Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang blijft een baby prematuur?

Is dat van de geboorte tot de uitgerekende datum?

Mijn zoontje is met 32 weken geboren en 2weken geleden was ik uitgerekend. Hij is nu dus 10 weken. Hij vertoont af en toe nog wel prematuren gedrag en is nog ver onder het gewicht van een "normale" baby die nu geboren zou worden.
Word hij dan nog als prematuur beschouwd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als niemand hier het weet: vraag het je arts!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het klinkt misschien heel flauw, maar een prematuur blijft altijd een prematuur.

Het woord "prematuur" is namelijk geen zelfstandig naamwoord, maar een bijvoegelijk naamwoord. De volledige term is "prematuur geboren kind." Dat we het afgekort hebben tot prematuur komt doordat wij artsen wat taalgebruik vaak slordig en lui zijn.

Strikt genomen zegt de term dus alleen iets over de zwangerschapsduur en niet zozeer over uw zoontje. De zwangerschapsduur verandert uiteraard niet meer.
Nu is het natuurlijk wel zo, dat prematuren vaak medische problemen hebben, maar ik ken ook vroege prematuren zonder enig probleem. Naarmate uw zoontje ouder wordt wordt het belang van de zwangerschapsduur steeds minder.

Een kind geboren na 28 tot 37 weken is dan prematuur, van 24 tot 28 (volgens WHO 22-28) is onnatuur en langer dan 42 weken is serotien.

Overigens blijven prematuur geboren kinderen nog jaren onder controle bij de kinderarts. Deze leeftijd blijft steeds verschuiven, steeds ouder; ik weet eigenlijk niet wat voor leeftijd de huidige richtlijnen geven. Voorlopig bent u waarschijnlijk nog niet van de kinderarts af.

Toegevoegd na 9 minuten:
Of moet ik zeggen dat "prematuur" in "prematuur geboren kind een bijwoord is?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding