wat houd voogdij allemaal in???

vrienden van mij en mijn vriend krijgen binnen kort een kindje nu hebben hun aan ons gevraagd of wij voogdij willen worden! hartstikke leuk en een onwijze eer natuurlijk maar wat houd het allemaal in??

wij zijn tot zo ver gekomen, komen ze alle bij te overleiden dan krijgen wij de voogd over hun kindje. maar wat houd het nog meer in??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Wat houdt voogdij in?

Het uitoefenen van de voogdij bestaat uit drie elementen:
de vertegenwoordiging van het kind, bijvoorbeeld toestemming geven voor medische behandeling;
het beheer over het vermogen van het kind;
de verzorging en opvoeding van het kind.
Voor beschikkingshandelin­gen, zoals verkoop van goederen, heeft de voogd machtiging van de kantonrechter nodig. De voogd is verplicht aan de kanton­rech­ter verantwoording af te leggen over het gevoerde beheer. Als het kind een eigen huis bezit (bijvoorbeeld geërfd van zijn overleden ouders), dan mag de voogd dit huis van het kind ook gebruiken (bewonen).
Er bestaan enkele verschillen tussen de situatie dat er één voogd in functie is en de situatie dat er twee voogden in functie zijn (gezamenlijke voogdij).

Op onderstaande link kun je veel meer informatie vinden,het is teveel om het hier te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Danku!
Voogdij is dat je het gezag krijgt over een minderjarig kind als dat gezag niet door de ouders wordt uitgeoefend. Het zal er in jullie geval om gaan dat zij iemand zoeken die het gezag op zich neemt in het geval dat zij dat zelf niet meer kunnen uitoefenen, bijvoorbeeld als ze overlijden.

Als u gezag heeft over een kind, bent u verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van het kind en heeft u vrijwel altijd een onderhoudsplicht. Ook bent u de wettelijke vertegenwoordiger en beheert u het geld en de spullen van het kind. In Nederland staan alle minderjarigen onder gezag. Dit betekent dat zij bepaalde beslissingen niet zelfstandig mogen nemen. Meestal oefent een van de ouders het gezag uit, maar ook een niet-ouder kan gezag over een kind hebben.

Verantwoordelijk voor verzorging en opvoeding:
Wanneer u verantwoordelijk bent voor de verzorging en opvoeding van een kind moet u zorgen voor onderdak, voeding en kleding. Daarnaast moet u zorgen dat het kind bijvoorbeeld onderwijs en medische behandelingen krijgt.

Onderhoudsplicht:
Heeft u gezag over een kind, dan bent u onderhoudsplichtig tot het kind 21 jaar wordt. Met 18 jaar wordt het kind meerderjarig, maar daarna geldt een verlengde onderhoudsplicht van 3 jaar. Dat betekent dat u de kosten voor de verzorging en studie van het kind moet betalen. Ook als ouder zonder gezag heeft u een onderhoudsplicht.

Wettelijke vertegenwoordiger:
Minderjarige kinderen mogen vaak niet zelfstandig officiële handelingen verrichten, zoals een handtekening zetten of een gerechtelijke procedure voeren. Als u gezag heeft over een kind, bent u de wettelijke vertegenwoordiger. U doet dit dan namens het kind. Is het kind jonger dan 14 jaar, dan bent u ook wettelijk aansprakelijk voor wat het kind doet. Bijvoorbeeld als hij of zij schade aanricht. Bij een kind tussen de 14 en 16 jaar hangt het van de situatie af of u aansprakelijk bent en vanaf 16 jaar is een kind zelf aansprakelijk.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dit is vrij zakelijk opgeschreven allemaal maar het betekent in feite dat ze vragen of jullie de nieuwe ouders willen worden als dat nodig mocht zijn. Dit kun je inderdaad zien als een eer. Zij spreken hiermee hun absolute waardering en vertrouwen in jullie uit.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Danku!