Mijn dochter van 9 maanden wilt niet meer slapen, is ze bang alleen gelaten te worden?

Ze slaapt al 2 dagen niet meer overdag terwijl ze normaal gesproken 2x een uur slaapt. Mijn partner en ik hebben haar geprobeerd te sussen en troosten maar op het moment dat wij weglopen krijst ze de hele boel bij elkaar. ik probeer haar nu al anderhalf uur in slaap te krijgen maar helaas lukt dat niet.
Ik heb ergens gelezen dat baby's van deze leeftijd verlatingsangst hebben, wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je kunt doen is troost en nabijheid bieden, ga bijvoorbeeld met je kindje in slaapzak in een stoel op haar kamer zitten in het donker en heb heeeel veel geduld. Als ze niet in slaap valt rust ze in ieder geval wel uit. Boekje lezen of liedjes zingen zou ook kunnen, als ze niet wil blijven zitten/knuffelen. Het zou ook kunnen dat ze gewoon minder slaap nodig gaat hebben, bijvoorbeeld maar 1 slaapje midden op de dag (mijn zoontje sliep met 1 jaar helemaal niet meer overdag) dus je kunt het ritme aan proberen te passen. Succes!

Antwoorden (2)

Negen maanden is inderdaad de leeftijd waarop babies hun eerste echte angst ervaringen hebben... dit kan zich, zoals bij jullie dochter, uiten in verlatingsangst en leidt vaak tot slaapproblemen. Dit is ook de leeftijd waarop veel babies eenkennig worden. In de eerste maanden van zijn/haar leven kan een baby nog niet echt bewust denken en beperken zijn/haar emoties zich tot 'ik voel me prettig'en 'ik voel me niet prettig', pas vanaf een maand of 7/8 begint een baby de wereld om zich heen een beetje te begrijpen en begint hij zich ook enigszins te realiseren dat hij/ zij een individu is, en dus alleen gelaten kan worden, wat dus kan leiden tot verlatingsangst. Bovendien maakt de verlatingsangst deel uit van het hechtingsproces van een kind naar de ouders toe. Dit proces duurt nog wel een behoorlijke tijd voort en rond een maand of 14 zal de verlatingsangst een hoogtepunt bereiken. De slaapproblemen als gevolg van deze angst zijn van meer tijdelijke aard en zullen waarschijnlijk met een week of twee wel weer over zijn.

Wat je aan de slaapproblemen kunt doen is moeilijk te zeggen, iedere baby is anders dus zal niet voor elke baby hetzelfde werken.
Je kunt proberen haar een paar dagen ergens anders te laten slapen dan in haar bedje, misschien in de box of in de kinderwagen, ergens waar ze jullie kan zien. Ikzelf heb mijn kinderen hun eerste levensjaar dmv een grote doek op de rug gedragen en in dit soort periodes bond ik ze dan dus maar op mijn rug terwijl ik het huishouden deed, een veiliger, rustgevender omgeving dan dat bestaat er voor een baby niet.
Iets anders dat je kunt proberen is haar wat afleiding geven: geef haar een paar (extra/andere) speeltjes mee naar bed zodat ze eerst even ontspannen kan spelen voor ze gaat slapen.
Je kunt je er ook gewoon bij neerleggen en haar een paar dagen dan maar geen middagdutje laten doen, misschien als je haar in de box of op een kleed laat spelen dat ze op een gegeven moment vanzelf wel in slaap valt. Je moet er in iedergeval niet over stressen, als je er ontspannen mee om gaat dan is het voor haar ook het makkelijkst deze nieuwe emoties een plekje te geven.
Houd vooral in je achterhoofd dat zulke slaapproblemen meestal van tijdelijke aard zijn. In de toekomst zul je zien dat je dochter nog een paar van dit soort periodes krijgt, zo rond een jaar krijgen babies vaak last van 'nachtmerries' en worden ze dus nog wel eens snachts krijsend wakker... het hoort er allemaal bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rond 9 maanden krijgen baby's inderdaad last van verlatingsangst en dan kunnen ze heftig reageren. Overdag veel kiekeboe spelletjes spelen, dat helpt. Bijvoorbeeld met een doek over je hoofd of om de deur. Ik denk dat in dit artikel ook veel van je vragen beantwoord worden: http://www.slaapbabyslaap.nl/babys-slaapproblemenenoplossingen/snachtswakkerrond9maanden