wie beslist als convenant geen antwoord geeft?

Het convenant geeft aan dat beide ouders beslissen over een bepaalde keuze voor de toekomst, maar nu komen wij er niet samen uit. Mag het kind van bijna 12 jaar dan de definitieve keuze maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
welke keuze over welke toekomst?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie anders als de ouders er echt niet uitkomen?
Uiteindelijk een rechter? Die zal ook het kind horen, hoewel de beslissing dan niet direct bij het kind ligt. Kop of munt is ook een optie.
Water bij de wijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is nog niet bekend over welke keuze het gaat, maar
@Jack, de belangrijkste vraag die de ouders moeten beantwoorden is: waarom komen wij er samen niet uit? en wat gaan wij, als ouders, daar aan doen?
http://ak-advocaten.eu/vanaf-12-jaar-mag-mijn-kind-kiezen/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In hoeverre is een kind van 12 in staat om zelf beslissingen te maken. Het zal altijd beinvloed worden door de ouders. Het zal zich onbewust schikken naar de wil/wens van een ouder. Het zogenaamde loyaliteitsconflict. Er zal alles aangedaan moeten worden om het kind niet die druk te geven. Vaak zal dat betekenen dat de hoofdouder water bij de wijn moet doen. Zodat het kind oprecht kan genieten van beide ouders zonder schuldgevoel.
Gebeurt dat niet zal het kind later 1 of beide ouders verwijten dat het die druk gevoeld heeft. Met alle gevolgen van dien.

Antwoorden (1)

Bij het opmaken van het echtscheidingsconvenant hoort een ouderschapsplan als de ouders een minderjarige kind hebben. Dit ouderschapsplan dient te worden opgenomen in het echtscheidingsconvenant en horen bij het verzoekschrift tot echtscheiding.
Het meest hardnekkige misverstand in de familierechtpraktijk is dat een kind zelf mag kiezen waar het wil wonen. Een kind mag dit niet vóór de 12e verjaardag, en ook niet ná de 12de verjaardag zelf beslissen.
Ongeacht wat het kind zou kunnen zeggen, voor zijn of haar gevoel wijst hij of zij de andere ouder af. Dit is een enorme belasting voor kinderen.
Het " beslisrecht" of "beslissingsrecht" is de verantwoordelijkheid voor de ouders. Pas als er geen overstemming is over de hoofdverblijfplaats van het kind, kan de kinderrechter het kind vanaf 12 jaar in de gelegenheid stellen om zijn mening, schriftelijk of mondeling, kenbaar te maken. De rechtbank houdt daar rekening mee.
Het kind heeft ook zelfstandige rechtsingang. Dit houdt in dat het kind ook zelf een gesprek mag aanvragen met een kinderrechter.
Een kind wordt op zijn 18e verjaardag meerderjarig. Pas vanaf dat moment mogen alle beslissingen zelf worden genomen en is het vrij om te gaan en staan waar het wil. Dat betekent dat het kind dán pas zelf mag kiezen bij welke ouder het wil wonen (of ergens anders) en hoe vaak het kind de ouders wil bezoeken.