Als een kind op jonge leeftijd zijn/haar moeder verliest heeft dit dan nadelige gevolgen voor de toekomst van dat kind?

Toegevoegd na 51 minuten:
moeder jong overleden en thuis werd niet meer over moeder gepraat, misschien omdat ze vonden dat ik er te jong voor was

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Voor een jong kind is dit één van de ergste dingen die het kan meemaken. De meest vertrouwde persoon in de omgeving van een jong kind is immers de moeder. Toch hoeft een kind hier geen blijvende schade van te ondervinden als het verder met veel liefde en een goede verzorging, is opgevoed.
Wat wel jammer is, is het feit dat er niet over gepraat is, want dit had de gebeurtenis begrijpelijker gemaakt en geholpen bij de verwerking. Vaak gebeurt het 'niet praten'over een overledene om een kind te beschermen en omdat het heel moeilijk is, want dit onderwerp maakt voor iedereen emoties los. Toch is het heel belangrijk. Tegenwoordig kun je hier hulp bij krijgen, maar daar heb je nu niets meer aan.
De enige die kan bepalen of dit verlies je nog steeds in de weg zit, ben je zelf. Als je het gevoel hebt dat dit zo is en je kunt met je vragen niet terecht bij de rest van de familie, zoek dan hulp. Maak een afspraak met je huisarts en vraag of hij je kan doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Gemiddeld wel. Want met minder aandacht (wat gemiddeld 't gevolg zal zijn) is kans op 'ontsporing' groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste heb ik 't over gemiddelden, ten tweede heb ik 'ontsporing' tussen aanhalingstekens staan (je moet 't meer zien als: 'gemiddeld vaker ontspoort dan iemand bij wie er niet een gelijkaardige gebeurtenis heeft plaatsgevonden'.
Niet dat je direct per definitie een gevaarlijke crimineel wordt - dat is onzin. Maar de _kans_ daarop is wel groter. Uiteraard hangt 't er ook héél erg veel vanaf hoe de vader en andere familieleden zijn.
Ja natuurlijk is dat zo... Het kind heeft niet kunnen leren, heeft niet kunnen delen zoals dat bij andere kinderen het geval was... Er zijn angsten in dat kind die er niet zijn bij al die andere kinderen, natuurlijk betekent dat iets, dat er een ontwikkeling anders zal verlopen...

Het kind dat zijn/haar moeder verliest op jonge leeftijd heeft wel degelijk effect op het opgroeien, en dat is meestal nadelig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het inderdaad nadelig kan zijn, haast wel moet zijn.

Mij heeft het zeker enige jaren gekost om een beetje normaal verder te kunnen gaan, nadat ik overigens pas op latere leeftijd daadwerkelijk begon te beseffen wat er gebeurd was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verlies van een direct familielid op jonge leeftijd heeft een grote invloed op je jeugd. Verdriet is een gat in je hart, ook als je klein bent.

Zelfs als het kind nog te klein is om te weten wat er gaande is, zal het voelen dat de hele omgeving verdrietig is en zal dat verdriet invloed hebben op de manier waarop het kind opgoeit.

In onderstaand document staat dat kinderen die een ouder verliezen op de langere termijn geen slechtere kansen hebben dan kinderen die wel beide ouders hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het opgroeien met verdriet betekent ook dat je je de rest van je leven af kunt vragen hoe je geweest zou zijn als je ouder niet was overleden. En dat is al een trauma op zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over je toevoeging kan ik alleen maar zeggen dat ik dat kan beamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een ouderwets document. 1 ouder gezin- kinderen zouden slechter presteren door minder begeleiding en eerdere noodzaak tot werken. Omdat moeder te weinig thuis is. Half Nederland heeft een alleenstaande moeder, of beide werkende ouders en toch worden genoeg daarvan maatschappelijk succesvol.
Hangt sterk van de situatie af. Zelfs als moeder dood gaat bij de geboorte en als vader daarop ondoordacht regaeert, dan kan dat een WAO-er opleveren. In dit concrete geval verweet Pa- niet expliciet - de dood van zijn vrouw aan het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekkere familie heb je dan... Ik heb het heel druk gehad met mezelf de schuld geven van de dood van mijn zusje, dat is ook zoiets universeels: dat kinderen proberen schuld op hun eigen schouders te laden. Daar kom je ook pas achter als je véél ouder bent ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onbenullig,
Ik kan jouw redenatie niet volgen, het gaat hier om het kind en niet de vader. Of zie ik dat verkeerd.
Jammer dat er niet over je moeder gepraat werd thuis, juist dát is zo belnagrijk. Je verliest je moeder maar vergeten kan en wil je haar niet, door er niet over te praten is het alsof ze helemaal weg is, ook uit je hart en dat is niet zo, daar zal ze altijd blijven.
Mijn kinderen waren ook nog jong toen hun (stief) vader overleed, het verschil in het verwerken hiervan is enorm groot.
We praten hier nog regelmatig over hem, eten zijn favoriete gerecht op zijn verjaardag, gewoon van die kleine dingen.
Heb je zelf het idee dat het nadelige gevolgen heeft voor jouw zou ik zeker eens aan hulp denken, van bv een psycholoog, al is het maar om je te uiten.
Rouwen en een verlies verwerken is heel persoonlijk welke uitwerking dit gaat hebben op je latere leven is moeilijk te zeggen.
Wel is het belangrijk dat je kan rouwen en het kan verwerken, moet je dit als jong kind alleen doen, is dat erg moeilijk.
Rouwen is een proces en als je dat niet hebt gekunt kan je later ervaren dat dit een probleem is, maar met goede hulp kun je hier wel mee verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar hoe je toekomst interpreteert.

Maatschappelijk succesvol kan je wel worden, zonder je biologische moeder te hebben. Als de rest van je opvoeding maar goed was. Ook ontbeer je verzorging meer, als je ziek bent.

In relaties schijnt het echter moeilijker te zijn, om je te kunnen hechten, door het ontberen van een goede eerste band met je moeder. Daarom moet je als het ware op latere leeftijd opnieuw leren hechten aan anderen. dat kan tijd kosten. Hier heb ik helaas geen bron van, maar heb het ooit eens in een boek gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hoeft niet per definitie zo te zijn, als het kind zich wel heeft kunnen hechten aan de mensen om haar heen.
Dat verschilt per persoon. De een gaat er wat beter mee om dan de ander.
Het zal waarschijnlijk als het kind emotioneel tekort is gedaan door de rest van de familie mentaal heel erg zwaar zijn.
Tip, niet te veel malen en het beste ervan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevolgen heeft het zeker, dat kan ook niet anders met zo'n ingrijpende gebeurtenis.
Of die gevolgen altijd negatief zijn, hangt sterk af van de omstandigheden rondom het sterven, en hoe daar door andere voor het kind belangrijke personen mee werd omgegaan.
Ik gun het geen mens, al zijn er best mensen die sterker geworden zijn door wat ze hebben meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan wel, maar is niet noodzakelijk.
Als het kind een in een tweede moeder de warmte krijgt die het nodig heeft en zich geborgen voelt dan is er redelijk veel kans dat het goed gaat.
Het enige punt is dat dit kind niet mogen horen over, hoe haar moeder was. Moeder is niet levendig voor haar gehouden.
Ook dit onderwerp is op afstand en zonder meerdere kennis moeilijk te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan heel erg goed, ik ken ook een meisje die haar moeder al op erg jonge leeftijd heeft verloren.
Zij miste ook een boel dingen, zeg maar de dingen die je alleen van je moeder leert. ( Vaak kleine dingen, maar toch)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut, het kan een behoorlijk trauma zijn. Ik zou eens nagaan bij jezelf, en er met anderen over praten, wat de gevolgen zouden kunnen zijn in jouw geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja in ieder geval als het kind niet wordt opgevangen,niet wordt gesteund, niet wordt begrepen.