meer)
Gooi dus eerst die gaten dicht en spaar dan consequent.
Loopt het helemaal fout op enig moment, schroom dan niet het geld van je kinderen TIJDELIJK te LENEN en zo spoedig mogelijk weer terug te storten.
Daarmee bespaar je tot wel 18% rente.
Daarvan kun je de schuld naar je kind sneller inlossen.
Wees hier wel integer in, anders gaat je dat verwijten opleveren. betaal ook de rentevergoeding op de kidsrekening, doorgaans 2.5%
Ga dus sparen voor je kinderen als dat kan, los eerst je eventuele dure leningen af.
Kinderen hebben veel minder aan door schulden gestresste ouders dan ontspannen ouders die samen met hun kleintjes een fantastische tijd (kunnen) hebben.
Ze zijn zo snel groot, geniet van elkaar!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel goed en zinvol om nu al te sparen voor je zoontje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker mee doorgaan.
Het bedrag automatisch laten overschrijven.
Af en toe de rente checken en misschien overmaken
op een andere rekening met meer rente.
Als je niets spaart heb je ook niets.