Dochter verslaafd aan telefoon, wat te doen?

Mijn dochter zit de hele dag op haar telefoon nu het vakantie is. Ze voert haar hamster, geeft hem drinken en pakt hem evt. op en dan gaat ze de hele tijd op haar telefoon. De enige rede dat ze even van haar telefoon af gaat is om naar de wc te gaan of als haar hamster wakker is. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze maximaal 2 uur per dag op dr telefoon zit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (9)

Staat haar abonnement op jullie naam en betalen jullie het? Als dat zo is waarschuw je haar dat je haar afsluit en het abonnement blokkeerd. En dan ook echt doen als ze niet luisterd. Want alleen dreigen werkt niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal eens met Vrouwe70.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan de minnen te zien niet.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja beetje vreemd, snap die minnen ook niet eerlijk gezegd. :s
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WiFi uitschakelen is ook mogelijk op de router.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dan kan niemand er meer gebruikt van maken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die minnen zijn inderdaad van mensen die wel begrijpen dat een meisje thuis geen cent zit te verbellen maar wifi gebruikt in 2014!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist, eerst een kans geven, dit gedrag te verminderen. Biedt haar daarbij ook wat mogelijkheden voor afleiding, het is moeilijk voor een tiener in deze tijd te leven zonder of met weinig telefoon. Ze staan ermee op en gaan er mee naar bed. Ga samen met haar een gesprek aan en bedenk samen wat er nog meer te doen is. Vroeger stonden wij met vrienden in groepjes op straat, dat mag niet meer, samenscholing. Vroeger gingen wij met vrienden zwemmen in de zomer, lekker met z'n allen in het gras bij het buitenbad, nu kan dat niet meer, want er zijn nog maar weinig buitenbaden. Het is er niet makkelijker en niet leuker op geworden voor een puber/tiener.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat staat toch ook in mijn antwoord? Waarschuwen/afspraken maken. Daarna pas maatregelen. Het probleem alleen vaak is, dat zie ik zoveel en niet alleen met een telefoon, dat ouders maar blijven waarschuwen zonder dat ze zich ZELF aan de gemaakte afspraak houden. Als je afspreekt dat als ze de regels overtreed haar telefoon (tijdelijk) kwijt is, moet je dat ook doen. Kinderen en vooral tieners zijn heel slim in het bespelen van ouders. Ze weten donders goed als er alleen maar gedreigd word. Dan gaan ze lekker door. Als je het dan te ver laat komen als ouders, ben je te laat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat er om dat je volledig voorbij gaat aan het feit dat WAT ze doet via WIFI gaat, niet via een abonnement en overstappen naar een betaald abo en haar afsluiten van de gratis wifi is natuurlijk te gek voor woorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrouwe70,misschien kun je het antwoord een beetje uitbreiden door er duidelijk bij te zetten dat vs het beste eerst een goed gesprek met haar dochter "moet"hebben ipv alleen een waarschuwing? Dit vanwege de minnen.
Van mij ook een +
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@pelle waarom zou afsluiten van het wifi te gek voor woorden zijn? Wie betaald dat internetabbonement? De ouders dan bepalen de ouders ook wie er gebruik maakt van het wifi.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heer: afsluiten van wifi is niet gek maar een internetabbo afsluiten natuurlijk wel, dat kost enorm veel geld en slaat helemaal nergens op. Er zijn ándere manieren áls je al zo streng wil zijn.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat bedoel ik dus niet...Die ouders kunnen toch op het modem inloggen en zorgen dat de telefoon geen verbinding meer mag maken met het WIFI. En helaas ja, soms is dat nodig. Want bij een verslaafde helpt een gesprek niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrouwe: gewoon +
Natuurlijk is het allereerst heel belangrijk om met je dochter te praten over haar gedrag. En, belangrijker nog, vervolgens samen oplossingen te bedenken en haar vooral ook eerst zelf te laten nadenken over mogelijke oplossingen. Alleen als dat allemaal niet helpt en ze zelf met niets komt, zijn maatregelen zoals het laten blokkeren van haar telefoon natuurlijk eventueel aan de orde.

Misschien is het wel een oplossing om haar een aantal vaste bezigheden te geven tijdens de vakantie. Kan een combinatie van klusjes in-en-om-het-huis, tezamen met wat fun-activiteiten zijn.

Mijn zoon is 14 en ik geef hem dagelijks enkele opdrachten tijdens de vakantie. Dit varieert van het halen van boodschappen voor het avondeten, tot het buitenzetten van de vuilnisbak enz. Verder moet hij samen met mij de muren in de huiskamer witten en we doen steeds een niet al te groot stukje. Ik doe dit niet omdat het wel makkelijk is dat hij de klusjes in huis voor mij opknapt, het scheelt voor mezelf niet veel (kost vaak meer moeite kost dan het het even zelf doen :-), maar omdat ik het belangrijk vind dat hij leert om verantwoordelijkheid te nemen op zijn niveau, en niet alles dus maar 'vanzelf gaat'. Andersom geef ik hem dan soms wat extra zakgeld, zodat hij met zijn vrienden leuke dingen kan gaan doen zoals een keer naar bioscoop etc. Je zou bij je dochter evt. ook kunnen denken aan een sportkamp of samen met haar koken.

Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar waarsch. tussen de 11 en 15. Hoe leuk het idee van vakantie ook mag klinken, voor kinderen (en ook volwassenen) is het soms ook een moeilijke periode... Zeker voor jonge tieners is de periode van eindeloos spelen uit de kindertijd voorbij, maar hebben zij nog geen echte andere bezigheden. Daarnaast kan ook het groepje met wie ze op school bijna dagelijks omgaan ineens wegvallen tijdens de vakantie. Voor tienermeisjes kunnen contacten met vriendinnen en klasgenoten heel erg intens zien en veel houvast bieden. Het lijkt erop dat je dochter sociale contacten heel belangrijk vindt en mist, en dit dit probeert te compenseren via haar telefoon en via haar hamster, ze wil als het ware 'niets missen'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ voor het uitgebreide antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat lijkt me heel aanvaardbaar. Over de dag verdeeld, en niet te lang per keer. Ik denk dat je wel iets kunt hebben aan deze folder over tieners en mobieltjes: https://www.digivaardigdigiveilig.nl/uploads/Mijn_puber_mobiel_def.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sinds wanneer zit ze korter op haar telefoon? Zoals ze het nu doet vind ik net als mijn voorganger al stukken beter als ze ook maar voldoende buiten is/speelt want ze is nog zo jong. @uhmramon, goede site!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiterard ook een plus voor jou ;-)
Zet de applicatie Kliksafe Mobi op haar telefoon. Dit kost ongeveer 2,20 per maand als u abonnee van Kliksafe bent. Daar kun je dan instellen wanneer iemand welke applicatie mag gebruiken, en je kunt ook instellen dat je op die telefoon gedurende de hele dag bijvoorbeeld maar 3 uur mag internetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je schrijft in een reactie op een antwoord dat ze de telefoon nog maar een maand heeft. Mijn idee: ze is niet verlaafd, ze moet er nog mee leren omgaan. Duidelijke afspraken maken is belangrijk (nu, niet als ze 15 is) en haar laten weten dat je er vanuit gaat dat ze zich daaraan houdt (en ook een oogje in het zeil houden. Zo mag mijn dochter die bijna 13 is en ook sinds een jaar een telefoon heeft, haar telefoon (en iPad, die ze voor school heeft) 's avonds niet mee naar boven nemen, dit in tegenstelling tot veel klasgenoten, die dus echt tot na 12 uur zitten te chatten...
Praat over de gevolgen van verslaving, vertel waarom je daarvoor op je hoede bent. Ze moet een heleboel nieuwe dingen gaan leren (huiswerk maken en daarbij niet verleid worden door de telefoon bijvoorbeeld).
Je kunt niet van haar verwachten dat ze dat zomaar kan, ze heeft daar begeleiding bij nodig, en die zul jij moeten geven. Maar probeer het niet te brengen als iets dat ze fout doet, het is een leerproces waar ze hulp nodig heeft, net als bij leren fietsen en zindelijk worden, het omgaan met ruzies en het plannen van huiswerk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geweldige uitleg +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus!
Nou als ik mijn telefoon net een maand heb, en ik ben 31, dan ben ik er ook nog veel op bezig. Het vergt een hoop tijd om apps te instaleren, acounts vast te leggen en je telefoon te personaliseren. Plus uw dochter heeft vakantie en ze is van de generatie dat haar vriendinnen waarschijnlijk ook veel op internet en whatsapp te vinden zijn en logischerwijs wilt ze hierin mee gaan. Daar is wel begrip voor op te brengen. Gezien ze haar verantwoordelijkheid wel neemt (hamster), zou ik mij niet zo zorgen maken. Wel zou ik via een app in de gaten houden wat ze doet op internet als ik u was. Dat is veel belangrijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Flauwe puberhumor, dus. Is een fase, daar moeten ze doorheen. Je kunt het eens met haar hebben over wat zij grappig vindt, en met haar delen wat jij grappig vindt. Is goed voor haar ontwikkeling. Confronteer haar met rascisme en seksisme en ze snapt uiteindelijk vanzelf waarom sommige dingen niet grappig zijn en beter niet gedeeld kunnen worden. Hier gaat het de hele dag van 'Mam! Heb je dit al gezien op Youtube?' en omgekeerd, ik ook tegen mijn dochters.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi toch? Hersentjes die aan het werk zijn.
Ivana
9 jaar geleden
Ik ben het met Stippel eens. Samenspraak is belangrijk. Dit hoort allemaal bij het aanleren van sociale vaardigheden. Net als het leren van rijtjes Franse woordjes gaat dit ook met stapjes. Zo leren ze onderscheid tussen rot en rijp. En uiteindelijk worden het dan volwassen, uitgebalanceerde mensen.
Het zit meer in het handhaven van fatsoenlijke gedragsregels. Jou aankijken als je haar iets vraagt. De telefoon wegstoppen als ze met oma zit te praten. In de tram of trein niet de hele omgeving er mee opzadelen. Normale hoeveelheden sporten en anderen niet voorbijkijken.
Het is net als 20 jaar geleden, toen kinderen de hele dag liefst naar de TV keken. Ze hebben nu een draagbare 'tv' en daar moeten ze ook als evenwichtige sociale mensen mee om leren gaan.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus +
Een praktische oplossing: er van uitgaande dat ze via wifi op haar telefoon bezig is, is het beperken van de toegang via de router. In de router kan je op mac niveau instellen wanneer ze toegang heeft. Ik neem aan dat ze geen onbeperkte data bundel heeft, dus ze zal dan een stuk omzichtiger met haar telefoon omgaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Volgens mij heeft het 'knevelen' van kinderen geen succes. Ze zullen automatisch de hakken in het zand zetten.
Ze moeten zich vrijwillig leren beheersen, omdat ze daar de zin van inzien (leren inzien).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is geen knevelen, dat is ze leren luisteren.
Wij thuis, was al wel een tijd geleden, maar mijn gezin verveelde zich altijd. Zaten ook altijd achter hun telefoon enzo... En toen kregen we een hond! En nu gaan we er mee lopen enzo, het schept wel een betere band. Maar een kat is ook goed! Wij hebben sinds kort ook nog een kat. Of een ander dier... Vraag naar haar favoriete huisdier, want ik kan het ook helemaal fout hebben met me honden en katten.

Of je doet leuke dingen met haar. Zoals een ijsje halen, of uit eten, of een dagje pretpark. En als ze haar mobiel meeneemt moet je vragen of ze die thuis wil laten.

Ik hoop dat je iets aan de tips hebt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Heel goede reactie. Dikke plus.
We hebben op school wel eens is een presentatie gehad over mobiel gebruik (te veel) er zijn een aantal oplossingen

-De bovenstaande
-Mobiel afpakken voor bepaalde tijd / tot dat ze beloofd heeft dat ze er niet meer zo lang achter zit (moet wel een beloning achter zitten)
-Ga iets leuks doen
-Kijk eens is mee...En als ze zegt dat dat niet mag (en je hebt zelf die mobiel/abonnement voor haar gekocht) zeg dan dat jij/u het betaald heeft en anders nog inleveren