Zoontje van 4, 5 vertelt ons 10 keer per avond dag we "zijn beste vriend" zijn en wil voortdurend "knuffeltjes", is dit normaal op deze leeftijd?

Mijn zoontje is er nu 4 en een half, zoiets. Hij heeft vele voedselallergieën en huidproblemen, maar is desondanks een vrolijk jongetje, heel geïnteresseerd in alles, en verzot op spelen (al is hij het eerste half uurtje altijd een beetje onzeker en kijkt de kat uit de boom). Hij heeft veel vriendjes en is "populair" op school, zelfs de oudere kindjes kennen hem blijkbaar.

Nu is het al een maand of zo dat hij ons voortdurend vertelt dat we zijn "beste vriend" zijn. "Papa, jij bent mijn béste vriend!". "Mama is mijn béste vriend!". En wil voortdurend ook knuffeltjes.

Geweldig natuurlijk te horen dat we zijn beste vriend zijn, maar ik vraag me af of het iets is dat met de leeftijd komt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja hoor, heel normaal. Waarschijnlijk heeft die dat gehoord van zijn vriendjes. Kusje, aaitje over de bol, antwoord, ja hoor, jij bent mij liefste zoon! En je hebt vast veel vriendjes. Pietje en Klaasje. En ik ben jouw pappa. Klaar, niet over inzitten, je krijgt nog veel meer van die fases. Het kind zoekt de betekenis van een best vriendje. Dat je vader bent, kan je prima zeggen. Ontken niet dat je geen vriendje bent, daar is het kind nog niet oud genoeg voor om onderscheid te maken tussen abstracte zaken als gevoelens. Want dat speelt natuurlijk mee.

Naar mijn mening is dit normaal gedrag. Vooral op het moment dat er van een kind wordt gevraagd zich "groot" te gedragen, kan hij zich op andere momenten even wat jonger gedragen. Dit zie je bijvoorbeeld als er een broetje/zusje wordt geboren. Voor jouw zoontje is het belangrijk dat hij zelf ook oplet wat hij eet. Dat kan ook best spannend zijn voor hem. Ook het spelen met kinderen (ook oudere) vindt hij spannend (en leuk). Op de momenten dat hij bij papa en/of mama i,s is het dan heerlijk ontspannend om even rustig te knuffelen. Als je hier nu extra veel tijd voor neemt, zal je zien dat het straks weer veel minder is. Hij heeft er nu duidelijk even behoefte aan. Zolang hij op andere momenten rustig, maar vrolijk en zelfstandig de wijde wereld in trekt is het prima toch?

Heerlijk een kind dat zo zijn genegenheid toont. Ik vraag me eerder af wat maakt dat je deze vraag stelt? Kinderen zijn sensitief, kunnen vaker zaken oppakken met hun 6e, 7e en 8e zintuig, dus misschien is er onduidelijkheid voor hem thuis? Dit is een vraag die, in mijn ogen, moeilijk te beantwoorden is, omdat kinderen vanuit vele belevingen dit doen. In ieder geval is er veiligheid. Geniet ervan!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100