Heeft een psychopaat recht op omgang met kind?

Kan een man, last van psychopatische gedragen en diagnose psychopaat, gerechtelijk omgang eisen van een kind van anderhalf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
ronron1212
10 jaar geleden
Ga met je vragen naar je advocaat
Poet
10 jaar geleden
Is die diagnose daadwerkelijk gesteld door een psychiater?
Poet
10 jaar geleden
Je stelt overigens 2 verschillende vragen: 1) kan hij ... eisen? en 2) heeft hij recht op.
Eisen kan altijd.
Castle
10 jaar geleden
Mooi gezegd Poet. Eisen kan inderdaad altijd, maar 'recht hebben' op is inderdaad iets anders.
Ivana
10 jaar geleden
Mogelijk dat het alleen toegestaan wordt onder toezicht. Dat gebeurt vaker als er niet duidelijk is of er van enige bedreiging sprake is.
tinus1969
10 jaar geleden
Het is aan jou om te bewijzen dat hij gevaarlijk is voor zijn kind; in nederland is het woord psychopaat daarvoor niet genoeg. Dat betekent meestal een langdurige procedure met Bureau Jeugdzorg. Nederlandse rechters zullen meestal omgang toekennen -soms onder toezicht. Er is veel nodig om een rechter te overtuigen dat een vader te gevaarlijk is.

Antwoorden (2)

Zolang hij geen bedreiging voor het kind heeft gevormd wel. Hij is en blijft dan toch de vader? Psychopaten zijn ook mensen en geen monsterlijke wezens. Maar mogelijk is wel verstandig om dit binnen bepaalde kaders te accepteren. Als je over gerechtelijke omgang hebt zal daar bij eventuele toewijzing ook wel rekening mee worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is nogal een moeilijk onderwerp.
Psychopaat is nogal een ingewikkelde term. Er zijn mensen die zijn psychopaat en die functioneren verder volledig normaal.
En psychopaat ervaart in mindere mate of geen empathie.
Waardoor ze onder andere minder gevoelig zijn voor stress oordelen van anderen en schuldgevoel.

Zolang het kind geen gevaar loopt bij deze man zal er geen rede zijn om hem niet zijn rechten te laten op eisen al vader van het kind.

Maar als deze man een verleden van geweld heeft en er een aannemelijke kans is dat hij dit machtsvertoon ook tegen het kind zal gebruiken. Zullen een groot deel van zijn rechten vervalen.

Oftewel het valt niet te zeggen omdat het er erg aan licht hoe het er individueel voor staat en de diagnose psychopaat zegt hier niets over.