kan ik als minderjarige inwonen bij een vriendin zonder toestemming van mijn moeder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe oud ben je? Wie zorgt er voor de kosten van jouw levensonderhoud?
Amadea
10 jaar geleden
Woont die vriendin op zichzelf, of is dat ook een minderjarige die bij haar ouders woont? En vinden haar ouders het dan goed dat jij bij hen in huis komt? Wie betaalt dat?

Antwoorden (3)

Nee.

Tot je meerderjarig bent, val je onder het ouderlijk gezag.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als hij 17 is en compleet voor zichzelf kan zorgen,
denk ik niet dat daar iets tegen te doen is............
Computoon
10 jaar geleden
Moeder kan vraagsteller bezwaarlijk aan de ketting leggen. Maar om allerlei juridisch gedoe te vermijden, lijkt het me toch handig dat vraagsteller nog een jaar wacht. Bedenk dat vraagsteller omdat hij minderjarig is ook geen persoonlijke lening of hypotheek af kan sluiten. Bedenk verder: als vraagsteller bijv. geen huur zou betalen, kan de verhuurder bij moeder terecht om deze op haar te verhalen. Denk niet dat moeder dit op prijs zal stellen. Zie verder Artikel 1:234 BW.
1.Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt. 2.De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel. 3.De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten. Op grond van lid 1 van dit artikel zijn de rechtshandelingen die de minderjarige zoon stelt vernietigbaar als ze niet met toestemming van de moeder plaatsvinden. (Een ijsje kopen en reizen met het openbaar vervoer mag hij natuurlijk wel;-)
In principe val je tot de leeftijd van 18 jaar onder het ouderlijk gezag.

En dat betekent ook dat ouders (je moeder) voor jou moeten
zorgen. Een kind wordt met 18 jaar voor de wet volwassen; hij of zij kan dan alles zonder toestemming van de ouders doen, van een huis kopen tot een lening afsluiten.

Maar als jij 17 jaar bent en kan helemaal zelfstandig voor jezelf zorgen,
dan zal niemand (behalve je moeder) er een probleem van maken als jij
ergens anders gaat wonen.

Dus er zijn twee dingen:
1) Vraag jij nog ondersteuning van je moeder? Dan heeft zij het voor het zeggen tot je 18 jaar bent en anders hoef ze jou geen geld te geven.
2) Wil jij nu een besluit nemen en daardoor de rest van je leven de relatie met je moeder verpesten? Denk daar over na.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben vanaf mijn 16e zelf naar de rechter gestapt waarbij ik uiteindelijk gewoon kreeg wat ik wou, aangezien je bij de leeftijd meer dan 50 % (volgens mij 60 of zelfs 70) van de stemrecht daarover hebt, dus ik had het met gemak voor elkaar gekregen, dat ik bij twee kennisen van mij ging wonen ipv bij mijn moeder. daar woonde ik tot mijn 18e zonder rechtelijke problemen. maar wel het nieuwe adres moet of gescreend zijn of worden gescreent, voordat het OFFICIEEL gemaakt kan worden. Ik weet niet of je met jeugdzorg te maken heeft, maar die kunnen je al dit soort vragen ook prima uitleggen. en wat er voor nodig is om je doel te bereiken.
succes ; )

Toegevoegd na 1 minuut:
even niet op al m'n fouten letten, net wakker na een feestje ;)