Krijg je van duimzuigen echt scheve tanden?

Of misschien niet persee scheef. Maar tast het wel je tanden aan? Kan het de oorzaak zijn van een beugel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (16)

Ja! Door duimen duw je tegen je voortanden aan, de kracht die je er (onbewust) tegenaan zet duwt je tanden scheef. En ja, dan kun je dus later aan de beugel moeten gaan. Wanneer je je tanden weer recht wil hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, zeker wel. Een vriendin van mij heeft wel 20 jaar geduimd en haar tanden staan ondanks dat ze gebeugeld heeft, hartstikke scheef...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou en of, vooruitstekende tanden, en die moeten dan later weer met een beugel worden gecorrigeerd.
Het hangt er weer een beetje vanaf, op welke manier het kind duimt (of de volwassene, er zijn ook volwassen duimzuigers). Of ze de druk van de duim tegen de tanden leggen, of uitsluitend met de duim tegen het verhemelte duwen.
Maar meestal heeft het een negatief effect op het gebit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, niet van een keer. Maar op een moment bij lang duimzuigen staat het scheef
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duimzuigen hoeft niet per definitie de tanden aan te tasten, maar het vergroot wel de kans daarop. Als een kind na zijn/haar derde duim blijft zuigen is de kans op gebitsschade groot.
Om zijn gebit de kans te geven zich nog spontaan te corrigeren, moet je kind vóór de leeftijd van 3 jaar ophouden met duimzuigen.
Duimzuigen kan inderdaad de oorzaak zijn dat een kind een beugel moet.

Zelf hebben alle drie mijn kinderen geduimd. Toch was er één die geen beugel hoefde. Hij had (en heeft nog steeds) een prachtige rij tanden die keurig recht en zonder overbeet in zijn mond staan.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welke bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps!
Maar hij staat er inmiddels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Ja het duimzuigen heeft invloed op het krijgen van wel of niet een beugel.
Kijk maar op de site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijzonder. als klein meisje heb ik heeeeeel lang geduimd. Mijn kinderen ook, alleen maar die duim in de mond, soms zelfs op school. Ik heb het hier over een periode van meer dan 10 jaar!
En o wat een wonder, geen beugel, ik niet en mijn kinderen ook niet. Allen een prachtig gebit, niets staat scheef. Dus ik denk dat het ook een stukje erfelijkheid bepalend is of je tanden ervan naar voren gaan staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik wel en de duimen zelf kunnen er ook van veranderen een kennis van mij zuigt al zo'n beetje zijn hele leven op zijn duim hij is nu rond de 35 en hij heeft en korte dikke duim en en smalle langere waar hij altijd op zuigt en zijn tanden staan ook iets naar voren maar dat is niet lelijk ofzo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan verschillende oorzaken voor een scheefstand van de tanden. Hieronder leest u er een aantal:
•er is onvoldoende ruimte in de kaken voor alle tanden en kiezen. Hierdoor kunnen de kiezen en tanden elkaar overlappen
•er is teveel ruimte in de mond. Er ontstaan dan spleten tussen de kiezen en tanden
•er ontbreken tanden of kiezen in de mond, bijvoorbeeld als iemand een tand of kies heeft verloren na een ongeluk. De tand of kies die ernaast zit, kan dan scheef gaan groeien
•de scheve tanden zijn aangeboren
•door duimen zijn de tanden scheef gaan staan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten, ze noemde me daardoor zoef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lieve zoef toch wel hoop ik..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is er ook een stoute dan ?
Ja. Ik weet het omdat het mijn tanden ook heeft gekost. Door het duimen duw je je boventanden onbewust naar voren. Waardoor ze scheef gaan staan. Een speen is dan nog beter, in feite. Het duimen is een soort troost en veiligheid zoeken van het kindje. Dat is niet zo raar.
En dat is inderdaad een reden voor een beugel.
Groetjes Schuimpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk van niet , ik heb kei veel duimgezogen toen ik klein was en heb zeer rechte tanden en mijn broer heeft het nooit gedaan en heeft hele scheve tanden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger ook heel lang geduimd maar een scheef gebit heb ik er niet van gekregen. Wel heb ik een grote 'overbeet' gekregen waardoor ik 2.5 jaar een beugel moest. Misschien ligt het er ook aan hoe hard je aan je duim zuigt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echt wel.
dit hoeft niet meteen persé ontsierend te zijn
een beugel neigt juist naar recht-er
en niet scheef.
ik heb jaren geduimd, heerlijk
en een klein overbeetje. tja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker na te lang duimen wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neeeeeeeee, dat is niet waar, het ligt eraan hoe je duimt.
mijn zus duimt al haar hele leven en zij heeft hele rechte tanden en ze hoeft geen beugel!
duss...