Hebben pleegouders ook recht op adoptieverlof?

Van een kennis die een kindje heeft geadopteerd weet ik van het bestaan van adoptieverlof. Alle adoptie-ouders hebben recht op circa 4 vrije weken rondom de komst van hun kindje. Geldt dit eigenlijk ook voor pleegouders? Die maken natuurlijk een even ingrijpende periode mee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, mits het kind duurzaam in het pleeggezin wordt opgenomen.

Adoptieverlof voor pleegouders die een pleegkind in hun gezin opnemen kunnen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor adoptieverlof.
Het moet vanaf de plaatsing duidelijk zijn dat het kind duurzaam in het pleeggezin opgenomen wordt. Adoptieverlof geeft recht op vier weken bindingsverlof. Dit verlof kan opgenomen worden vanaf twee weken voor de dag van plaatsing van het pleegkind, maar in elk geval binnen achttien weken na plaatsing. Tijdens het adoptieverlof heeft de werknemer geen recht op loon, maar wel op een uitkering via de bedrijfsvereniging van 100% van het dagloon.