Lijkt me sterk, hoe slim de baby is hangt volgens mij puur af van hoe slim de ouders zijn, hoe oud ze zijn maakt volgens mij niet uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is wel zo dat hoe ouder de moeder is, hoe groter de kans is dat de baby het syndroom van down heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind juist een artikel die zegt dat hoe jonger de vader hoe slimmer het kind. En hoe ouder de moeder hoe slimmer het kind. Maar de link naar het onderzoek zelf werkt helaas niet meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is (toevallig?) nog niet zo lang geleden een onderzoek uitgekomen waarbij gekeken is naar of er een verband is tussen leeftijd van de ouders en intelligentie van het kind. Hierbij bleek dat oudere vaders kinderen krijgen met een relatief iets hoger IQ.
Dit was een beschrijvende studie; daarbij wordt alleen zo'n fenomeen beschreven. Er wordt daarbij niet gekeken of er een oorzakelijk verband is tussen de twee, laat staan dat er gekeken wordt naar hoe dat verband dan in elkaar steekt.

Het zou bijvoorbeeld best kunnen, dat de kinderen van oudere vaders niet intelligenterzijn doordat de vader ouder is, maar (juist andersom) dat vaders die op latere leeftijd kinderen krijgen gemiddeld intelligenter zijn dan jonge vaders. Intelligentere vaders krijgen immers gemiddeld intelligentere kinderen.

Totdat het onderzocht is, is simpelweg niet te zeggen hoe dit precies werkt.

Overigens is er naar mijn weten maar één onderzoek die dit verband vond. In de wetenschap is één nog altijd géén; de uitkomsten moeten dus ook nog in ander onderzoek bevestigd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Intelligentie is erfelijk. Dus ouders met beide een hoog IQ krijgen (zeer waarschijnlijk) kinderen met een hoog IQ en andersom. De leeftijd van de ouders op het moment van kinderen krijgen is niet van belang hierbij. Het is niet zo dat als je ouder bent je dus slimmere kinderen krijgt. Als je als ouders beide een IQ hebt van 100 krijg je altijd een kind met zeer waarschijnlijk een IQ van rond de 100; of je nu 20, 30 of 40 bent.

Wat wel aan de hand is dat hoger opgeleide ouders (vaak met een hoger IQ) gemiddeld op latere leeftijd kinderen krijgen dan ouders met een lagere opleiding/IQ omdat ze langer bezig zijn met studies en het maken van carrière.