Zoontje van 4, 5 vertelt ons 10 keer per avond dag we "zijn beste vriend" zijn en wil voortdurend "knuffeltjes", is dit normaal op deze leeftijd?

Mijn zoontje is er nu 4 en een half, zoiets. Hij heeft vele voedselallergieën en huidproblemen, maar is desondanks een vrolijk jongetje, heel geïnteresseerd in alles, en verzot op spelen (al is hij het eerste half uurtje altijd een beetje onzeker en kijkt de kat uit de boom). Hij heeft veel vriendjes en is "populair" op school, zelfs de oudere kindjes kennen hem blijkbaar.

Nu is het al een maand of zo dat hij ons voortdurend vertelt dat we zijn "beste vriend" zijn. "Papa, jij bent mijn béste vriend!". "Mama is mijn béste vriend!". En wil voortdurend ook knuffeltjes.

Geweldig natuurlijk te horen dat we zijn beste vriend zijn, maar ik vraag me af of het iets is dat met de leeftijd komt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
lijkt mij heerlijk als ouder !! geniet ervan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo bedoelde ik het helemaal niet. Ik vind het uiteraard zalig en geniet er van. Ik vraag me alleen af of dit iets te maken zou hebben met het feit dat hij door zijn ernstige levensbedreigende voedselallergieën toch "ietsje" anders is dan de andere kindjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel herkenbaar. Een lief trucje om aandacht te krijgen en misschien nog eventjes langer op te blijven. En het werkt, jullie vinden het heerlijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kinderen zijn heeeeeel erg slim!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik maak er geen drama van, LGA, maar we moeten hem duidelijk aanleren dat hij alleen "zijn eigen" voedsel mag eten en geen koekjes of snoepjes of ander eten mag aannemen. Nu, het schijnt te werken en hij is er heel plichtsbewust over, wijst soms naar een koekje of een bakje frietjes en zegt: "Dat mag ik niet eten hé, papa, anders moet ik naar het ziekenhuis. Maar later mag ik dat wel eten". Hij blijft er dus positief bij. Ik wil er niet al te veel de aandacht op vestigen maar ik wil hem er wel van doordringen dat het uiterst belangrijk is want alleen dat besef en die gewoonte zal hem later kunnen redden, cru gezegd, als hij er alleen voor staat en papa en mama niet meer naast hem zitten om alle labels en bijsluiters grondig te controleren.
Ivana
9 jaar geleden
Een kind wat iets mankeert vraagt altijd wat meer bevestiging. Dat is alleen maar goed. Zolang hij zich warm en geborgen voelt heeft hij geen moeite met het net even anders zijn. Als jullie zeggen dat je zijn beste vriend bent is dat "warm en geborgen weten".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ach ik heb er een van 13 die nog regelmatig een knuffel komt halen en die is alleen allergisch voor katten en huisstofmijt ;) Het zit gewoon in het kind niet in de allergie.

Antwoorden (3)

Ja hoor, heel normaal. Waarschijnlijk heeft die dat gehoord van zijn vriendjes. Kusje, aaitje over de bol, antwoord, ja hoor, jij bent mij liefste zoon! En je hebt vast veel vriendjes. Pietje en Klaasje. En ik ben jouw pappa.
Klaar, niet over inzitten, je krijgt nog veel meer van die fases. Het kind zoekt de betekenis van een best vriendje. Dat je vader bent, kan je prima zeggen. Ontken niet dat je geen vriendje bent, daar is het kind nog niet oud genoeg voor om onderscheid te maken tussen abstracte zaken als gevoelens. Want dat speelt natuurlijk mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar mijn mening is dit normaal gedrag. Vooral op het moment dat er van een kind wordt gevraagd zich "groot" te gedragen, kan hij zich op andere momenten even wat jonger gedragen. Dit zie je bijvoorbeeld als er een broetje/zusje wordt geboren. Voor jouw zoontje is het belangrijk dat hij zelf ook oplet wat hij eet. Dat kan ook best spannend zijn voor hem. Ook het spelen met kinderen (ook oudere) vindt hij spannend (en leuk). Op de momenten dat hij bij papa en/of mama i,s is het dan heerlijk ontspannend om even rustig te knuffelen. Als je hier nu extra veel tijd voor neemt, zal je zien dat het straks weer veel minder is. Hij heeft er nu duidelijk even behoefte aan. Zolang hij op andere momenten rustig, maar vrolijk en zelfstandig de wijde wereld in trekt is het prima toch?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heerlijk een kind dat zo zijn genegenheid toont.
Ik vraag me eerder af wat maakt dat je deze vraag stelt?
Kinderen zijn sensitief, kunnen vaker zaken oppakken met hun 6e, 7e en 8e zintuig, dus misschien is er onduidelijkheid voor hem thuis?
Dit is een vraag die, in mijn ogen, moeilijk te beantwoorden is, omdat kinderen vanuit vele belevingen dit doen.
In ieder geval is er veiligheid.
Geniet ervan!