Mijn dochter heeft een vriendin met kanker wat moet ik doen?

mijn dochter van twaalf heefteen hele gooie vriendin. allen heeft ze een jaar galeden te horen gekregen dat haar vriendin kanker heeft allen een week geleden heeft ze mij ook verteld dat ze ook niet meer beter word wat moet ik nu doen? ze wil niet slapen of eten en wil haar vriendin helpen maar ik weet niet wat ik moet zeggen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gatsie, wat naar voor jullie... Laat haar in elk geval alvast rouwen. Afhankelijk van hoe het meisje er nu aan toe is is het misschien een idee voor jou om contact te zoeken met de moeder van het meisje om afspraken te maken over wat nog wel/ niet kan en wenselijk is. Wellicht is het meisje nog niet in zo'n stadium dat ze bijvoorbeeld geen bezoek meer kan ontvangen.
Lastig om verder advies te geven, maar jouw dochter zou goed moeten weten dat zij niks kan doen om haar vriendin beter te laten worden, maar misschien wél om haar te ondersteunen. Dit kan dan, afhankelijk van het gesprek met moeder d.m.v. bezoekjes, kaartjes, appjes.
Jouw dochter zou daadwerkelijk aan haar actiebehoefte tegemoet kunnen komen door bijvoorbeeld zo veel mogelijk school-/sport-/buurtgenootjes een kaartje te laten sturen of een papieren bloem te laten maken o.i.d.
Als jouw dochter er zelf lichamelijk of geestelijk meer onder gaat lijden dan wellicht bij de omstandigheden 'past', dan zou je gerust eens een belletje met je huisarts kunnen plegen voor advies.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige dingen kun je gewoon niks aan doen, al zou je nog zo graag willen. Kijk wat je dochter nodig heeft: wil ze praten, praat met haar, wil ze zwijgen, zwijg met haar. Je kunt geen handleiding geven voor dit soort situaties, dus ga je op je gevoel af maar forceer niks. De tijd zal de boel op termijn draagbaar maken, maar eerst moeten jullie er doorheen. Ik weet niet of je daar wat aan hebt, maar veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit zijn van die dingen die het leven je uitdeelt zonder dat je er ooit bij stilgestaan hebt. Het enige wat ze kan doen is een goede vriendin zijn, en jij een goede moeder. Luisteren en er zijn als het nodig is. Tip: ga binnenkort met haar naar de film "The Fault in Our Stars". Flinke doos tissues mee en dan lekker samen heel hard janken en lachen om hoe oneerlijk het leven en de dood zijn... Als ze graag leest: laat haar het boek vast lezen.

Antwoorden (1)

Ze kan haar vriendin helpen, door er zo veel mogelijk voor naar te zijn, maar dat gaat niet lukken, als ze haar eigen gezondheid op die manier verwaarloost!
Misschien kun je haar dat doen inzien.
Ik wens jullie alle sterkte!