Ik ben 16 jaar oud en krijg 60,- kleding geld, is dat goed of heb ik recht op meer?

Ik ben 16 jaar oud en krijg 60,- per maand voor kleren
Mn moeder ontvangt 243,- kindergeld per maand omgerekent is dat 81,- per maand
Heb ik nog recht op die extra 21,- per maand?

En als ik een of 2keer per maand iets leuks wil gaan doen zoals bioscoop of terrasje, moet ik dit zelf betalen terwijl mn vader elke maand alimentatie voor mij overmaakt aan mijn moeder
Heb ik ook recht op iets hiervan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.6K
Utrecht
7 jaar geleden
Krijg je ook te eten van je moeder? Betaal je ook mee in de vaste lasten (huur, TV/internet, gas-water-licht, etc)? Of is dat de €21?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kinderbijslag is voor je ONDERHOUD, schat, niet voor jou om vrij te besteden. Daarvan moet je worden gevoed, gewassen, gedouched, verschoond, verwarmd, ge-entertained, vervoerd, de hele rambam. Op je zestiende zou je toch beter moeten weten ???
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je thuis woont en niets hoeft bij te dragen is 60,- € ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jij hebt één recht en wel het aanrecht in de spoelkeuken van een restaurant alwaar jij voor al je leuke pleziertjes ZELF het geld daarvoor gaat verdienen maar gezien je algehele houding zal je wel nooit worden aangenomen. Je dreigt een schaamteloze sombere toekomst in te gaan als je niet wat aan attitudedeformatie gaat doen... het is nog niet te laat...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen: "Daarvan moet je worden gevoed, gewassen, gedouched, verschoond, verwarmd, ge-entertained, vervoerd," EN (duchtig) OPGEVOED worden...!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hahaha, ja maar dat opvoeden ZELF hoeft niet per se geld te kosten ; dat kost alleen heel veel liefde, aandacht en tijd. Al weet ik dat het ook op dat gebied voor veel kinderen helaas armoede is :-(
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met hierboven geschrevene. Daarbij lijk je me bijdehand genoeg om werk te zoeken, dan kun je iets bijverdienen en bijdragen in de verdere kosten die jouw inwoning kosten. Naast kleding (waar je dus al een behoorlijk percentage van de kinderbijslag voor krijgt!) wordt er namelijk onder andere voor je betaald:
- eten en drinken
- gas, water en licht
- evt tv, internet (en vast bellen)
- (gemeentelijke) belastingen
- schoolgeld
- *vul zelf maar in* Je wordt dus royaal bedeeld hierin!
En als je het er niet mee eens bent, vraag je toch Je kost namelijk buiten kleedgeld om zelfs nog meer als 81 euro! De alimentatie die je vader daarvoor betaalt komt hierin iets tegemoet, maar zelfs dat wordt doorgaans krap berekend. Als je meer wilt zul je dus echt aan het werk moeten!
Dan weet je gelijk wat geld waard is. Dat is je recht, inzicht in de waarde van geld
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zie website:
https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kennelijk vind jij het bedrag wat je krijgt te weinig. Misschien kun je hierover met je moeder in gesprek? Wil ze niet meer uitgeven of heeft ze niet meer te besteden? En wat kan je zelf doen om wat meer geld te verdienen? Een goede ouder zijn zit 'm niet in hoeveel je kunt of wilt besteden aan zaken als kleding en extraatjes voor je kind. Wat denigrerend om dit te zeggen! Iedere ouder die zijn kind liefde, aandacht, een warm thuis, een volle buik en kleding geeft is in mijn ogen een goede ouder. Ongeacht of hier €150 of €25 budget voor is!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kreeg totdat ik uit huis ging €7.50 per maand en alles werd voor mij betaald.. Dus €60 vind ik best een heel bedrag.

Antwoorden (3)

Je hebt om te beginnen al helemaal nergens recht op, behalve op het gevoed en gekleed worden door / op kosten van je ouders. De ene ouder kan nu eenmaal meer kleed/zakgeld / contant geld missen dan de ander, en het hangt er ook maar helemaal van af wat je van dat kleedgeld moet doen. Moet je bijvoorbeeld ook je eigen jassen, ondergoed, tassen, gymkleding, zwemkleding en sokken er van betalen, dan heb je natuurlijk meer "nodig" dan wanneer je alleen modieuze bovenkleding hoeft aan te schaffen.

Maar ook dan hangt het maar helemaal af van wat je ouders KUNNEN missen. Een goede vriendin van mij heeft zes kinderen en één minimumsalaris; het begrip "zakgeld" is daar echt een volslagen onbekend en onmogelijk fenomeen, waar mijn kinderen inderdaad rond de 60 euro krijgen en daarvan alleen "plezierkleding" hoeven te kopen - en natuurlijk overige "zakgelduitgaven". De kinderen van mijn vriendin zijn dus eigenlijk afhankelijk van hun eigen bijbaantjes willen ze vrij te besteden geld hebben.

Het bedrag dat je noemt is een alleszins redelijk gemiddelde. Zelfs als je daarvan ook bijvoorbeeld jassen en schoenen moet halen ; kleedgeld is ergens ook om te leren sparen. Wil je meer ; neem een krantenwijk. ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Als je vindt dat je nu krap zit, kan je later met geld om gaan. Dat leer je op dit moment. Je mag je moeder dankbaar zijn. Overigens zouden mijn kinderen hier blij mee geweest zijn, ze hadden aanmerkelijk minder en zagen er altijd leuk uit. Maar....ze waren inventief en hadden alle vijf een bijbaantje
Plus Marleen !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier gaat ook een HEEEEEL groot deel van het "kleedgeld" na een paar maanden in natura naar de drie - net effe jongere - dochters van mijn vriendin hoor ; zo goed als nieuw en vaak weinig gedragen. Haar drie zoons kan ik helaas niet helpen ; mijn man loopt het liefst 20 jaar in dezelfde kleren :lol:
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus! +
Allereerst: je hebt nergens recht op. Wat je krijgt, is een gunst. Wel moeten je ouders je levensonderhoud betalen.

Op internet is te vinden (NIBUD), in een artikel uit 2013, dat kinderen van 16 in dat jaar tussen de eur 50.- en eur 60.- kleedgeld kregen. Dat is echter geen norm, want die is er niet. (Ik vind het overigens erg veel...). Zelfs rekening houdend met wat inflatie zit je nog binnen die marge.

Toegevoegd na 3 minuten:
En een bioscoop of terras (2x pet maand zelfs, ik haal met moeite 1x per jaar de bioscoop) is zeker te betalen door een bijbaan te nemen als bijv. krantenbezorger of vakkenvuller.
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus! +
In de instelling voor jeugdzorg, waar ik werk, krijgen jongeren van jouw leeftijd maar 36,50 euro kleedgeld per maand. Jij zit daar riant boven. In een gezin dat ik ken, is het armoe troef; daar krijgen de kinderen slechts 15 euro kleedgeld per maand, wat echt erg weinig is. Toch beklaagt zich geen enkel kind, want ze weten dat hun moeder het zwaar heeft om rond te komen. De kinderen zijn heel creatief in het ontdekken van koopjes geworden. Een vaardigheid waar ze hun leven lang profijt van zullen hebben.
Je weet toch dat het leven erg duur is? Die alimentatie van je vader gaat op aan eten, drinken, verwarming, stroom, onderdak, meubels, witgoed zoals een wasmachine, verzekeringen enzovoort. Grote kans dat je moeder veel minder dan die 60 euro per maand aan kleedgeld voor zichzelf kan uitgeven.
Daar zul je net als ieder ander, die graag geld uitgeeft voor niet-noodzakelijke dingen, toch moeten leren zelf wat geld te verdienen.
Wist je dat in het niet al te verre verleden de kinderen hun volledige (!) inkomsten afdroegen aan hun ouders, zodat het gezin financieel de kop boven water kon houden? Kleedgeld en zakgeld waren compleet onbekende begrippen. Zo ook een eigen kamer, leuke meubels en uitgaan.

Maar dat is niet waarom ik je vraag nog zo laat beantwoord. Uit je vraagstelling blijkt dat er iets bij jou thuis niet goed gaat. Jij meent recht te hebben op geld van je ouders. Alsof zij verplicht zijn jou een bepaald bedrag te betalen en jou anders onrecht aangedaan wordt. Dat geeft aan dat de relatie die jij hebt met jouw ouders verre van goed is. Je ziet hen niet als autoriteit, waar jij veilig bent, maar als beheerder van jouw goed dat jij hen afhandig moet zien te maken. Wat een ongezonde en akelige situatie is dat!
Wellicht probeer je met materiële zaken in te halen wat je op emotioneel vlak te kort bent gekomen? Sommige jongeren worden zo omdat ze gewoon grondig verwend zijn en dermate slecht opgevoed, dat ze met 16 jaar nog niet in staat zijn rekening te houden met hun ouders en verder te kijken dan hun neus lang is. In beide gevallen kan hulp geboden worden door instellingen voor jeugdzorg en maatschappelijk werk in jouw woonplaats.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ niet kort maar wel een krachtig antwoord
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+prima leerzaam antwoord